Jag tror att jag skulle vaddera även där, tror nämligen att det hela skulle sitta snyggare då.
Att vaddera ett tyg själv går också lätt!
Köp din önsketyg och vadd och sy ihop dom först med flera raka sömn. Då kan man välja att följa figurer på tyget eller bara köra raka linjer kanske 5-7 cm mellanrum åt både håll.
Du tänker sy ett hörn till framsidan som i bilden ?
Alternativ med band :
1) Du syr ett band från ena bakbenet runt hela framsidan till andra bakbenet och ett annat band i den mellanlinjen mellan bakbena och lämnar ca. 20 cm bit hängandes i varje ände för att kunna knuta.
2) du viker in tyget överallt och sy en sömn runt så att kantena blir snygga och sedan sätta ett band på insidan av tyget där du ska knyta och sy över raksömn flera gånger så att det håller.
du behöver nog inte riva dina lakan till allt
du testar. Börja först ,med att forma framhörnen och lämna ca. 10 cm extratyg på bakkanten så att du kan justera och kilppa där lite senare.
1) sätt tyget på stolen på rättsidan upp och nåla hörnen så att de stämmer
2) ta upp tyget och inspektera hörnen på insidan, ta fram nålar eller en bläckpenna och markera linjen var stygnen ska vara
3) vändhörnen rätt mot rättsida , nåla ihop så att linjen stämmer och sy ihop först med relativt lång sömn.
4) prova på stolen och om du är nöjd sy en gång till , nu med normal stygnlängd över det första
Fördelen med att sy en långstygn först är att om man måste ändra är det enklare att bara dra stygnen bort och börja om.
Om du har vadderat tyg. klipp gärna vaddet lite smalare just där du sy ihop så att hörnet inte blir så tjock.
5) sedan kan du sätta tyget på plats och börja mäta bakkanten, klipp den gärna på plats eller nåla/rita en markering som du kan klippa efter
ta hänsyn till på vilket sätt du har tänkt att snygga till kanterna ( om du tar ett band runt behöver du inget extra för att vända tyget till baksidan )
Hur man sätter ett band snyggt ?
Jag antar att du menar en sådan färdig band som är vikt innåt från både sidor?
Så här: man öppnar bandet och sätter dess utsida längst med tygets insida och syr ihop strax innanför första vikningen.
sedan viker man det hela runt kanten på framsidan och har den vikta delen av bandet inne som det är.
De vikta delar av bandet hamnar då på varann. Sedan är det bara sy på framsidan.
vitsen med att börja på baksidan är att dessa kanter hamnar inte alltid exakt på varann när man syr ( om man inte sy för hand först...) och då blir det snyggare att sy sist på framsidan så att i allafall den får en rak och snygg stygn.
De delar som man knyter med ska bara sys ihop och änden vikas in och sys även på den lilla kanten förstås.
Hänger du me
? Det är inte det enklaste att förklara sådant här på skrift på ett språk som man inte har lärt sig sy med...
Om du inte har sytt ett vikband förut testa 10 cm på någon "lakan-kant" så att du kan det sedan när du ska.
och tro mig... du blir så nöjd med vaddet ( bara 1 cm gör ett under) och det är inte alls svårt!
Jag önskar verkligen att du skulle våga dig på att följa tygets mönster ( om det finns sådana) när du sy ihop vadden och tyget, det blir ofta väldigt snyggt!