Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 05:51:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Amazon slutar med fri frakt till Sverige!  (läst 36948 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #30 skrivet: 2014.07.02 - 15:37:51 »

Meh! Vad är det för  :fork_off: skit!

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2014.07.03 - 02:40:41 »

Ävla piss är det! Är så sur. Vill göra cider i höst och det fattas delar till min gamla råsafscentrifug. Dessutom är den så liten så liten och från 1980 sådär. Jag gjorde cider med den en gång och jag lovar att jag hade äppelklägg i hela köket! Det var för jävligt. Filtret kläggade igen och måste hela tiden diskas. Ändå lyckades jag producera 25 liter på en kväll. Det var det godaste jag jäst i hela mitt liv. Och skummet var kritvitt och mycket mer kompakt en ölskum, nästan som vispgrädde. Men då hade jag superäpplen också. Nu får jag ta vad jag kommer över. Vill ivf göra det, så nu blir det väl att leta runt på Tretti och Elgiganten och såna ställen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #32 skrivet: 2014.07.03 - 15:48:56 »

Vad spännande! Säg till vad du hittar! Mamma ville köpa en mustmaskin att dela med byalaget hemma. Men det var inga som var intresserade. Om det går att göra vettigt hemma till skapligt pris kan ju mamma och jag köpa gemensamt och turas om med den.  :clapping:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2014.07.03 - 18:09:15 »

Den bästa på marknaden ska vara Philips (de har massor med modeller!), men den kostar ju tyvärr också betydligt mer. Om jag visste att jag skulle göra detta varje år skulle jag inte tveka. Men vi har rätt lite äpplen i trädgårn och de är inte särkilt smakrika. Jag har hittat en övergiven odling där man kan plocka, jättegoda äpplen, men den kan ju vara jämnad med marken nästa år.

Nåt man ska kolla efter är om fruktköttet verkligen hamnar där det ska eller om det kläggar igen själva apparaten. Så är tydligen Philips. För ett glas morgonjuice kanske det kvittar, men ska man göra 25 liter vill man INTE behöva diska alla delarna för varje liter man gör liksom. Vis av erfarenheten...

Här kan du läsa lite.
http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Tester/Rasaftcentrifug/

Men det där byalaget, ska de musta stora mängder är det tänkt? För det finns äppelpressar som ser jättefina ut. Som en tunna där man skruvar ner en skiva liksom. Sen vet jag att man kan göra sin egen supermaskin om man har plats. Man kan nämligen använda en vanlig fristående centrifug för tvätt, sån där äldre som fanns i alla tvättstugor förr. Men får göra rent allt som kommer i kontakt med äpplena ordentligt förstås och sen knytter man in äpplena i en tygsäck, typ påslakan, och sen är det bara att köra.  :thumbsup:

Har sett finare pressar nånstans, men det är den här typen jag menar.
http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/se/musteri-6c1.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #34 skrivet: 2014.07.03 - 22:11:36 »

Tack! JAg ska kolla länkarna imorgon, hoppas jag hinna. Nja, jag tror mamma ville musta de hon har i sin trädgård. Och hon har grannar som har mer äpplen hän vad hon har. Men intresset var så skralt, så det blir nog knappast av. Mamma tyckte det var onödigt att kosta på för eget bruk, när det bara blir en gång om året det är intressant. Vi får se vad jag hittar, om det blir mer intressant, eller får stå kvar på önskelistan.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2014.07.03 - 22:37:52 »

En philips får man för mellan 1000 och 1500 sådär beroende på modell. Om man letar billigt pris alltså.

På de större Philips står det 2.5 liters kapacitet. Men nu vet man ju inte vad de menar med det. Hur mycket man kan pressa innan tillbringaren är full? Innan fruktköttsuppsamlaren är full? Innan hela apparaten kleggar igen och måste diskas? Och av vilken frukt då?

Du, det där med Amazon var nog var att grejerna var från Market Place. Säljarna sätter bestämmer ju själva villkoren. Jag la till en Philipsjuicer och den skulle de minsann skicka! Men de är de inte billiga på, så blir det en sån kan jag lika bra köpa i Sverige så blir det lättare med garanti och sånt.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #36 skrivet: 2014.07.04 - 18:15:38 »

En philips får man för mellan 1000 och 1500 sådär beroende på modell. Om man letar billigt pris alltså.

På de större Philips står det 2.5 liters kapacitet. Men nu vet man ju inte vad de menar med det. Hur mycket man kan pressa innan tillbringaren är full? Innan fruktköttsuppsamlaren är full? Innan hela apparaten kleggar igen och måste diskas? Och av vilken frukt då?

Du, det där med Amazon var nog var att grejerna var från Market Place. Säljarna sätter bestämmer ju själva villkoren. Jag la till en Philipsjuicer och den skulle de minsann skicka! Men de är de inte billiga på, så blir det en sån kan jag lika bra köpa i Sverige så blir det lättare med garanti och sånt.


Jag anade att det kunde ha med olika villkor att göra. Eftersom det går bra att betälla vissa grejer, men inte andra.

Jag undrar om det inte var något dyligt morsan ville köpa ihop med byalaget. http://www2.edafos.se/tradgard/butik/fruktpress.asp
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2014.07.04 - 18:45:20 »

Vore döhäftigt att ha en sån! Jättefina. Alla hus i kvarteret här har äppelträd, de flesta fler än vi, och de bara faller ner. Tänk om det i varje hus bor någon som som jag skulle vilja ta reda på dem. Då skulle man ju kunna köpa såna där prylar ihop... Det är ju inte bara pengarna, skiten ska ju förvaras också.

En sån där elektrisk hushållsmaskin är nog det enda realistiska för en ensam person i lägenhet. Kanske ska jag satsa på en Philips ändå. Jag brukar vara den enda som skördar våra svarta vinbär också. Det blir rätt mycket fast det bara är ett par buskar. Och ibland får man ju frukt från bekanta, inte ofta, men det händer. Med en sån manick kan man ju få ner volymen ganska rejält så kan man ivf bevara grejerna även om must kanske inte är riktigt LCHF.

Vad värre är att jag skulle köpa ciderjäst och lite andra tillbehör från amazon också. Sånt är det helt öken på i Sverige nu. Det finns bara vinsatser, turbojäst för att göra mäsk och man kan kanske hitta samma typ av snabbjäst som de har i satserna separat, men de riktiga vinjästerna som fanns på varenda färgaffär förr är det stört omöjligt att få tag på. Men jag får väl prova att lägga till från alla säljare i korgen så får jag se om något går igenom.

Vilket påminner mig om att jag måste försöka äta ur frysen istället för att fylla på den. Planen är att musta av våra äpplen lite vartefter så folk inte märker hur mycket jag tar och frysa det. Våra äpplen är rätt tidiga. Sen åker jag till ödetomten och pallar resten senare och häller ihop alltihopa.

Och snart är blåbären klara också. Sa jag att jag åt blåbär i skogen häromdagen? De kan bli lite sötare, men de hade full färg och var absolut inte kartiga! Jag skulle absolut ha plockat med mig hem om jag haft tid och något att plocka i. Någon vecka till bara så är de fina!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2014.07.04 - 19:58:57 »

Nu har jag löst jästproblemet ivf. Det finns så klart massor av hembryggningsbutiker i England. Men det var ett jäkla letande för de flesta har helt bisarr frakt hit! Uppåt £40 tog många! Men jag hittade en som bara tog £4 upp till 0.3 kg  och det är säkert rimligt över det också, men jag klarar mig nog under. Bra bra. Då är det bara pressfrågan kvar då.

Japp. £8.35 upp till 1 kg. Det här blir bra. Är bara en grej som jag inte hittar.

Här är adressen också ifall fler går i bryggtankar.
http://copperkettlehomebrewing.co.uk
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #39 skrivet: 2014.07.04 - 20:34:54 »

Jag gjorde svartvinbärssaft i vintras. Men den kokar jag och sen silar i duk. Det förstås, jag hade kunnat få ut mer saft ur dem med en centrifug. Men å andra sidan var det så mycket pektin i bären att den knappt går att hälla ur flaskorna redan som det är.

Tyvärr kommer jag inte åt några äppelträd här där jag bor. Så egentligen är det mest önsketänkande att jag skulle göra äppelmust. Men i år kommer vi få något enormt mycket björnbär! Så mycket har vi inte fått sedan jag gick med i det här forumet. Busken är groteskt stor.

Men det låter som att du har en hel massa spännande på gång!  :clapping:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2014.07.04 - 20:49:53 »

Jag bryggde som en galning förr. Fick ju hälla ut hundratals flaskor med gammalt vin när jag städade mitt källarförråd. Det var kanske lite för mycket då, men det är roligt och cider var verkligen en höjdare för det blev riktigt proffsigt, faktiskt bättre än den köpta. Nu har man ju stevia att söta med också. Gillar inte söt cider, men den behöver inte vara så torr att tungan krullar sig heller, så runda av det lite vill jag. Man kan inte söta med socker om man inte vill hälla i en massa kemikalier också för då börjar det ju jäsa igen. Däremot tillsätter man lite socker innan man buteljerar för att få kolsyra. Det är jätteroligt!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2014.07.04 - 20:52:37 »

Apropå safta och sånt. Jag misslyckades med rödvinbärsgelé för nåt år sen och hade inget sånt där medel att tillsätta. Den blev som sirap ungefär. Jag ville inte slänga så jag hällde den på en flaska. Jättegod sås till glass och sånt! Lite som cumberlandsås faktiskt och det är det nog röda vinbär i tror jag. Så så kan man minsann också göra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #42 skrivet: 2014.07.04 - 21:00:00 »

Du hade säkert kunnat köpa pektin och kokat om den för att få den geléig. Eller så skulle du spätt den med vatten och fått saft. Söta såser till mat är jag ingen vän av. Knappt att jag gillar gelé.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2014.07.04 - 21:35:47 »

Men till glass och grädde är det gott! Och det är så stark smak så man behöver bara ringla över lite. Helt OK ur alla möjliga synpunkter.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2014.08.06 - 23:52:13 »

OK. Jag kunde inte motstå. Jag har beställt Philips värsting HR1871. Tröttnade på att leta efter delarna som fattas till min gamla minimaskin. Ävla massa cider jag får göra för att det ska löna sig bara. :biggrin1:

Faktum är att jag inte köpt något onödigt på jättelänge och har sparat en hel del pengar i år (med mina mått mätt) och inte har jag rest bort en enda dag i sommar, så det kan vara dags att sätta sprätt på lite av hundpengarna. Insåg att alla billigare apparater fick ganska stor del dåliga recensioner, men för denna är det bara lovord över hela linjen. Listpriset hos Philips är 1999:-!  :max-shock: Men Elgiganten har den för 1590, som väl är min övre gräns för vad som är tänkbart, så jag tänkte åka dit och plocka upp en. Men så googlade jag en sista gång och då var den prissänkt till 1490 hos Tretti. Plus att jag hittade en studentrabattkod värd 100 som de svalde, så 1390 fri frakt slutade det på. :clapping:

Det ska bli jättekul! Nu ska jag bara beställa jäst och prylar från England, sen jäklar ska här jäsas! Sen kan jag göra blåbärsvin och lingonvin och Arfors nyttiga rödbetssaft också ju! :clapgrin:

Man kan göra 2.5 liter juice innan avfallsbehållaren är full. Det måste väl iofs bero på vilken frukt man använder, men det står så. Antar att filtret bör sköljas då också. Det är hanterbart. Ska jag göra 20 liter äppelmust behöver jag antagligen bara göra rent grejen 8 ggr alltså. Min gamla kunde kanske göra en halvliter max innan den var igenkläggad. Plus att i denna kan man köra ner hela frukter, behöver inte stå och skala och klyfta. Har kollat på tuben också, verklar väldigt lätt att göra ren och filtret är i någon specialpolerad metall som gör att skiten bara flyyyyter av. Får väl se hur det är med det.  :tongue:

Nu fattas det bara att den övergivna äppelträdgården jag hittade förra sommar är bortschaktad.  :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3] 4 5 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544