Jag har inte sett ett heller förut.. ser att potatisen är livsfarlig även här...
Mmm, jag har för mig att vanlig potatis inte är OK pga GI-värdet som är mycket högre än för sötpotatis. Men jag är inte helt säker att jag kommer ihåg rätt.
Men har ni läst om killen som körde 20 potatoes a day? Han jobbar som nån talesman för USAs potatisodlare och surnade till när amerikanske skolor skulle sluta servera potatis. Han bestämde sig för att bara äta potatis i två månader. Han tillät sig örtkryddor och 1 tsk fett om dagen eller nåt sånt för att variera potatisen. Vad tror ni hände?
Meningen med experimentet var inte att gå ner i vikt så han hade räknat ut att han med sin vikt skulle vara viktstabil på 20 potatisar om dagen. Utan att läsa allt igen har jag för mig att han åt utan egentligen mäta hur mycket han åt och när han märkte att han började gå ner i vikt så kontrollvägde han och då visade sig att han åt mycket mindre än 20 potatis. Han ökade då portionerna och fick verkligen kämpa för att ligga viktstabilt. Det märkliga är att hans blodsockervärden förbättrades markant. Nu gör de ju förstås det när man går ner i vikt, oavsett metod, men enligt LCHF är det förstås en omöjlighet att äta HC utan att bli typ2:a.
På nåt sätt så tycker jag nog att potatis är naturligare mat än kaffe med fett i...