OK. Jag kunde inte motstå. Jag har beställt
Philips värsting HR1871. Tröttnade på att leta efter delarna som fattas till min gamla minimaskin. Ävla massa cider jag får göra för att det ska löna sig bara.
Faktum är att jag inte köpt något onödigt på jättelänge och har sparat en hel del pengar i år (med mina mått mätt) och inte har jag rest bort en enda dag i sommar, så det kan vara dags att sätta sprätt på lite av hundpengarna. Insåg att alla billigare apparater fick ganska stor del dåliga recensioner, men för denna är det bara lovord över hela linjen. Listpriset hos Philips är 1999:-!
Men Elgiganten har den för 1590, som väl är min övre gräns för vad som är tänkbart, så jag tänkte åka dit och plocka upp en. Men så googlade jag en sista gång och då var den prissänkt till 1490 hos Tretti. Plus att jag hittade en studentrabattkod värd 100 som de svalde, så 1390 fri frakt slutade det på.
Det ska bli jättekul! Nu ska jag bara beställa jäst och prylar från England, sen jäklar ska här jäsas! Sen kan jag göra blåbärsvin och lingonvin och
Arfors nyttiga rödbetssaft också ju!
Man kan göra 2.5 liter juice innan avfallsbehållaren är full. Det måste väl iofs bero på vilken frukt man använder, men det står så. Antar att filtret bör sköljas då också. Det är hanterbart. Ska jag göra 20 liter äppelmust behöver jag antagligen bara göra rent grejen 8 ggr alltså. Min gamla kunde kanske göra en halvliter max innan den var igenkläggad. Plus att i denna kan man köra ner hela frukter, behöver inte stå och skala och klyfta. Har kollat på tuben också, verklar väldigt lätt att göra ren och filtret är i någon specialpolerad metall som gör att skiten bara flyyyyter av. Får väl se hur det är med det.
Nu fattas det bara att den övergivna äppelträdgården jag hittade förra sommar är bortschaktad.