Vad gäller maten och Japan. Det jag känner till är det som det Japanska köket bjuder oss svenskar, för jag har tyvärr aldrig varit där. Men nej, jag tvivlar på att man kan low-carba i Japan. Å andra sidan tror jag inte att det behövs heller. För jag tror det är mer kolhydrater än fett i deras mat, och någonstans så inbillar jag mig att man liksom måste välja för att må bra. Kolhydrater-protein, eller fett-protein.
Flytta till Japan låter iaf spännande. För hur lång tid isf? Och Tina, hur länge bodde du där?
Sen får man nog vara stenhård på sig själv när det kommer till sötsaker o.o det kan bli svårt :p
Det blir ett år om jag får åka :D
Man kan också se det som att det ekologiska köttet har det normala priset och det "vanliga" är sponsrat av spannmål och antibiotika.
Tidigare har vi i min familj köpt Skönero kött som Coop säljer. Egentligen borde man satsa på närodlat i första hand och sen försöka påverka så att det även blir ekologiskt. Nåja, vi var väldigt nöjda med köttet men så började även Skönero med sån där gasförpackning och vi tycker det påverkar smaken på köttet. För att inte tala om köttfärsen som fäller ut fett i stekpannan som inte smakar nånting utan bara blir en klistrig hinna i munnen. Blä!
Förra året fick vi nys om Krokeks gård (ett par mil norr om Norrköping) som har eget gårdslakteri och har nu köpt tre omgångar kött därifrån (1/4 mellankalv på cirka 28 kilo). Från början visste vi inte att det är ekologiskt och jag vet inte hur mycket skillnad det gör på smaken men köttet är underbart gott.
Jag tycker med att man kan se det så, i alla fall om man handlar i en butik som inte lägger på överdrivet mycket på priset för ekologiskt, för det kan jag mycket väl tänka mig att vissa gör.
Det låter i alla fall att de flesta tycker att gräsbetat närodlat kött är godast. Jag ska i alla fall prova :D