Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:34:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Homeopati  (läst 9415 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2013.02.18 - 17:41:57 »

Det var nån diskussion om homeopati i nån tråd som inte lyckades hitta tillbaka till men jag stötte på ett lite intressant inlägg på James Randis hemsida. Jag har sett honom på TV i nåt program där han avslöjar medium och spåtanter. Han har i alla fall utlovat 1 miljon dollar till den som visar att en homeopatisk medicin innehåller några aktiva ingredienser och kan spåras i ett blindtest. Hittills har ingen bett att få ut prispengarna

Citat
In his message, Randi issued a one-million-dollar challenge to the manufacturers of homeopathic products to prove their claims, and challenged major drug retailers like CVS, Rite-Aid, and Walgreens to stop tricking consumers into paying real money for fake medicine.

http://www.randi.org/site/index.php/jref-news/1208-feb5video.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.02.18 - 18:47:58 »

Jo, enda fördelen med homeopatin tycks ju vara att de kan garantera biverkningsfrihet. Preparaten har varken effekt eller biverkningar. Men man skadar ju "bara" plånboken, då.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.02.18 - 18:58:58 »

Det var i eknubbs tråd.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1578.msg63009.html#msg63009

Den där sökfunktionen uppe i högra hörnet funkar ifall ni inte sett den. :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.02.18 - 20:03:11 »

som sagt i den tråden, det är olika "riktningar" i homeopati... jag blir hjälpt av ett homeopatiskt medel om jag får känningar av bihåleinflammation, något jag aldrig blir om jag går till doktorn.

Och den där James Randi tycker jag är ehm ja.. ungefär lika "trevlig" som professor göran. :) säkert har han rätt i mycket men han driver allt på bevis och logik. Medan många saker inte har någon logik alls. :)
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #4 skrivet: 2013.02.18 - 22:26:07 »

Mynlen, menar du att det finns homeopatimedicin som inte är utspädd?

För jag trodde det var en av hörnprinciperna för just homeopati.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.02.19 - 17:10:37 »

det finns utspädd medicin men även "mindre utspädd". Det är inte så att man alltid med en gång får det mest utspädda medlet.Homeopati är även en del naturläkemedel och litet andra flums och tramssaker men: ganska naturliga läkemedel som är odlade utan kemikalier osv.

Att säga att homeopati är kvacksalveri är -enligt mig- att kasta barnet med batvattnet. Det ingår fler saker i det där badvattnet än bara barnet :)

Här i holland finns det utbildade läkare som sen gått homeopati-läkar utbildning. DVS att dom är riktiga läkare och sen tillämpar en del av sin läkekonst med naturmedel. Det är skönt att inte få inproppad antibiotica med en gång utan att dom först kollar upp VAD som är problemet. och sen försöker att lösa det mjukare. MEN om man behöver så får man såklart. För mig är homeopati en del av läkekonsten, inte per definition kvacksalveri.
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2013.02.19 - 19:28:05 »

Mynlen, jag tycker som du, man kan inte klumpa ihop homeopater, det finns såklart bra och dåliga. Nu har jag aldrig själv anlitat någon men jag tror ändå de kan göra nytta.
Loggat

Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #7 skrivet: 2013.02.19 - 20:17:11 »

Om ett preparat innehåller ett verksamt ämne så är det självklart att det påverkar men jag är mycket skeptisk till den del av homeopatin som hävdar att vattnet man späder med "ärver" det verksamma medlets egenskaper. Fast jag är egentligen inte bara skeptisk utan anser det vara rent lurendrejeri speciellt om man inte upplyser sina patienter om det.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.02.19 - 20:42:20 »

en bra homeopat ska upplysa exact vad dom ger. Och varför om man frågar dom.  Ärvda vattnet är nog en flummig del av det hela, men det har vanliga läkekonsten också..... något med om att mättat fett skulle vara farligt tror jag jag hört någon gång :)
Loggat



ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.02.20 - 14:20:39 »

Jag är ledsen om jag låter respektlös, men för mig är homeopati själva urbilden för kvacksalveri. Det baseras på två teorier som är helt genom-kokobäng-korkade:
- En substans som orsakar ett symptom hos en frisk ska bota det hos en sjuk
- Ju mer man späder ut substansen (på ett speciellt trolleri-vis) desto mer potent blir den

Som naturvetare häpnar man ju bara över tankarna. Trots galenskapen har man gjort en massa vetenskapliga studier, och kommit fram till att de homeopatiska preparaten inte har mer effekt än placebo för någon enda av de åkommor man testat. Om inte detta är kvacksalveri, då är inget det.

Sen kan det ju hända att homeopater rekommenderar/ skriver ut naturläkemedel eller annat som verkligen fungerar, men det är ju garanterat inte homeopatins förtjänst.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013.02.20 - 14:37:08 »

Låter lite som vaccin.  :lol:

Jag har också svårt för homeopati. Men jag tror mycket är annorlunda på kontinenten eftersom de är mer gränsöverskridande där. Kombinerar skolmedicin med alternativa metoder på ett sätt som inte förekommer här. En tysk/holländsk homeopat-läkare kanske inte är samma sak som en svensk homeopat.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.02.20 - 15:03:55 »

Läst runt litet. verkar som hemulen har litet rätt där. Det som här kallas homeopati är oftast fytoterapi. ellen en blandning av det. Ganska interessant dock, olikheterna. Men det har jag upptäckt i flera saker länder emellan.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.02.20 - 15:07:15 »

Fytoterapi = örtmedicin?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.02.20 - 15:34:24 »

tror det.
Loggat



Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #14 skrivet: 2013.05.27 - 10:03:21 »

Har också hört talas om belöningen till den som "verifiera" homeopatin. Verkar, som ni sa, om homeopati innebär lite olika saker. Det som är intressant tycker jag är "djurstudierna" för där måste man ju kunna utesluta placebo. Hur eller hur så var jag i kontakt med en homeopat som skickade en massa piller som fortfarande ligger kvar där jag la dem när de kom  :whistle:

Fytoterapi har jag lite lättare att ta till mig än de potenta blandningarna...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544