Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:04:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Syra, syra, syra!  (läst 21525 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
8: Array to string conversion
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Sources/Subs.php
Rad: 2411
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2016.11.15 - 22:02:39 »

Nu har jag gått ner mig i syrningsträsket igen. Men jag utvecklas faktiskt och syrar annat än vitkål. Morötter är numera storfavorit. Så enkelt. River på en sån där manuell Moulinex. Sen kan man smaksätta som man tycker. Morötter med massor med vitlök är super. Vitlöken blir mild, som när man bakat hela klyftor i ugnen och åtminstona jag kan sätta i mig många utan att bli kinkig i magen. Morötter med färsk ingefära fick jag recept på av Sindri på KiF. Urgott. Blanda sådana morötter med äppelmos till revbenssjällen - att dö för.  :inlove:

Så gjorde jag en laddning med allt, ingefära, vitlök och tärnade äpplen. Den är det krut i! Starkt som sjutton, men gott! Äpplen satt verkligen piff. Ska testa bara ingefära och äpplen nästa gång. Man vill trots allt inte ha vitlök till allt.  :tongue:

Idag fick jag skörda senaste experimentet som jag oroat mig för att det skulle gå snett. Men det gjorde det inte. Syrade hela cocktailtomater med rödlök.  Visst är det fint?
Ännu finare blir det när lagen klarnat igen. Bottensatsen grumsade till det när jag hällde upp det.




Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2016.11.16 - 12:37:48 »

Luktar det inte heiskeligt när man syrar vitkål? Jag har fått för mig att det ska lukta prutt.  :confused3: Annars skulle jag vara sugen på att prova. Jag gillar vitkål, men om det luktar för illa får jag familjen mot mig. Coleslaw gör jag ofta, och den blir bara godare och godare vartefter den åldras i kylskåpet tycke rjag. Eller, ja den har väl en peak efter 4 dagar. Men den är oftast slut till dess.

Det där ser väldigt tjusigt ut! OCh jag kan tänka mig att vitkål, morötter och ingefära blir mumsigt.

Jag har en burk inlagd ingefära som jag köpte i asiatiska butiken. Den är god.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016.11.16 - 20:41:57 »

Den enda coleslaw jag gillar är om den är gjord på surkål. Har svårt för helt rå vitkål.

Jo, det luktar om man använder ett öppet kärl. Kål gör jag bara i min jäskruka som har vattenlås. Men har man ingen sån kan man använda stora glasburkar med bygellock och lätta på trycket en gång om dan. Då luktar det ju bara när man pruttar burken. Problemet är egentligen att tynga ner grönsakerna. Man kan ta en plastpåse med vatten i, men det känns inten helt fräscht. Det är ett skit att det inte går att få tag på riktigt små jäskärl. Min kruka är på 5 liter och det är rätt bra storlek och den var inte dyr heller. Men man ska ju förvara skiten när den inte används också och för vissa saker är den för stor. Skulle ha varit löjligt med tomaterna i den t.ex.

Du skulle ha känt vad det stank när jag syrade enbart vitlök! Trodde det var förstört för när jag hällde upp det när det var klart. Stanken bedövande stark, luktade som nån slags lösningsmedel. Men det var OK.

http://www.purenature24.com/fermenting-crock-for-sauerkraut-cucumbers-und-more-5-liters

Ha! Vad bra att jag kollade upp det! De har fått in en annan kruka som är mindre! Synd bara att det står krafs på den och att den ser ut som en begravningsurna...
http://www.purenature24.com/fermenting-crock-for-fruit-und-more-3-5-liters
Och så misstänker jag att det inte följer med tyngder. Har skrivit och frågat.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016.11.17 - 08:31:07 »

Nu fick du igång mig. Hittade en amerikansk sajt som listade inköpsställen över hela välden. För Europa var det denna sajt.
http://www.sauerkrautpots.com/index.html
De har ju mycket snyggare pottor än min och de är billigare om man kollar på deras 5-liters maskingjorda! Bra frakt också. Särskilt för Mynlen eftersom företaget ligger i Holland. Tyvärr finns ingen runt 3 liter som jag egentligen skulle vilja ha. Man får ta 2 liter i så fall. Lutar åt en julklapp till mig själv därifrån.

Men de har så mycket fint så man blir lite kollrig. Bl.a. har de såna där vitlökskrukor jag letat jättelänge efter. Men de var väldigt stora och säljs bara i set med en kruka för vanlig lök också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig