Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 09:09:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Juliuppdatering  (läst 11559 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« skrivet: 2011.07.17 - 16:51:32 »

Mitt andra år som grönsaksodlare går rätt bra.  :lol:

Tomaterna har satt kart och det blir MÅNGA tomater! Har 3 amplar med ampeltomater (Tumbling tom) som kommer ge massor med körsbärstomater. Jag har fått med mig resten av familjen också på odling så vi håller på att gräva land i sommarstugan.  :lol: Synd bara att den ligger i skärgården så det är i princip BARA sten, sten, sten... mer sten. Och krossad sten. Och blålera. Och tall/granskogen försöker hela tiden ta över tomten. Fick gå lös på rötterna med yxor för att få ur landet. Sen lutar hela tomten också.  :flirting: Men vi håller på att gräva ur terasser som vi får fylla på med jord i. Ett land är klart och där sitter det några tomatplantor som kommer ge gula och röda körsbärstomater.

Vitlöken börjar gulna i blasten, jag slet upp en och den hade samma storlek som de ekologiska vitlökarna har på ICA. Lite mindre än de vanliga men ändå stora tycker jag! Jag satte en röd italiensk sort. Enbart för färgen.  :lol: Blomstänglarna klippte jag av och hade i sallad.
Scharlottenlöken har börjat bilda själva lökarna längst ner på blasten men är inte klara än.

Salladen växer fint och vi är självförsörjande på sallad till åtminstonde en månad till. Jag blandade 5 olika sorter och sådde allt blandat. Då är den blandad och klar redan i landet. Salladslöken är klar att skörda, god att ha i gräddfil eller i sallad.

Morötterna är fortfarande små men de har börjat växa snabbare nu.

Paprikorna har börjat sätta frukt men blommar fortfarande lite. Första paprikan är plockad och äten omogen.

Chiliplantorna fick jag ett mastodontangrepp av bladlöss på. Så de kastade jag. Synd, för jag satte lila chili. De var jättefina!  :smile:

Persiljan har vi skördat en ICA-kasse av redan som hackats och frysts in, blad och stjälkar för sig. Gräslöken hinner inte till frysen.  :lol:

Har också sått sättlökar till nästa år av rödlök, silverlök, gul lök och banan-scharlottenlök. Hoppas på att de går att lagra till nästa vår. Annars får jag väl köpa sättlök som alla andra.  :whink:

Purjo har jag också satt. Den mår väl sådär. Jag planterade ut den på friland alldeles för sent, jag hann inte riktigt med allt.

Har planterat hallon också och börjar ge mer plats åt vildhallonbuskarna som finns på tomten. Hoppas på mycket hallon nästa år när de skjutit så många skott i år.

Smultronen sköter sig själva som alltid, de växer vilt här och har alltid gjort det. De har gett väldigt mycket bär i år. Snart ska vi plocka hjortronen också, de börjar mogna på myrarna. Och de finns i massor i år!  :clapping:

Jo! Har satt potatis också! Sorten heter Amandine och har ljuslila blommor som luktar syrén!  :thumbsup: Största överraskningen bland allt jag odlat! Den ska jag plocka upp också när den blommat över.

Det här var riktigt roligt. Och gott! Har redan börjat planera för nästa år.  :clapping:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2011.07.17 - 19:16:13 »

Så härligt det låter!

Testa rättika efter lökarna om du hinner. Det är dax att så dom i slutet av juli , så för mig är de perfekta att sätta efter lökarna.
Goda och hållbara!

Vi har varit borta på båtsemester och kom hem idag.
Sönerna har tagit had om broccoli och blomkålskörden, men jag ser hur allt har vuxit, det behövs lite handtag här och där.
och framförallt finns det mängder av tomater nu.
Jag måste börja koka dom till frysen.
och koka vinbärssaft också...
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.07.17 - 22:05:21 »

 :thumbsup: Härligt!!!
jag som bara har balkongen att odla på har även ajg en stor skörd (förhoppningsvis) att se fram emot! många chilliplantor, paprika och tomater trängs där ute.. det dyker upp nya små kart tomater överallt... så det blir nog en del i slutänden!.. chillisarna och paprikan blommar fortfarande.... melonen blommar och physalisen bara växer... så det är minst sagt grönt  :laugh:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2011.07.19 - 14:26:03 »

Har du pollinerat meloner, Kvidell?
Det är svårt för dom att få det fixat annars  :flirting:
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.07.19 - 15:12:26 »

 :clapping:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.07.19 - 16:55:14 »

:sex:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.07.19 - 23:14:51 »

 :lmao: jo vi håller som bäst på och  melon- :sex: hemma!  :flirting: :laugh: de sabla blommorna blommar ju bara en eller två dagar!  :max-shock: så det gäller att hålla koll och vara där med penseln direkt när de är utslagna! ... hoppas bara att allt detta  :sex: ger resultat i slutänden!  :rolleyes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #7 skrivet: 2012.07.16 - 21:18:07 »

Juliuppdateringen i år ser verkligen annorlunda ut. Allt växer väldigt trögt för solen har knappt synts till sedan midsommar och temperaturen kryper knappt upp till 17-18 C. Regn däremot har vi i överflöd. Salladen växer på och gurkörten. Chilin har stannat av, mangolden och rödbetorna växer knappt och är pyttesmå. Gurkan är också pytteliten och växer inte så mycket.

Största besvikelsen var vitlöken. Jag beslutade att dra upp en lök för att kolla dem för se har inte sett så bra ut på ett tag. Det visade sig att de var ordentligt angripna av lökfluga.  :cry: Fick slita upp varenda en och bränna alltihop! Hade satt både Thermidrome och Ävrö! Såg fram emot att bygga upp en hel del Ävrö för att sätta enbart sådana nästa säsong. Istället så blir det ingen lökodling över huvud taget på de närmaste 4 åren.  :worried:

#¤%&-sommar!!!  :kungfu:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2012.07.17 - 18:24:25 »

Man får värkligen vara tacksam för varje grönsak som behagar växa i år!
Jag hoppas bara på augusti, att den blir varm varm varm!

Jag tvivlar på pumpor och bönor i år, alls.

Potatisbladen verkar må prima, de kanske klarar sig lika så andra rotfrukter.
Vanligtvis skördar jag vitlökar nu, men jag är tveksam i år, bladen är bara lite gula på toppen.

Röda vinbär är väl det enda som kommer i sin tid, allt annat är två veckor efter det normala.

Vi äter just nu egna:
potatis
broccoli
kryddor
smultron
vinbär
krusbär
sallad
lökblad
tomat
gurka

Den tidiga kålen verkar också börjat bli hårda bollar, måste kolla på dom snart!
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.07.18 - 11:34:19 »

här är det också kallt i år... vi får se vilka grönsaker som orkar bli något  :look_down:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544