Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 23:40:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: lingonkok  (läst 9724 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2012.09.08 - 14:22:04 »

Dagens matmarknad var inte så lyckad, hittade inga grönsaker alls där, för säljaren var på bondens marknad, så henne tar vi sen.
Men det följde med 1 kg lingon och 6 kg honung.

Hur ska jag göra med lingon?
Jag vill koka dom pga. masken, men det ska frysas in sedan i små portioner eller förvaras i en burk i kylen, hursom.

Enligt kokboken skulle man ha dom i ett kallt vatten och kolla vilka som flyter på ytan...
Koka dom andre( vilka av dom?) och skumma och koka upp igen och skumma ... låter jobbigt...

Berätta något smidigt för mig är ni snälla!
Så lite socker som möjligt... hur mycket skulle vara lagom?
Loggat
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #1 skrivet: 2012.09.14 - 20:26:12 »

Jag fryser in lingon som de är (inte sköljda) och sen tar jag fram så mycket jag behöver och kokar. Jag sätter inte till något vatten för de saftar sig ändå men man måster röra hela tiden i början så att de inte blir brända. När de är kokta tar jag kastrullen från plattan och rör ner sockret och/eller sötningsmedel. Jag använde socker förut, numera är det grön stevia och sukrin (ev. pyttelite socker). Jag kan inte säga några mängder för jag provar mig fram. Sötar lite, rör om, smakar o.s.v.
Jag brukar också slänga ner lite lingon på slutet när jag gör kött- eller levergryta. Det blir jättegott.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2012.09.16 - 16:03:34 »

Jag har ett recept där man kokar upp lingonen, sätter till socker och sedan rör tills sylten svalnat. Behövs inte så mycket socker. Jag har även gjort sylt med sukrin och den har hålt sig i kylen ett helt år. Nu är den slut så det är dags att koka ny.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2012.09.16 - 17:19:08 »

Ni får alltså inget skumm att skumma bort? :blink:
Loggat
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #4 skrivet: 2012.09.16 - 20:22:37 »

Det glömde jag. Jo, när det kokar upp blir det lite skum. Jag tar bort lite för det brukar vara lite skräp som flyter upp med skummet. Jag är inte så hemskt noga för jag kokar så lite åt gången. Det är kanske viktigare om sylten ska förvaras länge.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2012.09.17 - 22:47:07 »

Ok, inget komplicerat då, just nu har jag massa fruktochgrönt som ska tas om hand på något sätt ( inlägga squash, koka något kg tomat, koka äppelmos, koka majskolvar i frysen.) så jag väntar nog med lingon just nu.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544