Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.22 - 11:36:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Något för Mynlen?  (läst 10669 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« skrivet: 2012.12.30 - 14:28:10 »

Fame visukalen - musikal med sång och teckenspråk, kan det vara något? Kan ses av ostätare står det. :nod-yes:

Här är en doku om tillblivelsen, men den kan bara ses i Sverige, konstigt nog.
http://www.svtplay.se/video/930013/fame-fran-musikal-till-visukal
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.12.30 - 22:00:02 »

Kollar imorgon, är dödstrött nu ... Spännande!
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.12.30 - 22:56:22 »

Den såg inte särkilt bra ut, men det kan ju vara kul ändå. Vet inte om något sådant har gjorts förut?
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.12.31 - 20:06:29 »

Nu har jag sett den. Vet inte om sånt är gjort förr men inte i den skalan så vitt jag vet. Tyckte ändå det såg bra ut. Fast det där teckenspråket är helt annorlunda än hollänsdska, och norska. Det som jag tyckte var mest typiskt är att handalfabetet är annorlunda än i Norge, och den har samma (vad jag kunde se då) som holland, som använder sig av internationella handbokstaveringen.

Tack för att du berättade!
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.12.31 - 20:46:23 »

Så bra då. Ja, jag kan ju inte bedöma teckenspråket, jag lyssnade bara på sången. Men kan du norskt teckenspråk?
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.12.31 - 21:24:25 »

nej men den där killen sa ju att han hade litet jobbigt med att inte använda norska tecken :) och han visade litet handalfabetet (som är något annat än teckenspråk) och sa att det var skillnad, det jag såg av norska handalfabetet är samma som hollänsdska.

Jag blev förresten litet berörd av detta också. Men det blir jag ofta när jag ser hur mycket mer unga döva "får" vara döva. Jag fick inte lära mig teckenspråk när jag var ung, skulle läppläsa. Fick inte riktigt stöd i min skoltid, nu får ungdomarna ofta tolk i klasserna, dom har fått en identitet och självförtroende jag aldrig fick chansen att bygga upp.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.12.31 - 21:33:52 »

Vad det en norsk kille med? Jag lyssnade bara med ett halvt öra en stund när det gick på TV.

Jo, jag förstår det. Jag har, eller hade, en kompis som är blind som hade liknande erfarenheter.
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.12.31 - 22:10:47 »

haha jag hade textningen på... en av huvudrollinnehavarna var norsk. vita killen :)

Trist att det har varit så, född i fel sekel. Men, det är ändå bättre nu än för typ 100 år sen antar jag. :)
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.12.31 - 22:58:49 »

Ja, det kan man nog utgå ifrån. Såg en jättetragisk dokumentär häromdagen om en dövstum kvinna som levt ensam i skogen tills hon dog vid hög ålder. Hon blev fråntagen sitt barn, blev betraktad som imbecill o.s.v. Stum tror jag hon var enbart för att hon var döv och inte fått lära sig tala.

http://www.svtplay.se/video/920758/kvinnan-i-skogen
Inte för ostätare står det!  :up_yours:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.12.31 - 23:53:15 »

:cry: synd!

Stackars kvinna, verkligen.. Bara att ha det så för att man inte fick chansen till communication.

Nu är det bara 10 minuter kvar av 2012, ett år som avslutades mindre bra LCHF mässigt för mig än jag ville. Men så blir det nog ibland, och jag sörjer inte allt för mycket.

Och fina fyrverkerier vi har här på sajten.  :flowers: tack Hemulen för pyntningen!

jag önskar er alla ett underbart 2013, med utveckling, även om det kanske bara är liiiitet. men framgång är det!
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.12.31 - 23:58:04 »

Det samma!  :cheers: Sitter och tittar på Nyårsringningen från Skansen. Peter Jöback presterade det sämsta framförande av Cohens Hallelujah som jag någonsin hört.  :lulz:

Hon var inte helt isolerad, tanten. Hon hade vänner och hon jobbade. Men när hon fick barn, då slog myndigheterna till. Det var i journalen från omhäntertagandet av sonen som det stod att hon var imbecill, något de hittade på för att motivera det hela antar jag.
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.01.01 - 00:55:34 »

undrar hur hon fick barn då.. var hon gift?

omhändertaging är bra, om det behövs. Men en fullt frisk kvinna som endast är döv (och kanske inte kan prata normalt) är fullt kapabell att ta hand om sina barn. Fast det tyckte dom förr nog inte. Säkert också beroende på var man bodde.

Nu har jag ätit sista mjölet för i år. En slags munk, "oliebol" som hör till nyåret. Svärfar hade bakat dom och gett med en påse. Egentligen gillar jag dom bara när dom är nyfriterade. Det är INTE att jag gjort ett nyårslöfte men nu är det iallafall skönt att de hela med alla fester mm är överstökad. Och vi kan gå till vanligt lugn igen. Men vetefan om jag inte får en stressad månad framför mig. antar det. Måste vara stark nu. Det får INTE hända att en Hemul kommer ikapp mig. Skulle bli katastrof!!!
 :eeek:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.01.01 - 01:22:50 »

Verkar inte vara nån större risk för det va?  :snowman_sad:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.01.01 - 09:48:22 »

vet inte. Som jag mår nu är det tom. möjligt jag går UPP alla kilona igen.
bara jobbigt att jag gett bort alla mina större kläder...
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.01.01 - 12:13:46 »

Inte ALLA kilona väl? Det får du ju inte göra!  :eek:

Jo, tanten. Man visste inte hur hon blivit med barn. Hon talade aldrig om det. Men hennes mamma hade försökt slå och sparka ungen ur henne. Vännerna trodde att hon eventuellt varit kär i en kille, men hon kunde också ha blivit våldtagen. Men hittade inga detaljer kring varför ungen blivit omhändertagen. Han var ett halvår, så han måste ha bott hos henne först. Hon fick träffa honom senare också, men han sa att det var först när hon var gammal som han förstod att hon var hans riktiga mamma.
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544