Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:02:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nu ska jag bli biff! ;)  (läst 37833 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #45 skrivet: 2013.05.29 - 23:50:23 »

Det beror på vilken typ av antihistamin det är och det är skillnad på "receptfria doser" och doser som skrivs ut av läkare. Jo jag var lite trött där ett tag.  :whink: Jag gick inte upp i vikt av det men det är bara en månad om året så...

Om det är korsallergi du har eller inte beror på. Vid allergi så har man IgE-antikroppar mot ett specifikt ämne i ex. björkpollen. Finns det ämnen i annat som också råkar passa in i de antikropparna som man bildat mot björkpollen (ett nyckelhål som flera nycklar passar i) så drar immunförsvaret igång även då. Det är korsallergi. Jag har korsallergi så jag har en hel rad med frukter, grönsaker och nötter som jag inte kan äta någon gång under året. Gör jag det så får jag en allergireaktion i mun och svalg.

Men om din reaktion mot fisken beror på att du har en annan typ av IgE-antikroppar mot dem så är det ingen korsallergi mot pollen.

Jag gillar också mjölkprodukter och jag saknar dem jättemycket! Men jag tröstar mig med att jag kan lägga till lite ibland när det inte är pollensäsong.  :smile:


Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #46 skrivet: 2013.05.30 - 07:31:02 »

Grattis! Måste vara jätteskönt!  :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #47 skrivet: 2013.05.30 - 15:04:45 »

Grattis! Måste vara jätteskönt!  :clapping:

Det är helt underbart!!  :inlove:
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #48 skrivet: 2013.05.30 - 15:46:07 »

Ja grattis! En annan vet ju hur det är.  :whink: Åkte till wales på våren och vad det nu är jag inte tål finns massor där. Nässelutslag överallt. Fick en helt annan tablett där som man inte tycks använda så mycket mot pollen här, Telfast (fexofenadin), kan du ju lägga på minnet om du behöver prova ngt nytt en annan gång. Just nu behöver du ju inget extremt förstår jag.  :lol:

Ska göra slut på mjökprodukterna, lär ta en vecka, och testa utan liite.  :whink:
När du undviker är det 100% totalstopp? Om det skulle råka finnas spårämnen av mejeri i bearnaisesåspulver (en hel portion sås är 9g pulver) skulle du slopa produkten? Jag använder pulver hellre än färdig eftersom då kan jag ju ha riktigt fett. Krångligt med hemgjort....
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #49 skrivet: 2013.05.30 - 16:38:23 »

bearnaisesåspulver

 :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #50 skrivet: 2013.05.30 - 16:48:41 »

Ja grattis! En annan vet ju hur det är.  :whink: Åkte till wales på våren och vad det nu är jag inte tål finns massor där. Nässelutslag överallt. Fick en helt annan tablett där som man inte tycks använda så mycket mot pollen här, Telfast (fexofenadin), kan du ju lägga på minnet om du behöver prova ngt nytt en annan gång. Just nu behöver du ju inget extremt förstår jag.  :lol:

Tack! Precis, nu tar jag bara en tablett Kestine på morgonen och jag planerar på att undvika kraftigare reaktioner i framtiden nu när jag vet hur jag ska tackla det. (peppar peppar så är det kosten och inte något annat som håller mig symptomfri)


Ska göra slut på mjökprodukterna, lär ta en vecka, och testa utan liite.  :whink:
När du undviker är det 100% totalstopp? Om det skulle råka finnas spårämnen av mejeri i bearnaisesåspulver (en hel portion sås är 9g pulver) skulle du slopa produkten? Jag använder pulver hellre än färdig eftersom då kan jag ju ha riktigt fett. Krångligt med hemgjort....

Spårämnen bryr jag mig inte om men jag satsar mycket på "ren" mat. Jag äter inga pulver eller något sånt utan kör på bara rena råvaror för då vet jag precis vad jag får i mig! De pulversåser som jag har kollat på är kemifabriker så jag undviker sådana. Ska jag ha bearnaisesås så gör jag den själv. Hollandaisesås görs på liknande sätt men med annan kryddning (mindre jobb än med bearnaise) och det är inte så mycket jobb som man kan tro om du slår ihop såsen med en stavmixer! Jag kommer aldrig att ställa mig och vispa för hand! :whink: Jag tycker du ska prova att göra en sats själv, det är inte så svårt som du tror.  :smile:

Jag har inte 100% totalstopp, jag äter fortfarande smör. Men det är totalstopp på alla andra mjölkprodukter. Iallafall inför pollensäsong, är det bara till "vardags" kan del slinka ner lite fil eller grädde någon gång i månaden. Men inte ofta.

Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #51 skrivet: 2013.05.30 - 20:34:33 »

Flera som mår bättre utan mjölk! SÅ intressant.

Hos oss har även resten av familjen slagit om till mjölkfritt sedan 2 månader tillbaka.
Jag frågade ungdomarna om de vill ha mjölk, grädde, glass ( egengjord), yogurt, cf tillbaks till matsedelen.
Icke, sade även 15-åringen-  :shock:

"mjölkprodukt" -ersättningar har vi hittat bland rawfood och paleo-respten.
Till vår egen nöt-frö-honun-kanel-musli äter vi äppelmos istället för yougurt.
Till grillat blir det ofta potatissallad och jag gillar bönröran ( en burk vita/kidney/blandade bönor + ordentligt med basilika
+ ett par vitlöksklyftor, salt, peppar och rapsolja och in i mixern = klart)
Jag " fuskar" något med havremjölk. Jag bakar mandel-solros-limpan till havremjölk
och när vi gjör rabarberpaj köper jag havrebaserat vaniljvisp ( outlys)

Ingen verkar sakna ost heller och när jag frågade om familjen vill ha pizza så var även där svaret nej.... märkligt!

Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #52 skrivet: 2013.05.30 - 20:59:26 »

hur gör du äppelmoset Idalinda? Vill också dra ner på yoghurt och sånt men är i behov av något tja.. skedbart :)

Och Leonie, kanske konstigt men jag tycker det är kul att läsa att någon mer än jag äter kestine. Nja, jag gör det inte längre men jag gjorde det en stund. Många läkaere här i NL känner inte till det men det var den enda som fungerade bra på mig. Har tipsat flera om det, även min sambo men hans läkare visste inte vad det var för något. Suck. Nu har han något annat som jag tror inte fungerar lika bra.
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #53 skrivet: 2013.05.31 - 20:12:54 »

Äppelmoset är det enklaste möjliga.
Jag skär äpplen i bitar ( skalar inte ) tillsätter lite vatten på botten och  kokar alltihopa till mos i en kastrull.
Sedan kör jag alltihopa genom en tillsats i min hushållsmaskin.
Mosen komme ut slät och fin  och sedan fryser jag bara in det.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2013.05.31 - 20:29:11 »

Jag gör likadant nästan fast jag tillsätter lite stevia och bara rör runt lite, passerar inte. Gillar lite grovt mos. Räknar det som svenska äpplen rakt av kalorimässigt. Räknar med att ungefär den mängd vatten jag tillsätter kokar bort.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544