Jag fick någon slags uppenbarelse för ett par timmar sen. Jag SKA skaffa en hund och inte bara snacka om det och jag ska göra det nästa år, helst till nästa sommar. Om det blir rasen jag ska åka och titta på eller någon annat vet jag inte, men nåt ska det bli.
Jag ha gått och drömt om att kunna ha hund igen i mer än 20 år. Då var det inte möjligt, men nu är det kanske det. Jag kan inte hålla på så här och vänta på att allt ska vara perfekt. Att jag ska bli lite smalare, orka gå lite längre, ha lite mer pengar... då kommer jag att vara för gammal innan alla bitarna är på plats.
Kom på att cykla kan jag ju och det orkar jag i princip hur länge som helst. Man kan ju faktiskt cykla väldigt sakta så hunden slipper springa (unga hundar ska ju inte det). Så orkar jag inte gå långa promenader så kan jag ju faktiskt använda cykeln.
Att ta en krävande ras ser jag närmast som en spännande utmaningen vad gäller annat än just det här med motionsbiten. Speciellt om man har en bra uppfödare inom räckhåll som man kan kontakta om det skiter sig. Uppfostran, aktivering, social träning och sånt ser jag bara fram emot (säger jag nu!
). Tid har jag ju och sugen på att hålla på träna och så är jag också. Då ska väl inte det där med promenaderna sätta P för allt? Det är ju mest första ett till ett och ett halvt året också som det är ett problem. Sedan pallar jycken riktig cykelrastning om inte jag orkar gå.
Har en jättefin promenadväg som börjar bara några kvarter från mig och är en mil lång, går ända ner till Mälarn, längs ån. Där finns många fält där man kan släppa en hund och fina badplatser. Om man är hund alltså - jag skulle aldrig gå i vattnet där. Det är grusstig, så jycken skulle bara behöva springa på asfalt de där få kvarteren dit. Sen har vi även ett stort skogsparti inom stadens gränser, Stadsskogen. Det är en riktig skog, någon slags reservat, med massor av cykelbara stigar, så lite omväxling kan det bli utan att behöva nöta för mycket asfalt.
Och jag kan ju ta jycken på cykeln någonstans där han kan springa lös och busa med boll eller frisbee och matte inte behöver gå lika långt och lika fort. Så får han miljöombyte också.
Det går nog på något sätt. Eller vad tror ni? Är det idiotiskt att dra på sig en vovve och kanske en krävande sådan också när man egentligen inte har råd och kanske inte riktigt ork heller vad gäller långa promenader? Ork på andra sätt har jag ju numera.