Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 08:16:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad gör de med fläskkarrén?  (läst 8655 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2016.06.15 - 21:22:44 »

Hade för mig att jag skrivit om det här förut, men jag hittar det inte, så jag kanske bara tänkte skriva.

Ivf, jag har vid ett flertal tillfällen köpt skivad fläskkarré med ben, karrékotletter eller vad man vill kalla det, som varit fucking oätbara. För det första ser det inte ut som karré, det är inte så melerat med fett som karré brukar vata, men det upptäcker man ju inte förrän hemma. Det är torrt och tråkigt, trådigt och jävligt, ungefär som de fettfria fläskkotletterna.

Skivorna är slarvigt maskinskurna, det ser man, men det stör mig i sig inte så mycket. Men när skivorna väl är stekta och man skär i dem ser man tydlig att i en del av skivan går fibrerna åt fel håll, d.v.s. i samma rikting som skivan är skuren. Tacka fan för att det blir segt. Jag begriper inte ens hur fibrerna kan gå i olika riktningar i samma köttskiva, men det gör de. Det måste ha tagit med en bit som inte hör till karrén, om ens något gör det.

Jag har frysen full. Först köpte jag på Hemköp, de var de värsta. Några veckor senare köpte jag på Willys. Var tveksam, men de skivor som syntes såg fina ut och det var de också, men det var såna här torra skivor i också. Nu senast på City Gross. Tror jag, ska jag lägga till. Det kan ha blivit viss förvirring vid märkningen av fyspåsarna. Den skivan jag stekte färsk var bra. Har råkat ut för det tidigare också senaste året eller så, men nu var det flera storköp på raken med en stor mängd oätligt kött i frysen som resultat. Köttet från de värsta skivorna, de från Hemköp, blev t.o.m. hårt, torrt och vidrigt som pytt, det brukar annars vara räddningen.

Har ni råkat ut för detta? Vad ska man göra? Jag älskar fläskkarré, men sånt här kött vill jag inte äta. Jag skrev faktiskt till Axfood och frågade, men fick inte ens ett blaha-svar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2016.06.16 - 08:29:12 »

Troligen. Jag har trott att fläskkarré är sånt och undrat hur folk kan gilla skiten. Du menar alltså att det ska vara gott egentligen men att kvalitén är usel? Jag köper det helst inte.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016.06.16 - 12:51:41 »

Men har du alltid tyckt det eller har du börjat köpa först på sistone?

Ja, torrt och segt är ord som liksom inte går ihop med karré. Om folk ogillar det brukar det vara för att det är för fett.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016.06.16 - 19:59:06 »

Det här är en fult styckad skiva, tjock och ser ut som en ändbit. Men du ser hur mycket insprängt fett det är och god och mör var den. Ska ta en bild på en skosula nästa gång jag tinar upp en sån.




Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2016.06.17 - 12:06:20 »

Jag har i och för sig alltid haft svårt för kött där det finns senor och annat mitt inne i något som borde ha varit ett gott kött. Och jag har lite svårt för fett i kött. Jag skär bort det. Men det får gärna finnas vid tillagningen, så man får lite gott till en eventuell sås också. Men jag vill minnas att karrén när jag var barn var godare än de vi försöker laga nu för tiden. Ena sonen vill gärna ha karré, men det brukar bli en besvikelse. Får kanske åka till Persys kött här i närheten och köpa deras. Där borde det var bra kvalité och bra styckat.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
RandalllMam
Gäst
« Svara #5 skrivet: 2017.01.04 - 15:45:09 »

Jag bakar mycket bröd, men det betyder också att jag får över en massa skalkar som man helst inte äter eftersom dagens nybakta är godare... Jag brukar låta bitarna torka och sen göra skorpmjöl av dem i matberedaren. Ibland ger jag bort ekologiskt skorpmjöl i en fin papperspåse med personlig etikett, men, avsättningen för skorpmjöl här i världen är ju begränsad... Vad gör du med bröd som blivit lite gammalt och tråkigt?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2017.01.04 - 21:29:36 »

We don't eat bread you dumb spammer! We eat pork butt!  :mad_viking:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544