Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:26:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bikarbonat till allt  (läst 27970 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2014.11.24 - 12:54:29 »

Jag funderar på att testa No poo igen till håret. Jag har haft det kortklippt ett tag. Ett par år är det nog nu. Men vill låta det växa ut igen, trots de grå håren som är fler i sitt antal än de mörkbruna. Nu när det börja bli lite längre märker jag att håret inte mår riktigt bra. Det känns frissigt, hårbotten kliar och håret är elektriskt. Balsammetoden är jag däremot inte så sugen på. Jag trillade över ett tips att man kan tvätta håret med bikarbonat och sen skölja med äppelcidervinäger, och det skulle tydligen vara väldigt snällt för både hår och hårbotten. Nån som har provat? Jag vet att Hemul borstar tänderna med bikarbonatet. Funkar det bra? Är det lite blekande också?

Någon som har tips på fler saker man kan ha det till? Vi bortser från bakning då.  :flirting: Men det skulle vara kul med en liten sammanställning. Det tycks ju vara en gåva från Gud detta naturliga rengöringsmedel. Jag vet ju att man kan ha det till allmän rengöring. Men HUR det ska användas har jag inte fått grepp på. Vilka mängder? Ska det ligga kvar på ytan man vill rengöra? Är det skrubbeffekten man vill åt, eller är det att det löser upp fläckarna?

Håret ska jag nog börja experimentera med om ett par dagar. Måste bara kolla att jag har äppelcidervinäger hemma. Då kan jag rapportera här hur det går.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.11.24 - 20:05:56 »

tror säkert bikarbonat och äppelcidervinänger är bra.  bara att testa. Men det som är ännu bättre för håret är att sluta tvätta det. Linnea har superfint och tjockt och bra hår, tvättar det kanske 1 gång i 2 v, skjöljer det litet oftare med bara vatten. och när hon använder shampoo är det bara pyttelitet.

Jag tvättar nu 1 gång i 3 dagar, försöker klara det till 4 osv.  Det är faktum att om man tvättar med något tar man bort talgen som sitter på håret och stimulerar talgproduktionen. Håret tror att den inte har tillräckligt talg och producerar mer,det tvättas bort och sen mer osv osv. Tar LÅNG tid att få i ordning det igen. Därför tvättade jag Linneas hår sällan, bara vatten räcker oftast långt. Hon har sundaste håret jag nånsin sett!


Man kan rengöra mycket med bikarbonat. Ställ en skål i kylen det sägs ta bort lukter.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.11.24 - 20:16:16 »

Går utmärkt att borsta tänderna med det. Gillar det skarpt, jag har nämligen alltid avskytt den starka tandskrämssmaken. Tänk bara på att lösa upp kornen innan du borstar, annars gör det ont. Jag brukar bara hälla lite i handen, blötta tandborsten och droppa lite vatten på. Sen duttar man med bosten i geggan bara. Det smakar bara lite svagt salt, inget konstigt alls och mycket bättre än att borsta med salt som ger en oerhörd sälta i munnen.

Tips: de har bättre grejer på invandrarbutiker och kanske vissa stormarknader. Man köper en kiloburk för dryga femtiolappen och det är fint pulver, inte korn som det i vanliga kryddhyllan ofta är.

Jag har provat till håret också. Funkade så där. Tyckte varianten med äggula och honung var bättre. Men jag ruttnade på allt det där. Kändes omständigt plus att jag nog inte höll ut länge nog så jag hann märka de där supereffekterna. Nog tycker jag håret blev smutsigt fortare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2014.11.24 - 21:03:09 »

Att tvätta sällan har aldrig funkat för mig. Men jag är betydligt bättre än vad det var för något år sedan när jag gick över till balsammetoden. Då använde jag ägg och honung emellanåt också. Efter det har håret klarat sig uppåt ett par dagar till ibland tre dar utan tvätt. Men nu börjar klådan göra sig påmind, och det där kladdiga i hårbotten kommer tillbaka. Men det var sånt evigt masserande och gnuggande med balsammetoden, så jag vet inte om jag ids. Dessutom gick det såna mängder med balsam. Så om det blev billigare kan man verkligen fundera över.

Tyckte du håret blev smutsigt fortare med bikarbonatet? Än med ägg, eller med schampo? Något måste jag göra känner jag, så jag ska ge det några veckor och se vad som händer. Kanske bara skölja med lite balsam när jag är i badhuset. För där vill jag inte mecka med bakprylar.  :flirting:


Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.11.24 - 21:13:29 »

Än med schampo. Var lite som om man tvättat bara en gång med lite för lite schampo. Det dög för stunden med varade inte. Det är väl det som ska bli bättre om man härdar ut.

Jag tror man kan lösa upp bikarbonat i vatten och ha i en flaska. Och ägg kan man vispa upp och frysa i portioner, men det måsta vara vita med då. Man *kan* förstås frysa bara gulan, men den ser jättekonstig ut sen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2014.11.24 - 21:26:27 »

Nja, jag läste någonstans att bikarbonatgeggan ska användas direkt. Och den ska tydligen vara just gegga. Slajmig och dan när den är som bäst. Så då kan man nu inte ha den i en flaska.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.11.25 - 00:17:55 »

Äh, det behöver ju inte vara sant. Mycket hokus pokus också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.11.25 - 15:30:41 »

men sorla om du gnuggar och masserar gör du håret en otjänst! då blir talg... vad det nu heter.. körtlarna?? aktivare än nånsin.

Jag tar nu ytterst litet shampoo, och masserar inte huvudbotten längre. Och ingen balsam längre. Inte tvätta alls methoden tar säkert ett halvtår eller mer innan håret har "normalisetats"... Säger inte du ska göra det men såna saker, även med bikarbonatet behöver mer tid än vi är vana vid.

Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2014.11.25 - 21:42:04 »

men sorla om du gnuggar och masserar gör du håret en otjänst! då blir talg... vad det nu heter.. körtlarna?? aktivare än nånsin.

Jag tar nu ytterst litet shampoo, och masserar inte huvudbotten längre. Och ingen balsam längre. Inte tvätta alls methoden tar säkert ett halvtår eller mer innan håret har "normalisetats"... Säger inte du ska göra det men såna saker, även med bikarbonatet behöver mer tid än vi är vana vid.



 :max-shock: Ännu mer aktiva!?! Shit!  Fast att slippa ifrån tvätt helt och hållet känns verkligen inte genomförbart. Men lite mer meck klarar jag nog. Mer än med schampo i alla fall. Allt för att slippa klådan.

Gjorde första bikarbonattvätten ikväll. Blev mjukt och fint. Väldigt lättkammat.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014.11.26 - 00:45:29 »

Jag var också nöjd. I början.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #10 skrivet: 2014.11.26 - 09:59:06 »

Jaså.  :sneaktongue:

Blev förvånad över att det kändes som att tvätta håret med salt att gnugga med bikarbonat. Kanske ska gnugga lite försiktigare nästa gång. Lite mer åt massera mjukt hållet. Fingrarna blev alldeles skinnflådda och jag är supertorr om händerna idag. Men det kliar inte i hårbotten.  :thumbsup:

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.11.26 - 12:02:16 »

Jag tror att det är som med tandborstningen, att man ska lösa upp det hjälpligt först, speciellt om man har den där grovkorniga sorten.

Har du inte redan ett jättelager så kolla efter såna där stora burkar. Det är mycket bättre att använda. Här går det åt, använder det till toan och sånt också. Annars kan man väl säkert mixa den korniga varianten så den blir lite lätthanterligare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #12 skrivet: 2014.11.26 - 13:12:11 »

Jag ska leta efter större förpackning sen. Men just nu har jag en sån där liten för bakskåpet. Kanske jag kan testa och mortla den... Får pröva. Det går ju inga stora mängder till håret. Hur mycket använder du när du använder i toan? Tror du den funkar att få bort det där trista längst in i kröken? Lyckas inte få loss det eländet. Var nästan sugen på att köra på dynamit, alternativt skaffa ny toalett.  :redface:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2014.11.26 - 13:21:20 »

Japp, det funkar. Bikarbonat och ättikssyra. Jag bara häller i lite. Ännu effektivare om man häller varmt vatten i toan först. Man kan behöva låta det stå ett tag och kanske upprepa om det är gamla avlagringar. Fast bara ättikssyra funkar nog nästan lika bra, men det är inte lika roligt.  :biggrin1:

Det är såna där stora plastburkar som de brukar sälja Kockens kryddor i för storköksbruk.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #14 skrivet: 2014.11.26 - 13:51:47 »

Tackar för det tipset. Det ska definitivt testas!  :clapping:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544