Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:14:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tjärsalva mot torr hud  (läst 40418 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2012.10.18 - 17:00:48 »

Här Sorla. Jag vet inte var man kan köpa den, men det var typ en sån jag menade.
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3624
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #16 skrivet: 2012.10.18 - 19:49:34 »

Jaha, påfyllbara tuber ar jag faktiskt aldrig sett!  :eeek: Mmmm, kanske inte så dumt. Återstår att se hur illa din kräm luktar.  :flirting: Verkar det bra slår jag till sen. :smile:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2012.10.18 - 19:56:57 »

Jag beställde ju 4 sorter. Nån lär väl lukta gott.  :biggrin1:

De 2 som inte är tjärsalva beställde jag för kroppsdelar som inte är så illa utsatta och för mer dagligt bruk. Man kanske inte vill gå omkring och lukta som en båt redo för sjösättning för jämnan. Det är lite läskigt för jag känner inte lukten efter en stund. Och jag vet inte om den verkligen försvunnit eller om det är jag som vant mig. Hela mitt hus kanske kommer att lukta tjära om ett tag, särskilt sängen. Min tanke var att jag ska fastna för en tjärsalva och en vanlig, men jag måste ju prova först.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #18 skrivet: 2012.10.18 - 20:07:02 »

Ja för mig är tjärdoft uteslutet. Men det kanske är själva tjäran som gör att det fungerar så bra?  :hm-hm:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2012.10.18 - 20:09:37 »

Men bajs också! Den som doftar lavendel, som verkade allra trevligast, innehåller ju för tusan hakar parabener!  :cry:

Innehåller; Vatten, Adeps lanae (ullfett), Butyrospermum parkii, Tocopherol, Sodium stearoyl lactylate, Glyceryl stearare, Stearic acid, Glycerine, Urea , Lactic Acid , Cellulosa, Phenoxyethanol, Metyl-, Ethyl-, proylparaben, Lavandula angustifolia, Melaleuca alternifolia.

När ska jag lära mig att läsa ordentligt innan jag rusar sta?  :clubhead: Ingen av de andra salvorna har ju såna konstigheter. Varför är det det i den här då?  :kungfu:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #20 skrivet: 2012.10.18 - 20:13:21 »

 :max-shock:  :cry:

Jag fattar inte heller varför man ska peta in en massa skit i allt jämt!  :kungfu:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2012.10.18 - 20:15:42 »

Nu har jag läst igenom beskrivningen för ALLA salvorna, inte bara de jag beställde, och INGEN innehåller "kemikalier" utom den här. Om jag gillar den ska jag banne mig skriva och fråga. Vad är det med den här som gör att den behöver konserveringsmedel?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #22 skrivet: 2012.10.18 - 20:21:57 »

Det verkar jätte konstigt!  Varför bara i en? :blink:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2012.10.18 - 20:24:01 »

Nu vet jag. Den här salvan är vattenbaserad. Vatten står som första ingrediens. Vatten är inte ens med på listan för de andra jag orkade kolla. Ändå beskrivs just den här som "härligt fet".

I Wikipedia står att just propylparaben är vanligt i vattenbaserade produkter. Å fy fan, parabener finns som livsmedelstillsats också! Det visste jag inte. :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #24 skrivet: 2012.10.19 - 00:08:36 »

Doften av tjära är himmelsk  :inlove:
Jag kör med hellosan eller kokosfett
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #25 skrivet: 2012.10.19 - 10:39:19 »

Den japanska butiken Mujji har påfyllningsbara tuber. Brukar finnas inhyst på Åhlens.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2012.10.19 - 12:24:17 »

Nu är det skickat redan. Han litade nog på att jag satt in pengar för extraburkarna också, för det kan inte ha kommit fram än. Då får jag det nog i mitten av veckan redan. :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2012.10.22 - 19:27:05 »

Salvorna har kommit redan och de verkar fina. Fina burkar och etiketter också, sånt gillar man ju. Giftsalvan var förstås väldigt skön och gick in bra i huden. Man jag är inte så ledsen ändå, för lavendeldoften var alldeles för stark. Skulle nog inte palla att ha den i fejan. De andra salvorna är alla ganska hårda, de är ju fettbaserade. Man blir lite fet av dem, men nu efter sådär 5 minuter blänker det inte mycket längre.

Trädgårsmästarsalvan luktar mycket bättre, bara lite svagt och allmänt blommigt. Tycker den luktar klöverblom, faktiskt. Det står att man kan ha den över hela kroppen, men jag vet inte hur man ska sprida ut den riktigt, för den är så hård. Den kanske mjuknar i värmen eller man får värma den i händerna. Tror jag kommer att gilla den ivf.

Tjärsalvorna är trevligare än den dyra dumma jag köpte. De luktar inte lika starkt av tjära, så det känns inte så jobbigt. Om detta är bra eller dåligt vet jag inte. Men att det är lanolin och bivax i och inte bara vaselin som i dumsalvan lär ivf vara bra!

Ska prova nu att smörja in händerna och fötterna med tjärsalvan på kvällarna och händerna lite då och då annars också. Det får väl gå som det vill med lakanen. De har inte börjat torka än, men om jag stämmer i bäcken kanske jag slipper den här vintern.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #28 skrivet: 2012.10.22 - 19:50:42 »

Du får berätta hur du står ut med tjärdoften om några dagar nr du har testat lite.  :wave:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2012.10.22 - 20:13:46 »

Jag stod ut med den första salvan så då ska jag nog stå ut med den här.

Har smort en fnasig armbåge med fulsalvan på kvällarna och den är faktiskt läkt redan nu även om några flagor hänger kvar. Men det där torra och sprickiga är borta, så det funkar nog faktiskt.

Glömde säga att trädgårdsmästarsalvan är ungefär som försvarets hudsalva både i färg och konsistens (gul). Man ska nog bara stryka ut ett tunnt lager och inte försöka gnida in den, tror jag. Den kan jag tänka mig att ha lite av i pannan där jag brukar bli lite torr på vintern. Den var inte obehaglig på nåt sätt, bara fet. Men man kan ju göra det när man ska sova.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544