Jag tycker detta är intressant. Citatet nedan handlar om cykel och testet gällde givetvis cykelns vikt, inte förarens. Men eftersom förhållandet vad det låter är linjärt, borde det kunna överföras till den egna vikten. Och även om man inte har några siffror på det, så kan man ju tänka sig att man kan gå, springa, åka skidor o.s.v ungefär lika mycket snabbare som man kan cykla om man losar vikt.
In the ’70s, the Schwinn Bicycle Company hired the Cornell Aeronautical Laboratory to figure out
how weight translated to speed. (If it were easy to tell the difference, Schwinn wouldn’t have had
to hire the high-tech lab.)
The Cornellians concluded that for every twelve pounds gained or lost, there was a 1 mile per hour
difference in speed. I used to time almost all of my rides, and I have point-to-point times for dozens
of rides in my neck of the woods, and my experiences match up shockingly well with the ’70s Schwinn study.Från Grant Peterson: Just ride
Omräknat till svenska enheter.
1 kg -> 0.30 km/h
5 kg -> 1.48 km/h
10 kg -> 2.96 km/h
20 kg -> 5.91 km/h
30 kg -> 8.87 km/h
40 kg -> 11.83 km/h
Skrämmande, är det inte? Om jag vägde 56 som jag gjorde innan det metabola sammanbrottet skulle jag cykla nästan 11 km/h snabbare än jag gör nu med samma ansträngning, förutsätt att mitt antagande om att förhållandet är helt linjärt stämmer. Vad siffrorna blir för gång, löpning o.s.v. vet man ju inte, men nog kan man väl tänka sig att man får samma procentuella förbättring? Tjockisars liv går långsammare, helt enkelt.
Vad tror ni?