Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 12:29:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Värma bearnaisesås  (läst 10340 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.01.04 - 07:33:41 »

Är det någon som någonsin lyckats med det? Jag hittar receptsajter som påstår att det går jättebra i vattenbad, så länge man håller sig under 80 º. Jag försökte. Igen. Pytt! Jag hade varmvatten från kranen bara, så det var inte i närheten av 80. Rörde runt lite försiktigt och så fort värmen började träna igenom så sprack såsen.

Så jäkla irriterande. Om det verkligen går vill jag lära mig hur bums!  :kungfu:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.01.04 - 09:58:02 »

antar man måste röra som en galning hela tiden för att se till att fettet inte försvinner ur såsen...
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2015.01.04 - 17:09:33 »

Vi har lyckats. Körde vattenbad på spisen och vände runt såsen stillsamt hela tiden. Men tricket är nog att ha väldigt låg temperatur och att hela tiden vända in det som har "smält" mot mitten av skålen. Smöret får inte ha en chans att separera från äggen. Och äggen får inte ha en chans att koagulera.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015.01.04 - 20:24:42 »

Men jag hade ju bara kranvatten. Fast jag tog såsen direkt från kylen. Man kanske ska låta den bli rumsvarm först.  :hmm:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015.01.05 - 05:31:07 »

kranvatten eller inte, om det blir varmt vill oljan separera från ägget om du inte ser till att blanda hela tiden.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015.01.05 - 06:18:46 »

Men jag rörde ju. Såsen sprack så snart den började mjukna. Det var säkert ett misstag att ställa den kylskåpskall i vattenbadet, men jag vet inte om jag gitter testa fler gånger. Däremot tror jag jag ska koka en större sats vinägerreduktion, med kryddor och lök och hela köret alltså. Borde väl stå sig ett tag i kylen va?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2015.01.05 - 17:06:00 »

Det är jag helt övertygad om att den gör.  :lick:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544