Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:37:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 24 25 [26]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Resistent stärkelse  (läst 204568 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #375 skrivet: 2018.09.21 - 21:17:09 »

Jo det är klart det spelar roll men när det gäller sömnen är jag väldigt glad bara jag sover  :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #376 skrivet: 2018.09.26 - 11:26:35 »

Som jag sa på KiF har jag inte märkt nåt på sömnen. Hoppas det kommer. Däremot tycks jag tåla potatismjölet hur bra som helst nu. Har ökat till 1 tsk. Tar det ändå lite lugnt.

Bytte ju magnesium. Tror pulvret jag hade var "fulmagnesium". Magen har varit lite si och så länge, men jag hade inte kopplat till magnesiumet. Tog mer än en vecka på annat magnesium innan den var helt normal, men potatismjölet tålde jag direkt. Var citratet egentligen oxid, kanske det blev nån slags synergieffekt med potatismjölet.

Du sa att du tar morgon och kväll. Har du läst att det är bättre att dela upp det eller kan man lika bra köra i sig allt på en gång?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #377 skrivet: 2018.09.27 - 21:27:19 »

Nja egentligen grundar det sig i att man på FTA verkade se nån slags maxeffekt på omkring 4 msk samtidigt som jag tänkte att den blodsockersänkande effekten borde vara mer jämn över dygnet. Inte för att jag egentligen har högt blodsocker men det pekar på nåt vis på själva effekten. OBS det är ju alltså min högst personliga tolkning av det och inte något jag läst mig till.

Rent praktiskt var det ett sätt att få i mig potatismjölet och det fortfarande var gott. Jag äter det fortfarande på morgonen varje dag och på kvällarna söndag-torsdag.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #378 skrivet: 2018.09.28 - 00:10:23 »

Jaha, får se hur jag gör när jag kommer upp till mer än än msk.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #379 skrivet: 2018.09.30 - 09:01:15 »

Sen ska jag säga att min mage varierar ändå och att jag de senaste dagarna har haft rejäl diarré utan att jag kan komma på att jag ätit eller druckit nåt annorlunda än vad jag brukar göra. Möjligtvis att jag ätit lite mer bönor i kombination med vitkålssallad och majs.

Nåt som jag har ändrat det senaste året är att jag lagt till Husk som jag tar några gånger i veckan. Det är en fiberprodukt som finns i en variant med både fibrer och mjölksyrebakterier. Husk har gjort att när jag gör nummer två så syns det inte ens på pappret. Normalt ett som sagt men sen kan magen balla ur lite ibland ändå. Min strategi då är bara att köra på som vanligt. Men jag vet ju å andra sidan att min mage "tål" det jag stoppar i den.  :thumbsup:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #380 skrivet: 2018.09.30 - 15:22:51 »

Menar du sån där vanlig husk som finns på ICA? Loppfröskal bara?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #381 skrivet: 2018.09.30 - 19:41:38 »

Grundprodukten är nog bara loppfröskal men jag köper varianten med bakterier i

https://www.apoteket.se/varumarken/husk/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #382 skrivet: 2018.09.30 - 21:55:52 »

OK. Det är hela skal alltså, inte det där malda som man har till bröd? Begreppsförvirringen är irriterande när det gäller husk.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #383 skrivet: 2018.10.08 - 07:36:15 »

 :hmm:

Hur är det nu då? Jag googlade lite och då fick jag intrycket att det var hela fröna man skulle stoppa i sig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #384 skrivet: 2018.10.08 - 17:16:21 »

Om du menar hur min mage är så har den varit lite sådär för att kulminera i en väldigt uppblåst känsla så att jag hade problem att träna i torsdags eftermiddag. Jag hade svårt att göra vissa övningar för att det faktiskt gjorde ont i magen. Och sen blev det bra utan att jag gjorde något annorlunda.

Eller ska jag vara helt ärlig så glömde jag bullarna på kanelbullensdag på torsdagen så på fredagen åt jag bullar till förmiddagsfikat, en kycklingrulle till lunch med ett helt underbart nybakat frasigt bröd och toppade med pasta med scampi i hummersås till middag på kvällen.  :inlove:
Och magen knystade inte ens!


Just husk tror jag är bara skalen från fröna. Gissar att man som vanligt tar ett engelskt ord och inte orkar översätta. 
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #385 skrivet: 2018.10.09 - 05:33:30 »

Nä, jag menade i vilken form "husken" kommer. Ja, husk betyder ju skal. Men begreppsförvirringen är stor vid namngivningen av svenska produkter. Lindroos kallar t.ex. hela psylliumfröskal för husk (men i underrubriken står det ipsagulafröskal) och malda dito för fiberhusk. Andra märken har andra namn. Ett kallar sin malda husk rätt och slätt psyllium.

Men då fattar jag det som att det är hela skal man ska ha. Frön borde väl också gå bra då.

Men bra om du blivit av med magproblem och tål saker du inte tålde förut! :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #386 skrivet: 2019.04.28 - 09:25:19 »

Jag följer fortfarande Tim Steele på Potatohack och nu senast rapporterar han om en studie där man jämfört potatismjöl, inulin från cikoria och hi-maize vilket jag antar är nåt slags majsstärkelse.

Han tillägger också i en kommentar: I think a mixture is the best way to go. It looks like it doesn’t even need to have as much potato starch as I once thought, just a spoonful should be plenty. I just made a smoothie that had 1TBS each of Hi-Maize, potato starch, chia seeds, flax seeds, and oat bran mixed with blueberries, honey, coffee, and ice. So easy and so good.

Citat
Some key findings:
  • Consuming RPS (potato starch) led to an increase in the average concentration of fecal butyrate. Neither inulin nor RMS (Hi-Maize) produced a significant change in butyrate.
  • In a pilot study, we observed a significant increase in fecal butyrate in individuals consuming half the dose of RPS (24 g total, 14 to 17 g resistant; data not shown).
  • The butyrogenic response to RPS (potato starch) appears to be due to the nature of the supplement, not just the amount of RS it contains.
  • All the fermentable fiber supplements had some effect on the fecal community
  • The lack of a butyrogenic response to RMS (Hi-Maize) was unexpected because the supplement has led to increased fecal butyrate in animal models…Consequently, more time may be required to develop cross-feeding interactions from RMS (Hi-Maize) that generate measurable differences in fecal butyrate.
  • Inulin increased the relative abundance of four species of Bifidobacterium, consistent with the widespread occurrence of this degradative capability within the genus. There were also increases in the abundance of the butyrate producers Anaerostipes hadrus and E. rectale, but they did not result in increased fecal butyrate.
  • Together, our observations on SCFA and community composition changes suggest that the working model for stimulating butyrate production with fiber supplements is an oversimplification, in that fiber degradation does not always lead to butyrate production.

https://potatohack.com/2019/04/19/get-your-gut-right/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #387 skrivet: 2019.04.28 - 14:52:31 »

Suck. Krångligare och krångligare.

Jag har tar fortfarande potatismjöl, men har fått lov att skära ner. Magen började krångla igen. Sådär 3/4 tsk verkar vara gränsen för vad jag tål nu. Och händerna är inte lika fina, trots att de blev bättre på bara en pyttemängd som 1 krm i början.  :huh:
Har iofs slarvat och gått och cyklat utan handskar under våren, även innan det blev riktigt varmt alltså.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 24 25 [26]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544