Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.23 - 20:47:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 67 68 [69] 70 71 ... 91   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Arys lowcarbande - vägen till ett smalare liv?  (läst 433756 gånger)
0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #1020 skrivet: 2015.08.26 - 23:40:24 »

Det var ju det jag sa, explosivitet. Men jag trodde det innebar att man utförde en rörelse snabbt. Men du menar att om jag trampar med samma varvtal fast hårdare är det explosivt och då behövs de där snabba muskelfibrerna?

Har ju faktiskt lite svårt att få upp kadensen också. Vet att jag hade betydligt högre förut. Men om det beror på musklerna eller sittfläskets ökade omfång vet jag inte. Det känns helt enkelt inte bra att trampa snabbare, kan inte slappna av då, känns som jag börjar studsa.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #1021 skrivet: 2015.08.27 - 06:53:05 »

Jag vet helt ärligt inte om snabbhet och styrka är samma muskler. Det jag har förstått är att muskler som klarar tunga lyft ett kort tag klarar inte samma lyft någon längre stund eller med många repetitioner. Då är det den andra muskeltypen som tar över.

Kanske det är tvärt om då. Att du kanske har segat upp dina uthålliga muskler till lite tyngre jobbande, och att du skulle behöva jobba mer med de explosiva för att träna igång dem. Och det är när du utmanar dem som du får mjölksyra, men hinner inte bli andfådd.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1022 skrivet: 2015.08.27 - 11:35:38 »

Nä just det! Det är nästan som om man skulla ha tre typer ju. När man styrketränar ska det ju vara bra att växla mellan tyngre och lättare vikter men också mellan att göra rörelserna långsamt och eftertänksamt och explosivt. Man skulle nog behöva gå en kurs!
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #1023 skrivet: 2015.08.27 - 13:57:01 »

Inte alls en dålig idé!  :thumbsup:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ary
Gäst
« Svara #1024 skrivet: 2015.09.06 - 18:02:07 »

Sådär - efter ett halvårs tröstätande till och från får det vara nog. Förhållandet gick i kras, han hade ingen tid. Jag har inte mått något vidare, men mådde inget vidare innan heller när jag hade pojkvän som jag sällan träffade..

Nu har jag börjat på Dukans attackfas, 5e dagen idag. Nu kör jag inte fanatiskt, utan snarare kanske  en kompromiss mellan lchf och dukan eftersom jag inte begränsar äggulor och steker kött i liite fett  :max-shock: eftersom jag skulle bli galen av att moffa kokt magert kött och äggvitor hela tiden och dessutom skulle jag halvsvälta. Även om jag äter obegränsat med ägg har jag svårt att ens komma upp på 1500 kcal om dagen på kött, fisk, ägg, lättyoghurt och kvarg. Smaksatt kvarg är förresten riktigt gott. Äter jag bara lättyoghurt blir jag hungrig väldigt snart, så proteinkällorna är bättre vad gäller mättnad. Ytterligare 5 dagar på detta vis och sedan får man äta grönsaker varannan dag, dock bara morötter och rödbetor en gång om dagen.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1025 skrivet: 2015.09.06 - 18:43:30 »

Oj då. Det var tråkigt att höra men då kan det ju bara bli bättre nu! :bearhug:

Det där har jag också fundrat på, vet du. Inte Dukan direkt, men någon slags fettfasta en eller ett par dar i veckan - fast inte vad man vanligtvis menar med fettfasta utan tvärtom. Dra ner rejält på fettet och dynga på med protein istället. Det är faktiskt det enda jag kan bli lite mätt på någon gång, men då får jag äta jäkligt mycket. Så i teorin skulle jag klara en lågkaloridag bättre på mycket kött och lite fett.

Har du märkt nåt än då?
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #1026 skrivet: 2015.09.06 - 19:00:04 »

Yup en del kilon, men det mesta är ju vatten. Jag mår fint men rätt vad det är tar energin slut och jag får fylla på med kvarg, ja eller kokta ägg om jag haft några.

Fördelen att man kan behålla mer av muskelmassa finns ju på högprotein som med lchf tror de iaf...

Jag har kollat fetthalten och den hamnar på ca  50-60g om dagen vilket jag tycker är någorlunda vettigt, skulle man magra till kosten ordentligt kan man få ner det till mindre än hälften säkert och få gallsten på köpet.  :crazy: Jag köper ju inte 100% av konceptet utan kanske 70% men så reggar jag kosten istället så jag vet var de olika näringsgrupperna hamnar och hur mycket jag äter vilket jag hoppas kunna reglera kosten om det inte funkar. Lågkoliskost är det ju iaf.  :bg:

Ifall jag vore du hade jag nog testat magert kött, fisk, kvarg och ägg i ett par dagar och utvärdera.  :flirting: Yoghurten vete fasen, jag blir hungrig, för lite fett för mycket kolhydrater, så det blir för min del endast som omväxling och då med 3-4 hårdkokta ägg.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1027 skrivet: 2015.09.06 - 19:10:01 »

Ska man äte yoghurt på Dukan eller är det bara du som gör det?

Jag tror vilken metod som helst är OK om man bara kör ett tag. Jag klarar inte mer hunger. Är ju hungrig nästan jämt som det är. Så jag måste hitta något som inte ökar hungern ivf.
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #1028 skrivet: 2015.09.06 - 19:48:23 »

Lättyoghurt ingår i Dukan men funkar inte så bra för mig, kanske som mellanmål....

Eftersom man får äta så mycket magert kött man vill tror jag inte du behöver gå hungrig. Googla dukan lista 100 så står det vad man får äta, jag har lagt till magert fläskkött, annars skulle det helt enkelt inte gå in i matbudgeten...
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1029 skrivet: 2015.09.06 - 20:20:30 »

Jag kan nog inte köra Dukan fullt ut. Spyr bara jag tänker på magert kött utan något till. Men jag skulle kunna luta lite åt det hållet ibland kanske. Ska bli spännande att höra hur det går för dig ivf.
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #1030 skrivet: 2015.09.07 - 10:22:43 »

Det finns dukanmajonnäs etc och kalla såser på kesella och yoghurt bara man orkar leta recept och laga dem och pannkakor. Sedan behöver man ju inte vara fanatisk utan bara skära ner på fettet ordentligt. Jag kommer göra gulashsoppa nästa vecka när grönsakerna kommer in, och grönsakssoppa saknar jag fast de blir lite magrare än innan då...
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1031 skrivet: 2015.09.07 - 12:19:17 »

Det är inte hur det smakar. Jag mår fysiskt dåligt när jag äter bara protein, har alltid gjort det. Inte av en skiva skinka förstås, men större mängder, typ magert kycklingkött utan varken fett eller kolhydrater.
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #1032 skrivet: 2015.09.07 - 12:54:28 »

Min mage har reagerat relativt bra på denna kosten även om jag går på toa betydligt mer sällan...
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1033 skrivet: 2015.09.07 - 13:01:57 »

Hur länge har du tänkt köra då?
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #1034 skrivet: 2015.09.07 - 18:10:13 »

Ingen aning... Attackfasen med bara proteindagar är 4 dgr till, sedan blir det ju grönsaker varannan dag proteindag varannan dag.

Åt dukanplättar, som jag haft keso i också, med stekt lammfärs, 5% philadelfia ost och stark sås, fy vad gott. Tog smör på en bit hushållspapper och drog över stekpannan fast man inte får steka i något matfett ;)
Loggat
Sidor: 1 ... 67 68 [69] 70 71 ... 91   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544