Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 15:40:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Går edamer bra att frysa?  (läst 6366 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2012.08.26 - 21:50:21 »

Köpte en extra sån där stor boll i rött vax i julas, 2 kg. Sen har den tronat längst in i kylen sen dess. Har bara inte orkat göra något åt den.  :shy:  Men nu är det kylskåpsstädning för jag har spillt ut en massa matjessillspad. Nåväl, bäst före var 9:e juni, men det är inget problem. Inget fel på osten, den verkar ha lagrats lite bara och smakar fint.

Men jag vet inte om jag vill käka 2 kg edamer så här års. Den är ju lite speciell i koncistensen, mager är den också. Nån som testat att frysa så jag slipper förstöra hela osten ifall det inte går bra? Fryste en bit Cheddar nyligen. Det brukar ju gå hyfsat även om inte jättebra, men den här var lite konstig i konsistensen från början, extrapris på CG. Smakade bra, men var inte som vanlig Cheddar i strukturen, så där slät och lite torr som Edamern var den. Det sket sig totalt. Blev bara smul när den tinade.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.08.26 - 22:50:16 »

Ost är inte så bra att frysa, men om du river, kan du ha det i såser eller på gratänger eller sånt. Så brukar jag göra med ost.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.08.26 - 23:12:05 »

Jag tycker många ostar funkar fint att frysa. Men de är mer "normala", inte så här torra/hårda. Får väl provfrysa en bit och testa, men jag tänkte om nån hade erfarenhet så slipper jag ju det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544