Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 09:38:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: våren i trädgården i bilder  (läst 16223 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2012.04.15 - 14:32:54 »

växthuset är en enda röra, det har varit kallt på nätterna och jag har haft bubbelplast kring vagnar.
Men nu är det bestämt slut med extremt kalla nätter så jag kan göra lite bättre ordning där också.

Några plaströr som pinnar till hyllorna är BORTA  :cry:, vem av er har varit här igen???
Det finns flera hyllplan som jag inte kan sätta upp just nu. :mad_roll:


* april 2012 045.jpg (189.47 KB, 800x600 - visat 770 gånger.)
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2012.04.15 - 14:40:03 »

Det här är en liten hjälpväxthus, rutorna är inte fastmotnerade, men ev. om vi hinner så ska det bli lite större bygge av detta.
Glasrutor skulle då bli en svagt lutande tak så att man kan hyfsat gå in där, men det hela skulle vara utan väggar,
så att det inte skulle bli för varmt under sommaren. Tänkte att platsen skulle vara ypperligt för paprikor och chilisar.

Dessa två raggare får ju lätt bladlöss i växthuset, men ute kommer någon snäll rovinsekt och käkar upp alltihopa på ett dygn!

Denna " lilla huset" skulle sedan under våren även agera som en extra växthus, dit man kan stapla in alla växer under avhärdning, som inte gillar frostnätter eller störtregn. Det räcker att ha något enkelt system med bubbelplast eller liknande runt.
Vi har ett eluttag på väggen så även på denna bilden syns väl ett element med timer. Den slog på en kvart / timme under de kalla nätterna förra veckan.


* april 2012 046.jpg (197.6 KB, 800x600 - visat 769 gånger.)
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2012.04.15 - 14:42:51 »

För bara en vecka sedan såg det ut så här ( den 7.april)


* april 2012 015.jpg (138.58 KB, 800x600 - visat 776 gånger.)
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2012.04.15 - 15:03:34 »

Här syns tomten från Norr-hörnet :

Om ni tittar noga så ser ni att det finns tre områden i rad med en gräsmattagång i mellan.
Den äldsta sonen har jobbat flitigt med alla kanter. Han har tagit ett spadetag och vänt klumpen om.
Sedan ska den minsta få gå där och trampa dom till samma höjd som gräsmattan är.
Det blir lätt att köra med gräsklipparen då.

I området närmast  finns det ett litet jordgubbsland och bakom den krukade plantor ( försynthia, bärbuskar, boxbom och pelartuja).
Alla är från egna sticklingar/ avläggare.
Närmast ska det bli pumpor och till höger har den äldsta sonen vänd lite till yta där jag tänker ha allahanda potäter.
jag kunde sambeställa med en snäll odlare  röda, blå och längsamla eko-potatis från tyskland.
Jag ska leta efter några vanliga vinterpotäter också.
Mitt i pumpalandet kommer jag plantera majs och kvastgräs och i dom ska det ringla bönor.  :inlove:

Området i mitten har det funnits över 10 pallkrager, men de började murkna och var ett ypperligt ställe för alla myror, så
dom åkte till tippen i mars. Därför är odlingsbäddarna där lite höga.
Där ska det odlas kål-växter i år. Jag sådde det flesta kålen igår: vitkål, grönkål i olika valörer, brysselkål, broccoli och blomkål.
Längst till vänster i det området tänker jag ha mängder av solrosor och låta ärtor ha solrosor som stöd.
Jag har även samlat klippta grena på hög och tänkte att vi kan fläta lite stöd åt alla klättrare där mellan majsen eller solrosor.

Solrosor har jag tänkt samla fröer, spara till vintern och sedan odla groddar av dom till smoothies.

Det tredje området närmast tuja-häcken är tänkt till rotfrukter ( palsternacka, morötter och lite rödbeta och rotselleri)
Där växer även de flesta vinbären, två krusbär och ett område vanliga röda hallon.

Då har vi passerat halva trädgården  :flirting:


* april 2012 070.jpg (259.95 KB, 800x600 - visat 810 gånger.)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.04.15 - 15:06:46 »

Äntligen postar idalinda lite bilder!  :clapping: Kula att se!  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2012.04.15 - 22:24:31 »

Vad kul Idalinda! Bra att du skaffade en redig telefon så du kan dela med dig bilder.  :thumbsup: :clapping:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2012.04.24 - 18:01:48 »

idag har jag sått palsternackan, morötter och rödbetor.
Jag han plantera även några förodlade bladgrönsaker( spenat, tatzoi, mizuna, vintersallad...)

Sedan tog solsting över ...


* 24. april 2012 058.jpg (249.23 KB, 800x600 - visat 810 gånger.)
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2012.04.24 - 18:07:06 »

Till höger om bilden har jag ett äppelträd och flera svarta vinbärsbuskar, ett vit krusbär och  ett vit vinbär.
Mellan dom växer även rabarber.
På högersidan på bilden syns hallon. Dom tänker jag dela på och sprida över hela det området som nu ser ut att vara tom på högersidan.
Till vänster finns det några röda vinbär och längst borta finns en liten röd krusbär som jag har tagit fram från vänninans moderplanta.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2012.04.24 - 18:42:53 »

Är det tuija eller gran ni har där i häcken? Vår tuija blev misshandlad förra vintern av en stor snöhög. Så den ser alldeles sned och vind ut. Men jag tror den har hämtat sig lite i alla fall.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.04.25 - 08:17:46 »

 :worshippy:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2012.04.25 - 09:56:23 »

Är det tuija eller gran ni har där i häcken? Vår tuija blev misshandlad förra vintern av en stor snöhög. Så den ser alldeles sned och vind ut. Men jag tror den har hämtat sig lite i alla fall.

Det är tuja vi har.
Vi har forsökt  skaka av det mesta av tungsnön här så att de inte skulle knäckas.
Tujor är duktiga att klara sig det mesta. Man kan försöka stötta de vridna, binda upp ett år eller två så att de rättar sig igen.
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #11 skrivet: 2012.04.25 - 12:11:25 »

 :clapping: väldigt intressant med bilderna!
Bor inte du 10-15 mil norr om mej?
Vi hade ingen snö i början av april.   :snowhappy:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2012.04.25 - 21:55:14 »

Jap ungefär så Ninnan.

Hela den ytan är kanske en halv meter längre, biten som finns mellan mig och kamerabildens början.
Och jag räknar med att den ger oss rötter för oss 5 nästan hela vintern. Det är förvånansvärd!
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #13 skrivet: 2012.04.25 - 22:33:47 »

Jag tycker dina odlingar är fantastiska!  :thumbsup:
Jag ägnar mej enbart åt rosor som jag har på framsidan, nyper av en vissen ros då och då..
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #14 skrivet: 2012.05.01 - 03:11:14 »

Helt underbart!  :lol:  Dina grannar, vad tycker de om detta? Jag såg att du bor i ett villaområde. Och jag antar att de flesta INTE har odlingar på sina tomter.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544