Vet ni vad jag har gjort? Jag har sagt upp mitt TV-innehav.
OCH burit upp TVn på vinden.
Så här var det. Jag råkade med min stora röv stöta till min lilla tjock-TV så den dundrade ner från pallen den står på. Skalet sprack isär lite, men den fungerar fortfarande. Jahapp, tänkte jag. Kanske är dags att köpa en platt-TV nurå. Men sen tänkte jag en gång till och då tänkte jag varför ska jag göra det då? Insåg att jag nog inte haft TV-n på sedan förra hösten nån gång. Den har bara stått där och varit ivägen. Jag tittar bara på play ju. Och det är inte mycket det heller.
Grejen är att jag ser inte längre OK på TVn utan glasögon. Och jag behöver olika glasögon för skärmen och TVn. Det är 100 år sedan jag satt i soffan och bara tittade på TV. Hade den mer på i bakgrunden när jag satt vid datorn. Därav den något olyckliga placeringen på en pall framför ett fönster där den lätt blir ivägen för rumpan när man ska skaka damtrasan eller glana på grannarna därnere. När glasögonproblemet tillstötte började jag ha play i ett fönster på datorn istället ifall jag ville titta i realtid. Det blev för jobbigt att byta brillor varje gång jag ville kasta ett öga på TVn. Tittar i stort sätt bara på SVT ivf. Fyran kan väl ha nåt ibland, med då kan man oftast se det på Play.
Jag var totalanti TV ett tag förut och köpte ingen ny på en 5 år när den gamla pajade. Och då fanns inte Play. Jag ville helt enkelt inte titta. Men jag fortsatte betala licensen av ren slöhet. Så jag har lite tillgodo tycker jag. Dessutom anser jag att avgiften är gravt orättvis. Varför ska jag betala lika mycket som en familj med flera vuxna? Det har jag gjort hela mitt liv. Trots det är jag en av SVTs få supporters. Jag vill att public service ska finnas kvar och är faktiskt villig att betala en
rättvis avgift, t.ex. via skatten, antingen jag själv har TV eller inte. Precis som jag är för bidrag till teater fast jag aldrig går längre och opera som jag bara varit på en gång i hela mitt liv.
Skönt känns det ivf! Insåg dessutom i efterhand att detta faktiskt finansierar hundförsäkringen.
När jag var in på deras sajt för att få tag i telefonnumret noterade jag att licensen ska höjas också. För er alltså. Suckers!