Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 16:09:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Iherb  (läst 25278 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« skrivet: 2012.02.13 - 09:53:34 »

Tänkte testa jod igen då jag bara fortsätter att gå upp i vikt trots att jag "sköter" mig. Surfade då in på iherb och hittade detta:
http://www.iherb.com/Enzymatic-Therapy-Metabolic-Advantage-Thyroid-Formula-100-Capsules/2211?at=0

Vad tror ni, vågar man?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.02.13 - 10:02:50 »

Ha ha! Jag trodde det var spam när jag såg mailet om det här inlägget.  :lol: Det står ju inte vem som gjort det.  :flirting:

Jag minns inte detaljerna nu, men det var viktigt att man fick i sig både rent jod och jodid, som i luguls.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2012.02.13 - 10:41:40 »

Men den här innehöll andra grejer som Thyorid. Undrar vad exakt det är för något. Skumt att du inte såg att det var från mig.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.02.13 - 11:19:49 »

Det står inte. Du kanske inte har den funktionen på. Notifikationer om nya trådar. Jag har det för att se om det händer nåt utöver det vanliga, som masspam. Det står bara så här:

Citat
A new topic, 'Iherb', has been made on a board you are watching.

You can see it at
http://forum.fetbobba.net/index.php?topic=3039.new#new
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #4 skrivet: 2012.02.13 - 11:34:06 »

Kanske har att göra med att jag sitter på jobbet.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.02.13 - 11:49:43 »

Nej, det funkar så. Alltså, jag menade att du antagligen inte prenumerarar på nya trådar så du får inte den typen av notifikationer. De ser alltid ut sådär.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2012.02.13 - 14:39:12 »

Kan man göra det, hur fixar man det?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.02.13 - 15:54:23 »

NOTIFY/UNDERRÄTTA i den blåa menyn. Du kan prenumerera dels på en enkild tråd eller gå till huvudsidan för ett underforum och prenumerera på alla nya trådar därifrån.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #8 skrivet: 2012.02.14 - 20:53:59 »

Angående användning av jod har Chris Kresser skrivit om riskerna att påverka sköldkörteln:
http://chriskresser.com/iodine-for-hypothyroidism-like-gasoline-on-a-fire

I hans senaste podcast där han pratar med Chris Masterjohn så säger han så här:
One word of caution, though, is that it’s really important that if you do start iodine supplementation that you start at a low dose and you build up slowly over time.  And the reason for that is that if you go too quickly, if you just start taking 6.5 mg, for example, or 12 mg, in my experience, that can provoke or exacerbate an autoimmune thyroid response, particularly if you don’t have enough selenium in your diet.  And I’ve seen that happen, and I’ve seen people kind of start experiencing hyperthyroid symptoms or symptoms of immune dysregulation or immune attack against the thyroid.  So, if you do start to take iodine, I’d recommend starting at a lower dose, like maybe 250 mcg, sticking on that for seven to ten days, maybe doubling it, sticking on that for seven to ten days, and then proceeding to increase from there.  The other thing is that — and I just wrote a blog article about this today, the day that we’re recording this show — is that a lot of studies show that selenium can protect against the potentially negative impacts of iodine supplementation for people who have autoimmune thyroid disease.  So, if you do have Hashimoto’s or Graves’ or something like that and you’re considering taking iodine, you want to make sure that you’re getting at least 200 mcg of selenium combined from food and supplements each day.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2012.02.15 - 08:55:00 »

Tack, det var så jag gjorde sist och då tog jag selen också. Det jag funderade på när det gäller den här produkten är att det står att den innehåller thyorid. Alltså det låter ju bra för att få fart på sköldkörteln men ma vill inte laborera med saker. Enbart jod känns rätt ok eftersom vi får i oss så lite av det i Sverige.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.02.15 - 10:03:12 »

Det är därför jag gillar "rena" tillskott, jag menar ett ämne i taget. Man vet inte vad det blir för soppa annars. Vad menar det med "thyroid"? Är det hackad sköldkörtel i?

FYI så äter jag fortfarande jod, men jag blev skrämd av debaclet när jag åt högre dos, så jag har inte ökat någonting utan håller mig till 1 droppe per dag, det är 2.6 eller 2.8 mg om jag minns rätt. Det är i varje fall nästan 20 ggr RDI även om det bara är en femtedel av vad japsen får i sig.

Fast jag funderar på det ibland. När jag kom upp i lite högre doser blev ju mina ögon och mun bättre (torra selmhinnor).  :hmm:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #11 skrivet: 2012.02.15 - 10:07:00 »

Ja det får nog blir ren jod i alla fall, det där med thyorid låter skumt tycker jag. Men jag blir mer och mer inne på att skicka in prov till Scanlab. Någonting är knas med min kropp.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.02.15 - 10:15:15 »

Var kritisk bara om du gör det. Lyssnade du på det där radioprogrammet om dem?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #13 skrivet: 2012.02.15 - 10:26:40 »

Nej men jag läste om det. Jag tror inte det bara är bluff och det finns tyvärr inga alternativ. Enligt sjukvården har jag bra värden.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.02.15 - 10:43:49 »

Jag tror inte heller det "bara" är bluff, men i fallet med reportern både feltolkade de ju värdena (eller om värdena var fel från början) och de skickade henne (eller var det ett annat fall?) till en galen läkare som försökte ta livet av henne med medz. Hur tryggt låter det?

Vad är det för symptom du har egentligen? Och provade du att öka kolisarna? Finns det något du kan äta utan att få sug?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544