Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:29:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: När ens världsbild rubbas  (läst 27017 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2013.11.22 - 11:13:58 »

Men när man nu sitter där med metabola syndromet? Jättefet, blodsockret i tårna och insulinet i topp. Vad tycker ni då man ska göra åt det? För att navelskåda vad som kanske kanske inte kan ha orsakat denna situation och ägna sig åt akademiska diskussioner på nätet i åratal löser inte det akuta problemet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2013.11.22 - 14:09:52 »

p piller är nog inte bra nej, men att bli gravid varje år inte heller  :whink:

Livet är jämnt een tunn lina mellan vad som är bra och vad som är möjligt osv.
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #32 skrivet: 2013.11.22 - 17:46:02 »

Men när man nu sitter där med metabola syndromet? Jättefet, blodsockret i tårna och insulinet i topp. Vad tycker ni då man ska göra åt det? För att navelskåda vad som kanske kanske inte kan ha orsakat denna situation och ägna sig åt akademiska diskussuioner på nätet i åratal löser inte det akuta problemet.

Om man vänder sig till folk med metabolt syndrom så är det ju ännu viktigare att man baserar sina teorier på de faktiska studier som finns och inte på något som är byggt på en minst sagt skakig grund.

Jag är inte emot måttlig lowcarb men jag är starkt emot LCHF som den lanseras av den inre kretsen i Sverige. De råd som ges när folk inte får resultat med LCHF är nästan alltid att bli ännu striktare, typ under 5 gram om dagen. Högst sällan ses råd om att prova att gå upp till en nivå mellan 50-100 g. Och detta byggt på hur ett fåtal kulturer som inuiterna (som mest levde på rå säl) och massajerna (unga krigare som levde på mjölk och blod) medan man totalt ignorerar alla övriga traditionella kulturer som levt på en kolhydratnivå som ligger på betydligt högre nivåer. Och mått bra på det!

Vad jag tycker man ska äta? Jag tror man ska minimera mängden fleromättade fetter eftersom de lätt härsknar och då ökar risken för inflammation i kroppen. I övrigt tror jag var och ska försöka hitta sin nivå inom NOLM.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2013.11.22 - 17:56:36 »

Nu blev det lite dubbelt. Du har inget emot måttlig lowcarb men tycker inte man ska prova det i den situation jag beskrev? Varför inte i så fall?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #34 skrivet: 2013.11.22 - 20:49:25 »

Jag ser inget dubbelt i det. En måttlig lowcarb kan mycket väl rymmas inom NOLM.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2013.11.22 - 23:46:13 »

Så bara man inte kallar det lowcarb är det OK?  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #36 skrivet: 2013.11.23 - 08:24:14 »

Så bara man inte kallar det lowcarb är det OK?  :tongue:

Jag förstår att det är förvirrande speciellt i det svart-vita LCHF-landet och jag är tyvärr ofta sällan pedagogisk i mina texter. Jag tycker det är helt OK att kalla det för lowcarb och föredrar det för att särskilja det från det mer fastcementerade LCHF. Om man säger att man äter mellan 50 och 100 g kolhydrater får ju LCHF-folk fullständigt spelet och börjar ifrågasätta om det är lowcarb.

Har jag förresten sagt att jag älskar GoKaleo? Hon är min girl crush.  :nod-yes:

Citat
All or nothing, black and white, false dilemma thinking is not helpful.

If you're not thin, you're fat.

If it's not good, it's bad.

If it's not healthy, it's unhealthy.

If you're not perfect, you're a failure.

If you're not paleo/vegan/insert-other-fad-diet-here then you don't care about your health and eat nothing but junk food.

See? There's a lot of grey area between the extremes. Within that grey area is a lot of room for experimentation, personal preference and natural variation. Give yourself a break.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2013.11.23 - 12:55:24 »

Citat
Jag förstår att det är förvirrande speciellt i det svart-vita LCHF-landet och jag är tyvärr ofta sällan pedagogisk i mina texter

Jag slutade påverkas av deras kostråd innan de ens hittade på att kalla sin Atkinskopia LCHF, så jag har nog aldrig riktigt befunnit mig i det landet. Har du? Jag antog att vi pratade om lowcarb generellt, men har du hela tiden menat LCHF så blir det ju annorlunda.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2013.11.23 - 13:01:40 »

Men eftersom det nu tydligen gäller LCHF specifikt, så har jag tänkt på på sistone att man ägnar sig åt en lustig form av russinplockning när det gäller sina egna förebilder.

När Lustig äter en bagel till frukost blir reaktionen att han inte lever som han lär. När har han sagt att man inte ska äta stärkelse? När har han sagt att man ska äta lowcarb? Kanske han har, jag lyssnar inte på allt och läser inte allt, men jag har fått för mig att han är riktigt förtjust i stärkelse/glukos.

När fettkaffet gjorde sitt segertåg så fortsatte man att äta extremt lite kolisar och drog även ner på proteinerna. Har inte läst boken, men mitt intryck, från spridda citat och annat, är att man inte alls förordar en nollvission, utan tycker 50g är lågt (från Jimmy). I intervjun som doc gjorde med Phinney säger han att han själv äter extremt lite kolhydrater - runt 35 g.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #39 skrivet: 2013.11.23 - 16:46:42 »

Citat
Jag förstår att det är förvirrande speciellt i det svart-vita LCHF-landet och jag är tyvärr ofta sällan pedagogisk i mina texter

Jag slutade påverkas av deras kostråd innan de ens hittade på att kalla sin Atkinskopia LCHF, så jag har nog aldrig riktigt befunnit mig i det landet. Har du? Jag antog att vi pratade om lowcarb generellt, men har du hela tiden menat LCHF så blir det ju annorlunda.

Jag hittade inte dit förrän våren 2008 nånstans och då var LCHF redan i full igång även om jag har uppfattningen att folk inte var fullt lika restriktiva då. Våren 2009 mådde jag fortfarande toppen och vägde som minst men till hösten började problemen hopa sig och jag hoppade över till extra-allt i december samma år. Numera äter jag ju varken LCHF eller lowcarb (det trodde jag du visste?) eftersom jag är väldigt rädd om min metabola status så det är förmodligen därför jag förvirrar diskussionen.

Men om du inte följer deras kostråd varför är DU så rädd att äta mer kolhydrater?

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2013.11.23 - 17:36:40 »

LCHF är väl inte synonymt med lowcarb.

Som jag redan sagt, jag blev frisk. Jag är 57 år. Jag har varken tid eller lust att spendera de aktiva år jag har kvar på att försöka experimentera ut vad i lowcarbconceptet det är som har gjort mig frisk och riskera att tappa det jag har vunnit. Dessutom tror jag faktiskt, som jag sa något inlägg upp, att när det redan är kört och man uppenbarligen inte hanterar kolhydraterna man äter längre så är det en god idé att dra ner på dem. Jag var på gränsen att klassas som diabetiker i många år. Det är jag inte nu. Varför skulle jag riskera något bara för att bevisa att LCHF har fel? Jag äter ju inte ens efter deras hastigt hopkomna regler och har aldrig gjort, jo kanske den allra första tiden innan jag läst något alls egentligen och bara tog bort allt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #41 skrivet: 2013.11.23 - 19:12:32 »

LCHF är väl inte synonymt med lowcarb.

Va, är det inte???  :hm-hm:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #42 skrivet: 2013.11.23 - 19:22:18 »


När Lustig äter en bagel till frukost blir reaktionen att han inte lever som han lär. När har han sagt att man inte ska äta stärkelse? När har han sagt att man ska äta lowcarb? Kanske han har, jag lyssnar inte på allt och läser inte allt, men jag har fått för mig att han är riktigt förtjust i stärkelse/glukos.
Jag vet inte om man kan säga att Lustig är förtjust i glukos, kommer inte riktigt ihåg, men det han är rädd för är i alla fall fruktos om det inte är i frukt för då är det OK:

Citat
När fettkaffet gjorde sitt segertåg så fortsatte man att äta extremt lite kolisar och drog även ner på proteinerna. Har inte läst boken, men mitt intryck, från spridda citat och annat, är att man inte alls förordar en nollvission, utan tycker 50g är lågt (från Jimmy). I intervjun som doc gjorde med Phinney säger han att han själv äter extremt lite kolhydrater - runt 35 g.

Jag måste erkänna att jag tappat bort mig diskussionen. Är vi överens om att lowcarb har en högre gräns för kolhydrater än vad LCHF har? Och att moderat lowcarb har en ännu högre min/max-gräns?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2013.11.23 - 21:58:27 »

Nej, så ser inte jag det. Lowcarb är ett övergripande begrepp och inbegriper alltså LCHF, Atkins, Protein Power, Optimal Diet, Shwarzbein Principle bla bla bla. LCHF är en variant av lowcarb, en specifik LC-diet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2013.12.03 - 12:24:52 »

Jo, det är troligt att det stämmer, det med insulinet. Jag blir ju råhungrig om jag försöker äta LCHF-style. Med potäter går det bättre. En ytterligare orsak är nog någon slags food reward-effekt. Det är alltid fettet som varit min pryl. Släpper man det fritt så...

Uteslöt, pja, skulle vara spannmål då. Dock uteslöt jag det inte helt i början iom att jag bakade Kwasniewskibröd som innehåller vete, även om i små mängder. Och jag känner ingenting om jag tillfälligt provar på, men det har ju varit rätt små mängder, typ en skiva bröd, ett korvbröd, ett wienerbröd. När jag körde GI var spannmålet kvar, även om mindre mängd vete än tidigare kanske. Bakade eget surdegsbröd, malde t.o.m. säden själv den sista perioden.  :whistle: Nån som vill köpa en sädeskvarn till Assistent?  :biggrin1:

Jag funderar vidare på din anekdot. Ett alternativ till spannmålet skulle kunna vara om du började äta mer ägg. Äggulor är ju rika på kolin som är viktigt för att levern ska funka som den ska. Jag tror att kolesterol/ äggskräcken är ett riktigt stort problem.
Loggat
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544