Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 07:19:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Billig torkapparat  (läst 7481 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.08.25 - 23:45:58 »

Jula har rea. Var just reklam på TV för bl.a. denna. Har hört förut att den ska vara OK. Priset är ju lagom om man vill prova på.
http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksmaskiner/matberedningsapparater/frukt-svamptorkar/frukt-svamptork-810048/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2014.09.01 - 23:40:14 »

Priset är inget fel på, men jag har funderat mycket kring plast och uppvärmning
Våran liknande apparat från dhb-nordiga vittrade sönder på 5 år.
Hyllorna bara krakelerade från ena och andra kanten och på mitten ....
Blir det något skit från plasten till varor som man torkar  :cry:

Så just nu står jag utan en tork, för vi slängde alla våningsplanen. Har bara motorn kvar.
Vi har funderat lite löst att ha någon duk utspänd framför luftvärmepumpen, fast vi har inte behövt använda det för värme än....

Vad tror du Hemul om värmen och plasten.

Det finns rostfria, men de kostar tusenlappar och så mycket torkar jag inte saker just nu.
OM jag skulle bli en svamptoke eller få tillgång till obegränsade mängder obesprutade päron, DÅ skulle jag fundera på en sådan.
Hälst skulle jag vilja ha en vedspis.... en perfekt manik!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.09.01 - 23:55:44 »

Jag tror på Evermat. Den kostar, men jag har inte ångrat mig trots att det knappt fanns nån svamp alls förra året när jag köpte den. I år finns det ju desto mer. Ollorna är i rostfritt nät. Kanten är så klart i plast, men maten ligger ivf inte direkt på plasten. Jag har hört människor som haft sina Evermat i 20 år och de funkar fortfarande - jag visste inte ens att de gjorts så länge. Så den kommer säkert att vara livet ut för mig. Stöckli ska också vara bra, ungefär samma pris och ska gå att få med rostfria ollor, men det är inte standard och kanske svårt att hitta i Sverige. Evermat är ju svensk och man köper direkt från tillverkaren. De leverarar snabbt. Beställde två ollor till nu i helgen. De skickades i morse. Gick lika fort när jag köpte själva torken.

Den torkar också mycket snabbare en den billiga Centurion jag hade förut. Luftväxlingen är mycket bättre, den har en rejäl fläkt och locket är smartare gjort, som ett öppet galler så fukten kan stiga upp. I Centurion blev det kondens på insidan av locket.

Tycker den känns väldigt välgjord och gedigen. Har överhettningsskydd och en liten renslucka i botten så man kan få ur smulor som åker ner i själva maskinen. Tycker den är fin också. Lite 50-talskänsla. Du ser "kontrollpanelen" på en av bilderna i svamptråden.

Funderar du på den ska du ta den lite dyrare versionen med plana ollor. Vad jag förstår är standarollorna lite kupiga och det är inte så bra för bär som rullar iväg då. Och ta 4 extraollor på en gång så blir det fri frakt iom att frakten ingår i priset för apparaten. Det går åt. Jag snålade och tog bara två extra. Med de jag beställde nu kommer jag att ha 10 och de rekommenderar inte att man staplar på fler. Man får alltså 6 med maskinen.

Jag tycker så mycket om den att jag är starkt betänkt på att börja hålla span på Blocket om det dyker upp någon begagnad. I år skulle jag ha bruk för två, men det känns lite för slösigt att lägga 2000 till. Sen har jag kommit på att man kan förtorka på ett uppspänt lakan med en vanlig kalluftsfläkt om man har mer än man får i apparaten. Torkar mycket fortare sen om det få stå i kallblåsten över natten. Med svamp av trattistyp går det utmärkt och blåbär har jag också testat. Ingen orsak att det inte skulle funka med äpplen också. Mer osäker på svamp skuren i bitar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.09.02 - 00:09:48 »

Jo, en nackdel är det. Den är jäkligt skrymmande! Trycker in den i en garderob på vintern, men nu står den framme och ser konstig ut. Ingen idé att packa undan den liksom. Kunde ju bära upp den på vinden på vintern, men det kan ju hända att man köper för mycket banan eller nåt och vill torka.

Apropå det, har du provat att torka gurka? Blev jättegoda chips. Västeråsgurka hade jag. La dem i in burk sen och hade på salt och chilipulver och skakade om. Smarrigt! Smaken var toppen, men man känner sig lite lurad och besviken ändå, antagligen p.g.a att de är kalorifria.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544