Är det nån mer än jag som gillar mekaniska prylar? Det är så härligt befriande att kunna pilla och skruva och faktiskt lista ut hur allting fungerar. Minns att när jag fick min första dator hade jag svårt att komma nån vart för jag måste veta hur det
egentligen fungerade. Och det var det ju ingen som kunde svara på. Nu har jag blivit som alla andra och rör mig bekvämt med termer som jag egentligen inte riktigt vet vad de betyder, där nere bland ettorna och nollorna. Med dator lever man liksom i en slags teoretisk överbyggnad utan att nånsin förstå grunden. Och med tiden slutar det besvära en.
Jag har alltid fascinerats av såna där äppelsvarvar, ni vet, man sätter fast ett äpple, vevar på en vev och hi och hej så är äpplet skalat, urkärnat och förvandlat till snygga äppelringar. Det brukar vara väldigt dyra såna där, tillverkade av nåt snofsigt franskt märke. Häromdan gjorde de torkade ringäpplen på TV och jag googlade lite förstrött och den här gången kom jag in på en svensktillverkad äppelsvarv som inte var dyr. Jag torskade direkt när en av återförsäljarna de länkar till var mycket billigare än de andra. 238 sekiner med frakt och allt, det gick bara inte att motstå och nu står den här, röd och fin och helt i metall. Jag har redan pillat på allt och har en god uppfattning om hur den fungerar. Så underbart skönt!
Ska testa den innan jag går och lägger mig så kan jag ha torken på medan jag sover sen. Den har ju inte timer, min tork. Jag har torkat äpplen i den flera gånger och det blir verkligen supergott. Förstår idalindas vurm för torkad frukt. Våra äpplen bara trillar ner och ruttnar, så jag skäms inte över att förse mig. Mos har jag redan i frysen. Äter det nästan bara till revbensspjäll, så jag behöver inte så mycket. Men ringäpplen, det är ju ruskigt användbart! Krispigt som chips. Torkar dem antagligen för länge, men jag tycker det är godare än de mjuka man köper. Gott istället för kex när man äter ost också, man kan kleta färskost på dem.
Titta så fin den är och så många roliga skruvar och fjädrar den har!
http://www.mosterhulda.se/Man kan skiva potatis och allt möjligt också, så jag tror den kommer att bli använd.