Har ni några träningsmål? Jag har just skaffat mig ett par.
Jag vill cykla minst 300 mil i år och det kommer jag nog att göra om vädret inte sätter stopp. Ligger på 107 mil nu. Det är 38 mil mer än samma tid förra året och då slutade det på 226 mil, så det känns rätt realistiskt tycker jag. Första året cyklade jag bara 110 mil, så det går ivf framåt på den fronten. Iofs berodde de futtiga milen ju delvis på att det var den där eländigt regniga sommaren, inte bara på mina kraftlösa små ben.
Och så vill jag göra ett par långturer som är längre än de jag gjorde förra sommarn. Den längsta då var drygt 52 km och då var jag bra slut på sluttampen. Jag cyklade 49.7 i helgen och var inte trött när jag kom hem, men lite segt i uppförsbackarna var det på slutet, så det verkar också ha förbättrats. Har en tur plottad som är drygt 7 mil. Kanske blir det den.
Mitt problem med längre turer är att jag är skitdålig på att ta paus. Jag inser att jag antagligen skulle orka längre om jag tog flera korta pauser och en eller ett par rejäla också. Jag gillar att cykla själv, skönt att glida fram i sin egen lilla bubbla, men det är urtråkigt att rasta själv! Blir bara ultrakorta kisspauser, inte en sekund längre än nödvändigt, och sen en matpaus om jag är ute tillräckligt länge för det. Då får jag tråkigt så snart matsäcken är slut. Behöver nog någon slags terapi för det här. Får hitta djup skugga någonstans och sätta mig och titta på Play kanske.
Ska ivf försöka jobba på det också, att ta det lugnare på långa turer så jag på sikt orkar riktigt långa turer och kanske flera dar på raken, typ cykelsemester.
Och så vill jag ta upp styrketräningen igen till hösten. Cyklingen gjorde att jag kom av mig med den, men musklerna har jag konstigt nog kvar. Jag läste om att styrketräning lämpar sig väl för periodiserad träning. Typ träna normalt på vintern och bara underhållsträna på sommarn så man inte tappar. Så därför får det bli i höst. Ingen idé att börja nu om jag ska lägga upp det så.
Och jag ska försöka gå mer, rent allmänt. Det bli att jag bara cyklar. Åtminstone en långpromenad i veckan med hunden ska jag försöka. 1 timme så där. Men det förutsätter att det inte är så bra cykelväder.
OK. Få höra nu om ni har några planer!