Har säkert skrivit det någonstanns men vet inte var... kostdoktorn kanske? (fast dit går jag mer o mer sällan, han blir så tja.. populistisk.
) men jag tror att mycket beror på "välfärden" och sönderodlade --allt!. Kött, spannmål, socker, grönsaker mm. Dom är inte som förr. Förr fick man "dra trådar" av gröna bönorna innan man kokade dom men nu är dom helt trådfria. typ. Det ska vara mycket och fort och billigt.
Och jag tror att min (talar inte för andra men förmodar det även är så hos er haha) kropp är "sönderäten" av alla dom där sakerna.
Tänk förr, när jag var liten fick jag i sommarlovet på lördagarna EN krona till att hämta lösgodis vid kiosken i Kummelnäs (där deras sommarstuga står) Det blev kanske 6-7 stycken godisar i en liten påse på 7 x 10 cm.
Eftersom det var semester och vi var i sverige fick vi nog en bulle eller en kaka när vi var till simplatsen, och saft. Men det var inte något man fick ta om man ville.
(att jag sen snodde alla sockerbitar som satt brevid våningssängen jag sov i är en annan femma som säkert sabbat min kropp också men det talar vi inte om
)
Nu är saft eller läsk eller något som ska smaka till dricka NORMALT. Godis köps för MINST 100 gram per gång, oftare mer. typ 250 gram. Chips äts ganska ofta hos dom flesta och maten är inte mat längre egentligen.
Jag märker det med Linnea. Hon vill inte dricka vatten. Jo ibland och det blir litet fler tillfällen men ändå. Till skolan (dom äter ingen lunch på skolan, ta med sig mackor är normalt, lagad matsäck skulle göra hon blir retad) har hon helst med sig en kaka. Det får hon bara ibland. Så då tar hon med sig ett slags kex (typ kex till ost, watercracker eller vad dom heter, mjöl, salt, vatten kanske litet jäsmedel). Inget jag gillar. Men annars äter hon inget. vilket också händer och då äter hon när hon kommer hem.
Men men.. jag tror inte MIN kropp kommer att återställa sig helt. Men att utesluta en hel del snabba kh och helst gluten också gör iallafall att jag mår bättre än innan. Viktminskningen är ju inte en dålig faktor heller!