Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 15:36:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Linikas Presentation  (läst 26420 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #15 skrivet: 2012.02.18 - 00:19:07 »

Vad gäller maten och Japan. Det jag känner till är det som det Japanska köket bjuder oss svenskar, för jag har tyvärr aldrig varit där. Men nej, jag tvivlar på att man kan low-carba i Japan. Å andra sidan tror jag inte att det behövs heller. För jag tror det är mer kolhydrater än fett i deras mat, och någonstans så inbillar jag mig att man liksom måste välja för att må bra. Kolhydrater-protein, eller fett-protein.
Flytta till Japan låter iaf spännande. För hur lång tid isf? Och Tina, hur länge bodde du där?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #16 skrivet: 2012.02.18 - 08:17:56 »

Man kan också se det som att det ekologiska köttet har det normala priset och det "vanliga" är sponsrat av spannmål och antibiotika.

Tidigare har vi i min familj köpt Skönero kött som Coop säljer. Egentligen borde man satsa på närodlat i första hand och sen försöka påverka så att det även blir ekologiskt. Nåja, vi var väldigt nöjda med köttet men så började även Skönero med sån där gasförpackning och vi tycker det påverkar smaken på köttet. För att inte tala om köttfärsen som fäller ut fett i stekpannan som inte smakar nånting utan bara blir en klistrig hinna i munnen. Blä!

Förra året fick vi nys om Krokeks gård (ett par mil norr om Norrköping) som har eget gårdslakteri och har nu köpt tre omgångar kött därifrån (1/4 mellankalv på cirka 28 kilo). Från början visste vi inte att det är ekologiskt och jag vet inte hur mycket skillnad det gör på smaken men köttet är underbart gott.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #17 skrivet: 2012.02.18 - 09:06:18 »

Vad gäller maten och Japan. Det jag känner till är det som det Japanska köket bjuder oss svenskar, för jag har tyvärr aldrig varit där. Men nej, jag tvivlar på att man kan low-carba i Japan. Å andra sidan tror jag inte att det behövs heller. För jag tror det är mer kolhydrater än fett i deras mat, och någonstans så inbillar jag mig att man liksom måste välja för att må bra. Kolhydrater-protein, eller fett-protein.
Flytta till Japan låter iaf spännande. För hur lång tid isf? Och Tina, hur länge bodde du där?

Sen får man nog vara stenhård på sig själv när det kommer till sötsaker o.o det kan bli svårt :p

Det blir ett år om jag får åka :D

Man kan också se det som att det ekologiska köttet har det normala priset och det "vanliga" är sponsrat av spannmål och antibiotika.

Tidigare har vi i min familj köpt Skönero kött som Coop säljer. Egentligen borde man satsa på närodlat i första hand och sen försöka påverka så att det även blir ekologiskt. Nåja, vi var väldigt nöjda med köttet men så började även Skönero med sån där gasförpackning och vi tycker det påverkar smaken på köttet. För att inte tala om köttfärsen som fäller ut fett i stekpannan som inte smakar nånting utan bara blir en klistrig hinna i munnen. Blä!

Förra året fick vi nys om Krokeks gård (ett par mil norr om Norrköping) som har eget gårdslakteri och har nu köpt tre omgångar kött därifrån (1/4 mellankalv på cirka 28 kilo). Från början visste vi inte att det är ekologiskt och jag vet inte hur mycket skillnad det gör på smaken men köttet är underbart gott.

Jag tycker med att man kan se det så, i alla fall om man handlar i en butik som inte lägger på överdrivet mycket på priset för ekologiskt, för det kan jag mycket väl tänka mig att vissa gör.

Det låter i alla fall att de flesta tycker att gräsbetat närodlat kött är godast. Jag ska i alla fall prova :D
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2012.02.18 - 11:06:27 »

Absolut gör många butiker det. Det är det som gör det så besvärligt om man har liten plånbok och saknar bil. Jag betalar gärna bondens merkostnad, eller rättare sagt kompenserar hans lägre förtjänst, för en merkostnad tror jag knappast det är frågan om, men jag varken kan eller vill betala för att ICA ska ha större avans.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #19 skrivet: 2012.02.18 - 11:21:32 »

Det känns helt klart bättre att betala ett högre pris direkt till bonden där man vet att pengarna hamnar rätt. Att de hamnar i fickan hos de stora matkedjorna känns inte lika bra ^^
Det är lite som med skivor och skivbolag. Jag betalar gärna till artisten, men att skivbolagen ska ha merdelen av det jag betalar för en skiva känns inte jättebra :/
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2012.02.18 - 11:32:15 »

Min ICA har bra lamm (i mån av tillgång). Men de har bara finbitarna och priset ligger uppåt 400:-. Det bär sig inte för en sjukpensionär.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #21 skrivet: 2012.02.18 - 11:46:24 »

Glömde skriva att jag får betala 85 kronor kilot för en kvarts kalv. Det är svårt att göra en jämförelse då det inkluderar alla delar från oxfilé (ca 500 g) till lägg som jag faktiskt inte ens vet vad det kostar i affären. Det är också en del av vårt projekt. Att lära oss laga till även långkokskött.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #22 skrivet: 2012.02.18 - 11:50:17 »

Jag lyckades hitta lammframdel hemma på våran willysbutik för ett tag sedan. Den var det massa ben i och grejs, så jag provade att bena ur själv, och koka lamgryta. Det var ruskigt gott! Och inte var det svårt heller :3 (tror för övrigt att jag hittade instruktioner för hur man skulle bena ur lamframdelen här o.O

Att bara ha finbitarna tycker jag känns som ganska stort slöseri. Vart tar de mindre fina bitarna vägen?

85kr/kg är väl inte dåligt någonstans? Det tycker jag lät jättebra! :D
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2012.02.18 - 11:56:00 »

Nä, men då var det inte KRAV va?

Invandrarbutker är en bra källa för lamm annars. Nyzeeländskt förstås (*kan* ha fått en del gmo-foder, men det kan nog de svenska också nu) och halal.

Är det min gamla tråd du hittat? Det är en hemsnickrad metod, men funkar bra tycker jag. Men till gryta kan man ju bara karva loss.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #24 skrivet: 2012.02.18 - 12:00:34 »

Nej tyvärr inte :(

Ja det var det nog :D Jag tog tillfället i akt att prova när jag väl hade framdelen :) Jag älskar att lära mig nya saker xD
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2012.02.18 - 12:03:53 »

Gick det bra då? Det var skitsvårt att få till beskrivningar till bilderna. Vad är upp och ner och fram och bak på ett köttstycke liksom?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #26 skrivet: 2012.02.18 - 12:05:09 »

Det gick jättebra, även om det tog sin lilla stund ^_^;
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2012.02.18 - 12:06:31 »

Så bra. Då var det ju värt besväret. Mitt alltså.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #28 skrivet: 2012.02.18 - 12:09:24 »

Helt klart! Dessutom var det kul  :lmao:
Jag var en av de där lustiga figurerna i högstadiet som tyckte det var kul att dissekera  :blink:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #29 skrivet: 2012.02.18 - 12:12:33 »

Min sons bästis ska också till japan och plugga japanska. Ni kanske ses :-) Angående maten så gillar japanerna fet mat. När jag bodde där trodde jag på LF och hade svårt. Tror inte det blir såsvårt att hålla kosten.
Loggat

Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544