Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:49:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur luktar D-vitamin?  (läst 11415 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.04.06 - 01:49:28 »

Har grunnat på detta flera år, men Mynlens prat om doftminnen och mina hemska barndomsupplevelser med whiskystinkande bil på väg till och från västkusten aktualiserade det.

Jag har märkt att när jag varit länge i solen så luktar huden konstigt. Det är inte en god doft, men ingen obehaglig stank heller. Lite unket luktar det. Jag associerar doften till barndomsminnen av bad just på västkusten. Har alltid trott att det var saltvatten och tång som åstadkom den, men faktum är att jag solat så lite i mitt liv förrän de senaste åren att jag nog inte haft så stor anledning att känna någon doft som uppstår av exponering för sol om jag inte varit i eller på vatten samtigt.

Kan det vara D-vitamin om luktar så?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2013.04.06 - 04:45:02 »

Det har jag också känt. Huden får en annan doft av solande. Och jag som solade i solarium i min gröna ungdom, kände det även då. Jag har tolkat det som att jag luktar "bränd". Fast inte bränd som vi tänker. Utan att fler hudceller stryker med av strålningen och att det är det som luktar. För det blir inte av en kort stund i solen. Utan typ en halvtimme av solande på otränad hud. Längre, senare på sommaren när solbrännan skyddar cellerna mer.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.04.06 - 11:54:59 »

Det skulle ju också kunna stämma med D-vitamin. Det bildas ju på ytan av huden, man kan ju skölja bort det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.04.06 - 11:58:58 »

ingen aning hur D vitamin luktar... aldrig tänkt på saken. Jag solar sällan så jag vet inte hur mitt skinn skulle lukta då.
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #4 skrivet: 2013.04.07 - 10:24:19 »

Det skulle ju också kunna stämma med D-vitamin. Det bildas ju på ytan av huden, man kan ju skölja bort det.

Men då borde man alltså inte duscha när man precis solat, eller tänker jag fel???  :hm-hm:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.04.07 - 11:00:14 »

Man ska nog slicka sig ren  :lulz:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.04.07 - 12:38:33 »

Det stämmer, subban. Har läst att man inte bör tvätta sig direkt efter solning av just den anledningen. Vad jag förstår bildas det PÅ huden snarare än I den. Det var därför min tanke uppstod.

Man skulle ju kunna pilla sönder en kapsel och lukta, men det är väl en massa annat i också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #7 skrivet: 2013.04.10 - 13:51:01 »

Jag som trodde att det bara var jag som luktade lite sådär, som helmul sa, unket efter solande. Tur jag inte är ensam om det alltså!  :lol:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.04.10 - 14:03:18 »

Helmul? Finns det en halvmul också kanske?  :crazy:

Ja men va bra, då är vi nog nåt på spåren! Jag vill verkligen veta om det är D-vitamin som luktar. Vad skulle det annars kunna vara? Det är ju inte i närheten av svettlukt och man brukar inte svettas på underarmarna t.ex. där jag oftast känner lukten.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #9 skrivet: 2013.04.10 - 16:53:33 »

Haha, ja sedär hur det går när fingrarna slinter på tangenterna!  :laugh:

Har aldrig tänkt på att det kanske är D-vitamin som luktar, har iofs trott att det är någon form av kemisk reaktion. Spännande tanke att det är D-vitamin, då kanske jag kan stå ut med lukten på ett annat sätt ett tag innan jag duschar bort den.  :smile:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544