NU har jag fått tag på en riktig spånkorg (ta i trä). T.o.m. två faktiskt.
Skulle gå och handla mat och då visade sig att det var den årliga marknaden på torget. Jättejobbigt tyckte jag. De är i vägen så jag måste gå runt och de har ju bara skit. Ivf stod de och sålde korgar på samma ställe som vanligt. De har inte haft spånkorgar öht på massor med år, har till och med frågat efter det. Men jag fick syn på en annan trevlig korg som jag ville ha. Passade ju så klart på att att beklaga mig över bristen på spånkorgar. Då sa hon som sålde att det hade de visst det. Jag lyssnade inte på vad hon sa utan bara förfasade mig över att det inte gick att få tag på RIKTIGA spånkorgar längre och att de här maskinhyvlade bara gick sönder. Till slut fattade jag att hon försökte tala om att de här inte var såna. Hon hade två sorter. Den stadigaste är de nån gammal farbror i Dalarna som gör, sa hon. Det var sån med träram runt däruppe. Den andra som var större och hade bättre form, smalare och längre, var gjord på ett annat sätt, men hon sa att den var väldigt hållbar också och populär som svampkorg. Hon hade de där dåliga också, så jag kunde ju känna skillnaden. Så det slutade med att jag köpte alla tre. Har deras telefonnummer, så visar de sig vara smäck nu ivf, så ska jag faktiskt ringa och reklamera!
Fyndade också en midjeväska i skinn. Den skulle kosta 150 nånting. Han sa att billigare hittar man inte. Johodå sa jag, för jag har sett billiga i skinn på Clas Ohlson, under 100. Jag tvekade om jag skulle köpa den, så jag sa att jag skulle gå och handla och tänka på saken så kanske jag kom tillbaka på hemvägen. Då ropade han efter mig att jag kunde få den för 100 bara för att jag var första kunden. Så då slog jag till.
Jag skämdes efterråt för jag fick för mig att de nog var dyrare på CO, men jag kollade när jag kom hem de kostar faktiskt bara 99:-, men jag misstänker att midjebandet på Classes inte hade räckt för mig. Max 107 cm står det.
Så nu är jag rustad för både svampplockning och cykelturer. Har länge letat efter nåt behändigt att ha mobilen och brillorna i när jag cyklar.