Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 09:35:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fibromyalgi  (läst 17920 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2014.07.28 - 22:00:38 »

Vladimir Heiskanen har skrivit ett gästinlägg på Matt Stones blogg.

Citat
After becoming interested about the importance of thyroid function for health, I noticed that Dr. John C. Lowe had made important research showing that fibromyalgia and clinical hypothyroidism have dozens of biochemical and physiological similarities. Lowe and Yellin have written an excellent review article on this issue. (Lowe&Yellin 2008, Øverbye 2007, Garrison&Breeding 2003)

One of Lowe’s important findings is that fibromyalgia patients have 30% decreased basal metabolic rate on average. Similar extreme decreases in metabolic rate have also been noted in hypothyroidism and PCOS. Fibromyalgia patients eat much less food than other people, but still they are often overweight because they aren’t able to burn the calories. (Lowe et al. 2006, Ursini et al. 2011, Shaver et al. 2006, Georgopoulos et al. 2009)

In his clinical trials, Lowe has noticed that supraphysiological doses of active thyroid hormone (T3) can be a very effective treatment for fibromyalgia, even in patients with normal thyroid hormone levels. Some patients seem to improve so much that they don’t even meet the diagnostic criteria of fibromyalgia anymore. In my opinion, it’s logical that a lot of good things should happen if you raise the extremely low metabolism to the normal level. (Lowe et al. 1996a, Lowe et al. 1996b, Lowe et al. 1997, Lowe et al. 1998, Friedman et al. 2006)

http://180degreehealth.com/fibromyalgia-disease-metabolism/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ary
Gäst
« Svara #1 skrivet: 2014.08.04 - 20:57:14 »

Intressant indeed... Har aldrig blivit insatt då jag inte känner någon med detta problem. Dock när jag tänker efter så har min kusin som alltid varit överviktig som jag klagar tydligen över att hon har ont i allmänhet. Hon går nu i gbp tankar.  :glare:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2014.08.06 - 20:36:50 »

Intressant!
Jag har fibromyalgi, men mår mycket bättre när jag sköter mig med kosten, absolut.
Och jag har mängder av symptom som även finns i hypo.
Har alltid önskat att få medicineras för det, men nej, blodvärdena är så fina så, inga mediciner här.  :pippi:

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.08.06 - 21:12:59 »

Kan dela mina medz med dig. På mig har de aldrig haft någon effekt.

Obs att ovanstående är skoj! Skulle aldrig ge bort den typen av piller. Dem kan man ju sälja dyrt ju!  :lulz:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2014.08.06 - 21:41:41 »

 :tongue_wag:,
som sagt sköter jag mig  och stressar inte så mår jag rätt bra.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.08.06 - 21:47:21 »

Hörrudu, min kompis, han som inte tål nästan någonting, är övertygad om att han har problem med sköldkörteln och äter nåt naturpreparat som han säger hjälper + en massa enzymer. Han har helt klart blivit mycket piggare och ser rosig och fin ut itsället för grå och hängfärdig. Om du vill kan jag fråga vad det är för något, men jag är inte säker på att det är lagligt i Sverige. Han har fått det genom någon slags alternativ "terapeut" och det är möjligt att man inte ska experimentera själv med det, men fråga kan jag ju göra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2014.08.06 - 21:59:57 »

Om du har tillfälle att fråga så gör det, men som sagt ingen panik just nu, värmen och sommaren går gott för mig.... :whistle:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.08.06 - 22:04:41 »

Will do, ma'am.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #8 skrivet: 2015.06.17 - 19:11:47 »

Citat
Up until recently, many physicians thought that the disease was “imaginary” or psychological, but scientists have now revealed that the main source of pain stems from a most unlikely place- excess blood vessels in the hand.

The discovery may lead to new treatments and perhaps even a total cure in the future, bringing relief to as many as 5 million Americans thought to have the disease. To solve the Fibromyalgia mystery, researchers zeroed in on the skin from the hand of one patient who had a lack of the sensory nerve fibers, causing a reduced reaction to pain. They then took skin samples from the hands of Fibromyalgia patients and were surprised to find an extremely excessive amount of a particular type of nerve fiber called arteriole-venule (AV) shunts.

Up until this point scientists had thought that these fibers were only responsible for regulating blood flow, and did not play any role in pain sensation, but now they’ve discovered that there is a direct link between these nerves and the widespread body pain that Fibromyalgia sufferers feel.


http://guardianlv.com/2013/06/fibromyalgia-mystery-finally-solved/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2015.06.17 - 19:18:32 »

Wow! Är det där sant? Låter ju helt otroligt.

Jag har aldrig betvivlat att folk är sjuka, däremot har jag sett det som en slaskdiagnos för alla möjliga olika åkommor som man inte har snurr på. Skulle ju vara smått otroligt om det ändå visar sig vara en (1) enda sjukdom/ett enda tillstånd!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544