Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:06:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 188 189 [190] 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 821411 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2835 skrivet: 2014.09.10 - 21:25:20 »

Hmm.

K-vitaminet biter inte på mensen så som jag önskar, de senaste mensen var igen överflödigt stort.
dessutom tappar jag fortfarande hår, peruk nästa, på allvar!  :cry:
Den senaste veckan har jag även fått väldigt ont i fingrarna, mest både pekfingrar, men även andra fingrar är drabbade.
karpaltunnelsyndrom, heter det tydligen. och ont gör det. jag måste välja vad gör... skriva på datorn är inte det vettigaste göran då.

Så nu måste jag bota allt på en gång.
mitt sista halmstå för mensen är mycket nässlor, tar nu i msk på morgon och kväll.
testar även lika mycket nyponpulver morgon och kväll för värken.
Till håret hittar jag ingen vettig bot....

Dessutom smakade jag  gluten förra veckan ( bakade massa tårtor till sonens 20årsöverraskningskalas med kompisar.)
Det resulterade  två olika migränanfall denna veckan.  :pippi: Hur DUM får man vara??

Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #2836 skrivet: 2014.09.11 - 05:34:10 »

Tråkigt att höra.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2837 skrivet: 2014.09.11 - 06:58:18 »

Tar du fortfarande omega3-tillskott? (Jag tror jag frågat förut men hittar inte det)

Både jag och en kompis upplevde att det gav rejält ökad mens samt mellanblödningar.
I min kompis fall så kom det så oväntat och mycket att det blödde igenom jeansen så hon var tvungen att åka hem och byta kläder.
I mitt fall blev det inte så illa men jag kunde få mens varannan vecka. Min kompis åt O3 som en kur mot reumatism så hon åt nog ovanligt mycket O3 några perioder medan jag åt normaldos bara för att "det var bra".

Jag tänker att även om du tar K2 som ökar blodets koaguleringsförmåga är det onödigt att ta sånt som minskar det.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #2838 skrivet: 2014.09.11 - 08:40:04 »

Jag håller med Subcalva där.

Och du har kollat med läkare också? Det hänger antagligen ihop med hormoner, men det kan ändå vara värt att kolla upp så det inte är något riktigt farligt. Speciellt nu när du har flera olika symptom.
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #2839 skrivet: 2014.10.03 - 11:17:29 »

Jag kom att tänka på att K-vitamin samverkar med kalcium, exempelvis för att minska blödning. Det kanske kunde vara idé att fundera på kalciumtillskott eftersom du inte äter mjölkprodukter? Hoppas att det blir bättre för dig.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2840 skrivet: 2014.12.16 - 20:02:41 »

Jag är helt borta härifrån nu. Tyvärr. Sonen går i gymnasiet och pga. sina språkproblem behöver han mig väldigt mycket.
Så jag pluggar med honom, läser alla kapitel högt för honom, räknar alla matte och kemi-uppgifter, läser engelska, grammatik, svenska,
snart börjar fysik och teknik. Jo, han går teknikprogrammet. Den här sista skolveckan skriver vi labbrappor i kemi om kristallvatten i kopparsulfat.  :shock:

Så jag måste hela tiden sortera vad jag gör och inte gör för att orka, klara av , orka. För hans skull.
Det är VÄLDIGT tufft för både honom och mig, men mitt i allt hittar vi humor och skrattet.
Förra veckan rasade jag totalt när jag inte förstog kemin, molräkningar... och bara grät för allting. Då kom han med en bamsekram....
Så vi har det gott, men jag räcker knappast till någon/ något annat än för honom 3 år framåt.

Inga av mina test har hjälpt mensen hittills. Nu tar jag medicin för at minska mängden under 2-3 månader och samtidigt testar jag kost utan rött kött. Äter alltså ägg, räkor och fisk. Nästa steg är rawfood... när minskan blödningar rejält, vet inte om det är på gott eller ont  :pippi:.
Läkaren finns med på resan, hon har skrivit medicinen för mensreduktion. Nästa steg är medicin som tar bort mensen helt, vad innehåller det???  :max-shock:
Eller olika kirurgiska ingrepp.  Jag är snart 46 år och har eländet 10 år kvar om allt går som med min mamma....
käkar nu extra järn och känner mig hyfsat stabil i hjärnkontoret, tänkte ta nya järnprov i januari.

Jag har en fråga till Sorla, du har väl koll på hushållsmaskiner!
Har du någon uppfattning om om man kan använda " egna" disk och glansmedel i maskinen, och kan någon av dom skada maskinen.
I en facebookgrupp hyllar folk denna maskindisk resept :

Maskindiskmedel på mitt sätt 🍋
Idag slängde jag ihop en ny burk maskindiskmedel.
Det är hur lätt dom helst. Man tar 2 citroner som skurits i bitar, 100 g grovt havssalt, 0,5 dl vinäger eller halva mängden ättiksprit och 1,5 dl hett vatten. Ev kan man droppa i några droppar eterisk olja för doftens skull. Pepparmynts- och apelsinolja passar bra.
Man blandar alla ingredienser med hjälp av en mixerstav. Det är allt.
Används som vanligt maskindiskmedel - 2 msk per tvätt läggs i diskfacket. Burken med diskmedlet förvaras sedan i kylskåpet.
Ekologiskt och ofarligt för oss och naturen 🌿.

Sedan använder dom äppelcidervinegär som spolglansmedel, är det ok?
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2841 skrivet: 2014.12.16 - 21:00:41 »

Oj Idalinda! Du har det verkligen kämpigt! Tänk vad man orkar när det är ens barn det handlar om!  :inlove:

Bra att du har en läkare inblandad i mensen nu. Livet är bra orättvist. Här går jag och spiller inte en droppe blod den vägen. Fast har usla järnvärden ändå.

Men hur dunkar fått för dig att jag kan hushållsmaskiner? Jag har visserligen lagat tvättmaskinen och diskmaskinen några gånger för husbehov, men längre än så sträcker sig inte kunskaperna. Vi använder miljövidrigt diskmaskinspulver. Några alternativ har vi inte funderat över. Även om jag försöker hålla mig till svanenmärkt och så miljövänligt som möjligt. Men om jag skulle prova alternativ skulle jag nog vara extra noga med att det verkligen löser fett och kalk. Inte för porslinets skull, utan för maskinens. Fett och kalk är rena döden för slangar och pumpar. I vår maskin har vi grovsalt som avhärdare. Jag har antagit att det är mot kalk. Kanske bikarbonat funkar bra mot fettet? Jag är inne i en bikarbonatperiod just nu.  :blush: Om äppelcidervinäger fungerar som spolglans har jag ingen aning om. Men jag kan ju inte se att det skulle vara skadligt för maskinen. Håret blir ju glansigt av det, så varför inte glasen också?  :flirting:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2842 skrivet: 2014.12.16 - 22:14:04 »

Men om grabben har så stora svårigheter, har han inte rätt till extra stöd, t.ex. någon som läser med honom?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2843 skrivet: 2014.12.17 - 09:00:48 »

I grundskolan är det så. Men på gymnasiet är det inte alls lika självklart.  :bang_head: Vilket är ren idioti, för vem klarar sig med enbart grundskola?!?  :fork_off:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2844 skrivet: 2014.12.17 - 14:04:00 »

Sonen har gått i en specialskola sedan han var 5 år till åk6, högstadiet i en vanlig grundskola.
I hans klass fanns det två andra elever med fulltid assistenter så det fanns alltid 3 vuxan i gruppen vilket var toppen.
Jag läste och förberedde honom även under den tiden.

Det finns inga pengar till resurs, i den kommunen har går skola har dom velat ge alla resurspengar till grundskolan för att få bättre rustade elever till
gymnasiet. Men vissa behöver ju hjälp även då.
Sonen skulle få alla böcker upplästa, men det hjälper honom inte , han kan ju läsa själv också,
men han behöver en dialog om innehållet, och någon som förklarar nya ord. Det behövs en människa med fingertoppskänsla.
Så just nu finns det bara jag.
Dessutom, om han nu skulle få en resurs, skulle jag inte våga lita på att den personen finns där om ett år, då måste jag kliva in då igen,
så jag bara MÅSTE läsa på själv också, för att ens fatta vad vid pratar om och räkna det flesta av uppgifterna i både  matte, kemi och fysik.
Nu börjar det vara lite lugnare så just i dagarna behöver jag inte förbereda honom för något. Vi jobbar bara på kvällarna med labbrapporten.

Julveckan ska vi inte plugga, jag måste nog börja lite innan nyår... och sonen den 2. januari, för att repetera kemi, räkna 60 uppgifter, repetera lite matte
+ räkna 20 -30 uppgifter, kolla matte, kemi och fysik framåt så att han har lite förkunskaper om ämnen. Träna ett häfte med tekniska ord på engelska, träna grammatiken. göra lite planer till vårens plugg rent allmänt... :nod-yes:
Slitsamt är ordet, men att han ska få lyckas ska inte hänga på vilka pengar samhället har, det har jag lovat mig själv.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2845 skrivet: 2014.12.17 - 18:15:57 »

Har ni funderat på att söka fonder? Har bekanta som håller på med sådant och det verkar ganska lätt att få pengar. Sen kunde ni ju själva anställa någon, antagligen med rutavdrag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2846 skrivet: 2015.02.14 - 19:08:23 »

Jag har ansökt något i fonder någon gång, men vet inte om jag orkar just nu.
Dessutom behöver man anpassa hjälpen med sonen när han bäst orkar och hinner. Vi bor i en obygd så här växer inte ingengörsfolk som skulle kunna ta
uppdraget. Sedan vet man aldrig om folk stannar kvar i sitt jobb efter ett halv år. Och då måste vi föräldrar ändå kliva in och göra jobbet,
men under tiden har vi tappat kunskapen själva, så nej, jag vågar inte lita på någon annan än oss själva just nu.
Om vi sedan inte räcker till, då tar vi frågan igen på skolkontoret, men just nu är det bara göra det och vänta på bättre tider.
Så länge jag gillar matte går det an. Jag tar det just nu som ens lags hjärngymnastik.¨
Problemet är mina handleder som inte riktigt orkar skriva eller ryggen som skriker.
Jag försöker röra på mig då och då, tar en kort tur på en träningsmaskin ( som att åka skidor typ), strechar, tränar rygg, tar en promenad.

Vi har haft en vilodag i dag och lite vila blir det väl i morgon med, sedan börjar ju sportlov... och det innebär plugg hos oss....
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2847 skrivet: 2015.02.14 - 21:03:58 »

Järnvärdena ligger inom det normala nu 10 ( och nu var skalan 9-25, förut pratade de om 7-25) oavsätt vilket ,
 så skulle det kännas skönt att ha det lite mer i mitten, närmare 15.

Jag har testat ALLT nu ,lever, k-vitamin , nässelpulver ... och det enda som skulle hjälpa som jag inte har testat än skulle
vara att äta vegetarisk.  Dom har ju inte rikliga mens....
Men jag vill inte vill inte vill inte. Tänkte att om jag slipper kött ett tag och äter vego + ägg + fisk.

Men sedan fick jag fina tips av en tjej på facebook som hade problem med skördkörteln, riklig mens, låg kroppstemp mm.
Hennes problem hade en klar samband med LCHF. Hon hade ätit både vegansk, lakto-ovo-vegetarisk, LCHF sträng och "light" och käkade nu lite paleoinspirerad.
Hennes räddning hade varit att utöka kolhydrater till närmare " normala nivåer" . Hon sade att vissa får en lägre ämnesomsättning med LCHF.
Hon varnade mig för att ytterligare begränsa kosten. Samtidigt påpekade hon att nötter och fröer ska egenligen blötläggas innan dom används så som bönor och linser.
 o-blötade nötter och otillagade gröna saker ( spenat, grönkål, broccoli mm.) tar mer ut mineraler och vitaminer än tillför dom.
Så kanske är mina smoothies och nötbröd mer skada en nytta.

Mer potäter, ris, frukt, honung, och minimalt med råa grönsaker och nötter/fröer

Idag blev det ris, kinawokade grönsaker ( palsternacka, morötter, blomkål och broccoli) en bosarpskyckling och lite banan och saltade jordnötter över.
Jordnötter är verkligen ingen vettig mat i någon diet, men galet goda i just den rätten!
Det blev lite sånt mat kvar tills i morgon och på måndag får det blir potatisgratäng med rödlök och paprika.
På morgonen får det bli havregrynsgröt med smör.
Magen känner verkligen att det blir annat mat, men den fungerar också snabbt, jag har ju haft problem med hård mage under hela LCHF-tiden,
så nu hoppas att denna kompromis-variant fungerar.  :loony: Bara inte vikten skenar upp....  :sneaktongue:

Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2848 skrivet: 2015.03.19 - 18:21:39 »

Hon sade att vissa får en lägre ämnesomsättning med LCHF.
Hon varnade mig för att ytterligare begränsa kosten. Samtidigt påpekade hon att nötter och fröer ska egenligen blötläggas innan dom används så som bönor och linser.
 o-blötade nötter och otillagade gröna saker ( spenat, grönkål, broccoli mm.) tar mer ut mineraler och vitaminer än tillför dom.
Så kanske är mina smoothies och nötbröd mer skada en nytta.

Jag tror definitivt på det där med sämre ämnesomsättning. Om det sen beror på att vissa äter för lite mängd energi överlag eller att kortisolet ökar eller för nåt annat. Ursprungsliv har skrivit inlägg om kolhydrater och hur det påverkar kortisol och T3 tex som är intressant. Har du läst dem?

Vad gäller spenat, kål och broccoli så finns det andra som menar att det är en myt att de stjäl näring från kroppen utan bara att kroppen inte kan ta upp all näring i just de grönsakerna. Man går alltså plus men inte så mycket som vad siffrorna på grönsakerna kan få en att tro.

Hur har det gått annars med din diet. Funkar det och får du de resultat du vill ha?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #2849 skrivet: 2015.03.24 - 18:31:51 »

 :wave: Hej Idalinda!  :inlove:

ser att du har det fortsatt kämpigt  :sad: jag som inte varit här på ett tag hade verkligen hoppats att du skulle må bättre nu!  :bearhug:
men det här med mensen känner jag igen lite av.. har själv extremt riklig och smärtsam och just nu också konstiga mellanblödningar  :blink: har blivit stadigt värre senaste åren med detta... så jag följer med spänning alla tipps i den vägen  :nod-yes:

ta nu hand om dig!  :rose: :flowers:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: 1 ... 188 189 [190] 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544