Ja, det har jag läst massor om på sistone och ville prova. Hittade på en hälsokost, just den sort folk rekommenderar,
Skillingarydsalvan/Fyra Ess. Svindyr var den, 100 spänn för 100g. Mycket dyrare än vad jag sett på nätet, men jag ville ju prova.
När jag kom hem läste jag innehållsförteckningen och nu känner jag mig jättelurad!
Petrolatum, Talloil, Turpentine, Eukalyptol.
Petrolatum är vaselin. Talloil är
råtallolja och ska väl representera tjärbiten då, men det är nån slags biprodukt när man gör pappersmassa. Och så terpentin på det då! Eukalyptol är nåt man får från eukalyptus, det enda som antagligen är OK. Underligt nog är den ganska svart och luktar tjära. Det är väl färgämnen och aromer.
Lite skillnad mot den här som jag var sugen på att köpa, men de hade så krånglig procedur med frakten.
https://www.yourvismawebsite.com/wallins-praliner-hantverk/shop/product/tjarsalva-orginalet-70mlInnehåll: Brassica Napus Oil (rapsolja kallpr bio från HALNER GÅRD Gotland) Cera alba (bivax), Adeps lanae (lanolin / ullfett) , Pinus silvestris (talltjära), Eucalyptus radiata oil (eukalyptus), mentol, Tocopherol (E-vitamin)
Det var ju sånt jag trodde skulle vara i den här också! Jag vill inte smörja in mig med terpentin och vaselin!