Är inte intresserad av att prova den oprocessade råvaran heller. Av alla droger tycker jag hallucinogena sådana verkar mest skrämmande.
Vi var nog inte stort bättre här, men jag har inte kommit till det kapitlet än. Jättespännande bok ivf. Man kan säga att det är en slags kulturhistorisk genomgång av myter och sanningar om röd flugsvamp. Massor som är sant som jag inte visste, som att bruket som berusningsmedel varit vanligt i vissa delar av världen ända in i vår tid.
Myterna är ännu mer fantastiska. En amerikansk bandirektör vid namn Wasson och med specialintresse för svamp skrev en artikel där han la fram diverse vilda teorier om röd flugsvamp. Hans idéer slog ivf rot, t.o.m. i den akademiska världen. Det har funnits teorier om röd flugsvamp som roten till religion och som en grundsten för hela vår kultur. Någon ville ha det till att bibeln var en slags kod för att dölja en urgammal svampkult och att Jesus egentligen var en flugsvamp. Så var det nu kanske inte, men röd flugsvamp har i varje fall använts både i religiöst och rent rekreationssyfte här och där.
Det var ivf den där artikeln som var startskottet för hela flumeran med hippies och flowerpower och flugsvampens lockelse levde kvar i New Age-rörelsen. Hade ingen aning om något av detta. Den där Wasson lyckades hitta en shamankvinna i Mexiko som använde svamp. Nu visade det sig vara någon släkting till toppslätskivling och inte röd flugsvamp, men det hindrade inte honom. Hans skriverier gjorde att både forskare och andra vallfärdade till den lilla byn för att prova indiankvninnans svampar. Dylan, Lennon, Jagger och hela gänget var där och knaprade svamp. Till slut blev invasionen så besvärande att man satt in militär för att driva bort blomsterfolket och byn var under något slags undtantagstillstånd med militär bevakning i flera år.
Boken är väldigt underhållande skriven, även om jag tillstår att mina kunskaper inte räcker till för att hänga med i turerna bland gamla kulturer och utdöda folk alla gånger. Ett är ivf säkert, jag kommer aldrig att se på röd flugsvamp på samma sätt igen. Tror nästa jag ser ska få en liten respektfull hälsning. Men vet ju aldrig.