Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:27:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag kan inte göra köttbullar längre  (läst 7596 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.12.22 - 08:45:19 »

De senaste åren blir min köttbullar torra och trista hur jag än gör. Nu gjorde jag på sådär en tredjedels fläskfärs och hade i en skvätt grädde. Inte hjälpte det. Använde pofiber, men det blir lika illa om jag tar ströbröd. Beror det på detta som det skrevs om för några år sedan att ICA eller om det var Scan skaffat nya maskiner som mal grövre färs? Folk klagade då över att det inte gick att göra goda köttbullar. Jag köper på CG, vet inte hur finmald deras färs är. Vad ska man göra? Ställa sig och mala färsen en gång till?  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2014.12.22 - 19:30:09 »

Dels säljs det sällan blandfärs (50/50) som det gjorde förr och den är också mer grovmald än tidigare.
Men på Coop hade de speciell köttfärs nu till jul som är mer finmald och 50 fläsk, 50 nöt.
Jag tycker du ska fråga i affären.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.12.22 - 21:24:07 »

Jag hade ju fläskfärs i. Så du tror det är malningen? Då borde det ju funka att mala en gång till. Har ju kvarn. Ska testa nästa gång, men jäkla kladd i onödan. Kan man ju lika bra mala själv från början. Har i princip slutat göra köttbullar för att de blir så trista. Samma med pannbiff förresten, men det är inte lika plågamt, märks inte så mycket med en massa stekt lök.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.12.23 - 06:13:21 »

jaså... kan det också vara "torrbullarproblemet" aldrig vetat om det att malningen kunde vara olika.

vad jag vet är att man ska blanda så kort man kan för att det blir torrare om man bearbetar smeten för länge.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.12.26 - 15:34:47 »

Men man måste ju blanda tills det blir en emulsion ju, annars blir det ju verkligen smuligt. Min mamma hade fått lära sig att man skulle blanda tills det blev ränder av fett på baksidan av träsleven. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.12.26 - 16:44:27 »

jag knådar :)
Loggat



Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #6 skrivet: 2014.12.27 - 02:18:21 »

Tack för det tipset, Hemul!  :inlove: Har lyckats med köttbullar en gång i mitt liv, och det var när smeten ut som du beskriver det här. Men eftersom jag är så enormt kass på just köttbullar, satte jag inte smeten i relation till hur jag lyckades. Men nu har jag ju lite mer koll!  :rose:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544