Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 07:16:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gullranka, klippa ner och ta skott?  (läst 10181 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.11.01 - 13:16:55 »

Jag har en gullranka som är väldigt stor. Den går 5-6 varv runt ett dörrhål, ett stort och högt ett. Har ställt in kruka på andra sidan också och lett rankorna genom jorden så de har rotat sig. Lite ivf. Den suger mindre från den krukan märker jag.

Hur som, den måste väck om jag ska ha hund. Men den är så kraftig och livskraftig, har överlevt många års misshandel, så jag tycker det är synd att slänga den. Vet ställen utanför min lägenhet där den skulle göra sig fint också.

Senaste vintern dog nästan alla mina växter eller blev dåliga, trots att jag skötte dem ganska bra. Alla utom en ormbunke som aldrig duschas, den bara prunkar och blir större och större. Jättemärkligt. Hur som, den härdiga gullranken tappade blad på en meter av skjälkarna eller så och de verkar inte komma tillbaka. Så den är ivf inte så fin som den varit.

Nu är frågan, om jag klipper ner den, grenar den sig och börjar växa igen då? Och går det att ta sticklingar av klippet och i så fall hur gör man bäst? Sätter dem i vatten eller direkt i jord? Täcker över eller inte?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #1 skrivet: 2015.11.01 - 13:46:59 »

Vill man ha sticklingar sätter man dem i vatten tills de har lite rötter. Det mesta grenar sig om man klipper ner, bara man lämnar några "ögon" där det kan förgrena sig från.

En kompis till mig har hund och gullranka och han har inte visat ngt intresse alls för den. Kan du inte hänga den över ett bord eller så där avfallna blad hamnar på bordet?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.11.01 - 14:00:59 »

Han når upp på bordet och gullrankan är för stor, den ska slingra runt nåt. Dessutom klättrar vovvarna som katter, sägs det. Är faktiskt orolig för mina bokhyllor som är uppstagade med kilar under. Golvet lutar så förbannat.

Tror inte gullranka hör till de allra giftigaste, men jag har varit med om en olycka. Min förra hund hade aldrig rört någon växt, han var gott och väl vuxen, kanske 5 år. Så var jag ute en kväll och när jag kom hem var det väldigt tyst, ingen vovve som kom och välkomnade. Jycken låg som en sfinx i vardagsrummet, alldels stel i varenda muskel, var som att ta på sten, med läskig stirrande blick. Han reagerade inte på att jag kom in, på att jag tog i honom, ingenting. Så fick jag se att han kräkts bakom en fåtölj och i kräket var ett söndertuggat, visset philodendronblad. Hade en sån där stor en med blad stora som spadblad och som så klart trillade ner när de vissnade. Nog för att han kom åt de färska bladen också. Ringde giftinformationen och de var snälla och hjälpte mig trots att det gällde en hund. De sa att det brukade släppa efter ett par timmar och det gjorde det, men det var fruktansvärt otäckt. Så no more! Har så mycket här som är svårt att valpsäkra ändå, så jag kan åtminstone göra det som går. Dessutom tänker jag börja röja och eventuellt måla lite i vinter också, så lika bra att bli av med den nu så den är ur vägen.

Jaha, ögon. Är det när det är som en liten knopp i ett bladveck?

Är med i en förening som har en väldigt fin lokal, men den kunde behöva lite mer grönt. Så jag tänkte donera moderplantan dit. Sen finns det ställen här i huset som skulle må bra av lite grönt också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #3 skrivet: 2015.11.02 - 14:10:20 »

Yup det är vid varje ställe som det skulle kunna växa en knopp/ny gren.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544