Jag är helt borta härifrån nu. Tyvärr. Sonen går i gymnasiet och pga. sina språkproblem behöver han mig väldigt mycket.
Så jag pluggar med honom, läser alla kapitel högt för honom, räknar alla matte och kemi-uppgifter, läser engelska, grammatik, svenska,
snart börjar fysik och teknik. Jo, han går teknikprogrammet. Den här sista skolveckan skriver vi labbrappor i kemi om kristallvatten i kopparsulfat.
Så jag måste hela tiden sortera vad jag gör och inte gör för att orka, klara av , orka. För hans skull.
Det är VÄLDIGT tufft för både honom och mig, men mitt i allt hittar vi humor och skrattet.
Förra veckan rasade jag totalt när jag inte förstog kemin, molräkningar... och bara grät för allting. Då kom han med en bamsekram....
Så vi har det gott, men jag räcker knappast till någon/ något annat än för honom 3 år framåt.
Inga av mina test har hjälpt mensen hittills. Nu tar jag medicin för at minska mängden under 2-3 månader och samtidigt testar jag kost utan rött kött. Äter alltså ägg, räkor och fisk. Nästa steg är rawfood... när minskan blödningar rejält, vet inte om det är på gott eller ont
.
Läkaren finns med på resan, hon har skrivit medicinen för mensreduktion. Nästa steg är medicin som tar bort mensen helt, vad innehåller det???
Eller olika kirurgiska ingrepp. Jag är snart 46 år och har eländet 10 år kvar om allt går som med min mamma....
käkar nu extra järn och känner mig hyfsat stabil i hjärnkontoret, tänkte ta nya järnprov i januari.
Jag har en fråga till Sorla, du har väl koll på hushållsmaskiner!
Har du någon uppfattning om om man kan använda " egna" disk och glansmedel i maskinen, och kan någon av dom skada maskinen.
I en facebookgrupp hyllar folk denna maskindisk resept :
Maskindiskmedel på mitt sätt 🍋
Idag slängde jag ihop en ny burk maskindiskmedel.
Det är hur lätt dom helst. Man tar 2 citroner som skurits i bitar, 100 g grovt havssalt, 0,5 dl vinäger eller halva mängden ättiksprit och 1,5 dl hett vatten. Ev kan man droppa i några droppar eterisk olja för doftens skull. Pepparmynts- och apelsinolja passar bra.
Man blandar alla ingredienser med hjälp av en mixerstav. Det är allt.
Används som vanligt maskindiskmedel - 2 msk per tvätt läggs i diskfacket. Burken med diskmedlet förvaras sedan i kylskåpet.
Ekologiskt och ofarligt för oss och naturen 🌿.
Sedan använder dom äppelcidervinegär som spolglansmedel, är det ok?