Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 12:02:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: När ens världsbild rubbas  (läst 27373 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #15 skrivet: 2013.11.20 - 21:20:46 »

Kan bara tala för mig själv jag och jag fördubblade mitt kaloriintag och jag blev frisk. Inte smal, men frisk(are).

Sorry men jag tror inte du är representativ.

De flesta har ingen aning om hur många kalorier de äter. Själv blev jag jätteförvånad när jag mätte mitt dagsintag på LCHF och hamnade mellan 1450 och 1850 kalorier om dagen. Jag som vräkte på med smör och ändå blev det inte mer. Kolla tex hur mycket TT redovisar varje dag. i ett inlägg från 14 juli där han rapporterar om absolut minsta vikt sen han började LCHF så skriver han att vikten sett bra ut under veckan trots att han legat över 2000 flera dagar. Det är inte mycket med tanke på att han är man och enligt SLV borde ligga på cirka 2500 kalorier om dagen. Och då går han ju rejäla långpromenader på det också.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2013.11.20 - 21:22:28 »

Kom på en sak (om mig så klart!) som kan vara ganska intressant faktiskt. Jag gick ned rätt bra och faktiskt spontant med GI (halvhjärtat montignac-stuk, inga viktklubbar), vid två skilda tillfällen t.o.m., men kände mig inte friskare än vad som motiverades av viktnedgången. Med LC mådde jag otroligt mycket bättre men gick upp några kilo.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #17 skrivet: 2013.11.20 - 21:23:06 »

Nej, inte alla dieter fungerar. på MIG fungerar det att dra ner på carbs, men hos en annan inte. Tycker, och det har jag sagt fler ggr, man försöker förklara allt men det går inte för vi är alla olika, vi är inga maskiner som fungear 100% lika alla gånger.

Men det är väl ingen som sagt att alla dieter funkar för alla?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2013.11.20 - 21:23:56 »

Jag vet det, subbis. Men det visar ju bara att välmåendet inte beror på varken minskat intag eller tappad vikt, eller hur?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #19 skrivet: 2013.11.20 - 21:25:34 »

Kom på en sak (om mig så klart!) som kan vara ganska intressant faktiskt. Jag gick ned rätt bra och faktiskt spontant med GI (halvhjärtat montignac-stuk, inga viktklubbar), vid två skilda tillfällen t.o.m., men kände mig inte friskare än vad som motiverades av viktnedgången. Med LC mådde jag otroligt mycket bättre men gick upp några kilo.

Det är många som mår bra i början när stresshormonerna går igång.  :nod-yes:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2013.11.20 - 21:31:31 »

Jag har mått bra i 8 år nu...  Tror inte ökade stresshormoner ger påtagligt resultat till det bättre på labvärden heller.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



SV:
« Svara #21 skrivet: 2013.11.20 - 21:35:56 »

Fast jag tror ju inte att det är grejen att man äter mindre kolh o får mindre insulin (efter måltid) som gör att det funkar. Man får mindre inflammation, kanske för att man spontant äter mindre när man inte äter industrikäk, och/eller för att man råkar utesluta något som man inte riktigt "tål", fodmaps eller gluten, tex.

Kolhydrater kan inverka så att sjunkande blodsocker kan göra att man blir sugen på att äta, plus att om man är insulinresistent kan man minska symptom om man äter kolhydratsnålt. Men det i sig gör inget åt grundproblemet. Tror jag.

De flesta dieter innebär att man äter mindre sk skräpmat och mer av oprocessad mat som inte innehåller några smakförstärkare så det är ju inte så jättekonstigt att man tycker det är lätt att äta sig mätt.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #22 skrivet: 2013.11.20 - 21:42:43 »

Jag har mått bra i 8 år nu...  Tror inte ökade stresshormoner ger påtagligt resultat till det bättre på labvärden heller.

Och om det funkar ska man självklart fortsätta med det.
 
Men gärna utan skygglappar mot den skakiga grunden...  :whink:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #23 skrivet: 2013.11.20 - 21:47:15 »

Och om man nu verkligen vill lära sig någon om insulin, som att det är muskeluppbyggande och aptithämmande, så kan jag varmt rekommendera James Kriegers serie. Kom igen nu Hemul, läs ALLA delarna!!!

http://weightology.net/weightologyweekly/?page_id=319
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
SV:
« Svara #24 skrivet: 2013.11.21 - 10:50:50 »

De flesta dieter innebär att man äter mindre sk skräpmat och mer av oprocessad mat som inte innehåller några smakförstärkare så det är ju inte så jättekonstigt att man tycker det är lätt att äta sig mätt.

Nu generaliserar du. Alla som mår bättre åt inte så, även om jag kan hålla med om att många säkert dragit ner rejält på sockret. Vad gäller oprocessad mat gjorde jag en lite elek tråd om någon som tyckte det var toppen att käka LCHF på IKEA igår. En del käkar ju bacon typ 3 ggr om dan också.

Klart vilken diet som helst som förbjuder en att äta socker och skräpmat funkar - på dem som åt sådant i någon större omfattning. På de andra borde den inte ha någon effekt alls.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2013.11.21 - 11:20:26 »

Kom på en sak (om mig så klart!) som kan vara ganska intressant faktiskt. Jag gick ned rätt bra och faktiskt spontant med GI (halvhjärtat montignac-stuk, inga viktklubbar), vid två skilda tillfällen t.o.m., men kände mig inte friskare än vad som motiverades av viktnedgången. Med LC mådde jag otroligt mycket bättre men gick upp några kilo.

Det är intressant. Du verkar ju få bättre mättnad med mer kolhydrater än strikt LCHF. Det kan ju bero på att det behövs lite insulin för mättnad efter måltid, men det finns ju en massa andra system för att generera mättnad, och flera som påverkas av kolhydrater, så det är omöjligt att säga. Jag tror ju att du blev friskare för att det var något du slutade äta som du inte mådde bra av, alternativt något som du började äta mer av som du hade brist på. Insulinet hade nog ingen betydelse (om inte för lite insulin gjorde att du inte blev mätt förstås).
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2013.11.21 - 13:35:27 »

Jo, det är troligt att det stämmer, det med insulinet. Jag blir ju råhungrig om jag försöker äta LCHF-style. Med potäter går det bättre. En ytterligare orsak är nog någon slags food reward-effekt. Det är alltid fettet som varit min pryl. Släpper man det fritt så...

Uteslöt, pja, skulle vara spannmål då. Dock uteslöt jag det inte helt i början iom att jag bakade Kwasniewskibröd som innehåller vete, även om i små mängder. Och jag känner ingenting om jag tillfälligt provar på, men det har ju varit rätt små mängder, typ en skiva bröd, ett korvbröd, ett wienerbröd. När jag körde GI var spannmålet kvar, även om mindre mängd vete än tidigare kanske. Bakade eget surdegsbröd, malde t.o.m. säden själv den sista perioden.  :whistle: Nån som vill köpa en sädeskvarn till Assistent?  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2013.11.21 - 13:38:17 »

Nej, nu ljög jag! Eller tänkte fel. Det var nog större andel vete. För jag åt nästan utestlutande knäckebröd förut. För att få surdegen att jäsa upp alls hade jag en hel del vete i.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



SV:
« Svara #28 skrivet: 2013.11.21 - 22:15:34 »

De flesta dieter innebär att man äter mindre sk skräpmat och mer av oprocessad mat som inte innehåller några smakförstärkare så det är ju inte så jättekonstigt att man tycker det är lätt att äta sig mätt.

Nu generaliserar du. Alla som mår bättre åt inte så, även om jag kan hålla med på att många säkert dragit ner rejält på sockret. Vad gäller oprocessad mat gjorde jag en lite elek tråd om någon som tyckte det var toppen att käka LCHF på IKEA igår. En del käkar ju bacon typ 3 ggr om dan också.

Klart vilken diet som helst som förbjuder en att äta socker och skräpmat funkar - på dem som åt sådant i någon större omfattning. På de andra borde den inte ha någon effekt alls.



Klart jag generaliserar, det är svårt att göra något annat när man pratar allmänt om dieter. Det finns alltid någon som kan äta helt "fel" och ändå må jättebra. Och det är kanske egentligen inte så konstigt. Det behöver ju inte vara maten som gör oss sjuka. Jag tror det lika gärna kan vara stress som utlösande faktor eller annat som inte alls har med mat att göra.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #29 skrivet: 2013.11.22 - 06:53:02 »

Jag glömde förresten skriva att det kan ju också vara annat matrelaterat men snarare genom maten vi äter inte innehåller lika mycket näring som tidigare och inte beroende på mängd macronäring. Det kan ju också vara att vi får i oss sånt som inte är bra genom maten tex tungmetaller och annan skit. P-piller är nog inte heller särskilt nyttigt för oss.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544