Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 10:22:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur många barnfamiljer här?  (läst 40209 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #15 skrivet: 2008.03.18 - 14:41:46 »

Hjärtligt välkommen Kristina :flowers:

glömde jag ju skriva i mitt förra inlägg :blush:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #16 skrivet: 2008.03.18 - 15:15:25 »

Jag har 4 barn och 2 barnbarn. Döttrarna är f. -73, -80 och -82. Killen f.-91. För de två äldsta är LCHF inget främmande. 3:an fnyser åt det och minsten vägrar äta det. Mannen i huset har aldrig varit lika fettskrämd som mej så han är det inga problem med. Honom kan man stoppa i vad som helst! Pasta och ris har jag bredvid för den som vill ha. Ett glas vin till helgen är inte alls så dumt.
Loggat
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2008.03.19 - 10:47:11 »

.......................och ingen hund :byecry:


HELA familjen äter LCHF sedan maj 06 :lick:

Och jag har inga hemmaboende barn men ett gäng hundar - 4 vuxna och 5 små extravovvar just nu...... dom äter också i det närmaste LCHF  :tongue:



Anki
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2008.03.19 - 10:57:50 »

Har ni läst kapitlet om barns kost i Dahlqvists nya bok...?

 :thumbsup:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #19 skrivet: 2008.03.19 - 11:04:12 »

Jag har just fått hem boken så jag har inte hunnit läst så mycket. Men jag kommer väl dit så småningom. :smile:
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2008.03.19 - 11:20:59 »

Men gud vilka sötnosar Anki har, jag skulle också vilja ha en huuuuuuuuuuuuuuuund. Men vi reser mycket så gubben som också älskar hundar är inte med på det. Oj det var ju en barntråd, flåt.
 :rollbaby: :party_teddy: :sadsad:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #21 skrivet: 2008.03.19 - 17:43:08 »

Jag har en dotter på 16 som bor här varannan vecka. Hon äter vanligt den andra veckan + i skolan + här till frukost. Men några mål ibland blir lchf iallafall. Hon har åtminstone skapliga kunskaper om vad det handlar om.
Sen har jag en hund som äter relativt lchf, eller barf som det heter på hundspråk. Han gillar rå vom och sånt mycket bättre än torrfoder, inga problem på den kanten... ;)
Sambon äter nog mest kolhydrater i familjen. Honom har jag gett upp på.  :sosad:
Loggat

Ha en fettrik dag!
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2008.03.20 - 11:23:39 »

Hej alla!  :wave:

Så här skriver Annika D i sin blogg:

Kostråd för barn
1 juli kl. 19:07

Alla barn, även överviktiga, kan äta en kost rik på naturligt fett, men de bör undvika margariner och omega-6-oljor. De behöver sannolikt inte äta speciellt strikt kolhydratsnålt, för de rör på sig mycket och de växer. Men  de bör äta en betydligt mindre kolhydratmängd än den som Livsmedelsverket rekommenderar.

De kan äta köttfärssås med spagetti i stället för spagetti med köttfärssås.



Om övervikten inte går ner som man vill på en måttligt kolhydratsnål kost, får barnet minska på kolhydratmängden tills vikten vänder neråt, eller åtminstone inte fortsätter uppåt.

Det är viktigt att barnet förmås att låta bli potatischips, -strips och godis. De innehåller mycket kolhydrater och fel fett: transfetter och omega-6-rika matoljor. Godis innehåller dessutom ofta oräkneliga smakämnen och färgämnen av okänd skadeverkan på deras kroppar.

Bästa sättet att slippa suget efter skräpmat är att äta tillräckligt av naturligt fett.

 

Läsk och saft kan man dricka till fest, men inte till vardags. De innehåller stora mängder med socker. Likaså drickchoklad. Helmjölk och vatten är tillräckligt gott att dricka till vardags.


Barn som äter mycket kolhydrater, margariner, matoljor, glutamat och andra tillsatser, samt snålt på animaliskt fett, kan få störningar i sin psykiska funktion. De kan bli koncentrationsstörda, aggressiva, överaktiva, och få en försämrad intellektuell utveckling.

Dessa barn bör ändra sin kost: minska på kolhydraterna och äta smör och annat animaliskt fett, inklusive omega-3, och helt utesluta de konstgjorda fetterna och tillsatserna. Man vet ju inte vilket de tål sämst så det är lika bra att låta bli alla. Så länge margarinfetters och de moderna vegetabiliska matoljornas inverkan på människan inte är kända bör man avstå från dem.


Barnen bör få äta naturlig och ekologiskt framställd mat.


 :rollbaby:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #23 skrivet: 2008.03.20 - 15:42:39 »

Detta skrev jag igår, men på något sätt hamnade det i en helt annan tråd :bang_head:

Jo, vi är barnfamilj :smile:

Vi äter enligt följande.
Jag äter LCHF, men slarvar en del nu under grav.
Maken äter lchf hemma, när jag är hemma :confused3:
Dottern (4 år) äter det mesta. Hennes absoluta favvis är potatis. Hon skulle nog kunna leva på det om hon fick bestämma. Älskar att fika. Godis äter hon ju också en del, även om det är begränsat till lördagar.

Jag känner att jag skulle vilja ha mer strikt kosthållning på henne, men jag orkar inte och maken bryr sig inte så mycket.

Men vi blir bättre och bättre på att köpa ekologiskt. Det är ju ett litet steg i alla fall.

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #24 skrivet: 2008.03.20 - 20:15:11 »

Vi är me´  Det är bara lite datorkrångel  och en liten avbrott i form av fjällresa  som har hållit mig borta.

Vi Lowcarpar alla  5 . Jag + mannen + barn ( -92, -94 och -98 )
Jag slarvar minst och barnen mest ( skolmat så fett och proteinrikt som möjligt ) men för övrigt är det  LCHF som gäller.
Läsk till fest ( jul, påsk, midsommar , födelsedag...) men inte alls de mängder som förut.
Godis "inte varje vecka " men nästan, mycket mindre än förut, vi har relativt fritt tillgång till mörk choklad här hemma  (sojalecetin  är nästan det enda lastet vi har i tillsatsfronten :shy:)

Det fungerar rätt gnisselfritt här hemma, tack vare att vi både vuxna är överens om kosten  :cheers:
Loggat
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« Svara #25 skrivet: 2008.04.12 - 20:08:11 »

Oj, jag har visst missat den här tråden förut, men jag hör också till barnfamiljerna. Har en son på 13 år som bor hos mig varannan vecka. Och han gillar smör och rent kött, men det blir en del kolhydrater också.
Loggat
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #26 skrivet: 2009.09.17 - 13:32:31 »

Minstingen fyller 18 i oktober, men lite lite barnfamilj är man väl.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #27 skrivet: 2009.09.17 - 18:44:30 »

Absolut är har du en barnfamilj!
Det blir bara aningens annorlunda när dom kan äta och bajsa själv ... :whistle:
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2009.09.17 - 20:26:53 »

Absolut är har du en barnfamilj!
Det blir bara aningens annorlunda när dom kan äta och bajsa själv ... :whistle:

 :lmao:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #29 skrivet: 2009.09.17 - 22:09:08 »

Absolut är har du en barnfamilj!
Det blir bara aningens annorlunda när dom kan äta och bajsa själv ... :whistle:

Bajsat själva har de faktiskt gjort från början – försigkomna!

Men ja, visst är det annorlunda. 18-åringen är en knubbis, och jag önskar att han ville bestämma sig för antingen fett eller kolhydrater för att göra något åt saken, men vill han inte så vill han inte ....
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544