Är jag den första i värdsrymden som får järnbrist på LCHF/paleo-kost???
Egentligen tror jag att det är kosten som har räddat mig, men det känns ändå märkligt!
Inför en op. kollade dom min hemoglobin-värde: 105
What! Jag har sedan barndomen haft 138 typ. På dessa nivåer har jag knappast varit ens i slutet av mina graviditeter.
Under de senaste åren har jag haft rikligt mens, dubbet till det som är normalt.
Jag ringde till Vc och där hittade dom att jag har haft 2011: 129 i hemoglobinen.
Botning: järntabletter ( orsakar förstoppning, inte riktigt bra för mina tarmar!) och " 95% av järnet i tabletterna bara rinner genom kroppen och gör inget nytta" tjaha
Sedan en googling för järnrika livsmedel:
blood, lever, inälvor, kött, vildkött, lite i fisk och skaldjur, äggula, gröna bladgrönsaker, persilja, bönor, fröer, mandel, blåbär...
Animaliska källor kan kroppen utnyttja bäst, kanske 25% , från växtriket kanske 10%.
Blodbudding och sånt går bara bort
.
Och jag har även problem med lever. Jag älskade leverpastejen i barndomen, men ingen kan tillverka sånt längre...
Nu har jag käkat ekologiskt leverpastej i går på alla frö-mandel-mackor. och det är ok.
Men sedan stekte maken kalvlever med lite vitlök och kryddor och sonen mixade det med havregrädde till en pastej-mos.
Jag lovar att jag har försökt, men jag fixar inte smaken!!
Så nu måste jag förlita mig köpe-leverpastej på frömackor, smoothie på blåbär+ gröna blad och lite bönröra med persilja kanske.
Det säjs att det är svårt att få upp järnvärden bara med kost. Men måste just nu försöka med det någon vecka i alla fall.
och kolla sedan värdena på vc igen, om det skulle stiga uppåt lite.
Men inte undra varför jag har varit så kraftlös under vintern och icke intresserad av någonting på länge...
Mer järniga- ideér?!