Det var vackert och avkopplande, men det tar nog tid innan jag åker tåg någon längre sträcka
Natttåget var 40 min försenad vilket resulterade att vi missade anslutningtåget med 35 sekunder,
DE VÄNTAR INTE EN ENDA MINUT!
Istället fick vi en bunt nya biljetter med en sightseeing runt halva länet och efter 3 byten kom vi hem två timmar senare än beräknad.
Vi fick tågfrukost gratis , när jag påpekade behovet och kommer att få någon form av ersättning från SJ, men klockan 6:30 var jag inte på humöret att få någon ersättning, jag ville bara hem !
Nå väl hemma, hade byggjobbarna fått hålla på ostörd och var nästan färdiga, MEN, det hade blivit vinter även i södra-Sverige och det medför diversa problem :
Hela uppfarten till huset var skitig av betongdam, glasfiberbitar , plankor och sten i allmän sörja, de var nästan färdiga med hallgolvet, så det var ingen tal om att bära alla 13 väskor in utan de fick ställas i gräsmattan , och garaget (den var redan proppfull ... men hade väl en halv kvm tom golvyta precis innanför dörren )
Gången mellan hus och garage var full med byggmaterial FASTFRUSEN PÅ asfalten och släpet var full med bröte och betongklumpar och plastsäckar. Den var lagom insnöat och ingen hade någon intresse att börja röja där just då.
Dörrar är gråa på utsidan .
Det verkar vara några minusgrader några dagar framåt, så det är ingen ide att börja städa där ute
Hur var det här inne då ?
Tvättstuga-köket var också inplastat under resan för väggen som skulle gjorts från andra hållet kunde inte göras där utan även där fick vi koppla bort vatten och flytta alla maskiner mitt på det lilla rummet så att även väggen där skulle kunna åtgärdas.
Så byggarna var färdiga på tidig eftermiddag, då hade vi en spånskivagolv och en vit damyta över alla golv, eluttag, listor, i hela vår provosorisk kök ( även om vi hade plastat in arbetsdelen ) och naturligtvis hade jag ingen fungerande tvättmaskin eller spis ...
Det första var att åka till hamburgarerestaurang för att bli mätt, sedan var det att börja dammsuga golv och styrmannen började återställa vår provosorisk tvättstuga-kök för att vi skulle kunna börja tvätta alla skidkläder från resan... det finns fortfarande några högar kvar...
Nu är golven även moppade så att dammet inte skulle förflyttas överallt, men fortfarande hittar jag små listkanter fullt med vit damm
och kastruller och skålar är dammiga och....
När vi har samlat lite krafter ska vi handla "hundraliter" takfärg och strymannen blir en målare, därefter blir det nya laminatgolv och sedan lite nya tapet och ett kök + garderober ....
Jag har lovat att ha tålamod ... vi är kanske färdiga vid första advent
Vinter önskade jag tre månader sen inte till påsk, nu vill jag odla mina gröna saker istället för att titta på denna vita glasfibersörja där ute.
Annars är jag på gott humör