Fick mensen nu, såklart det var därför jag var svullen. Slutade med maca och börja genast lukta illa igen. Jag tar en skopa varje morgon i äggmjölken. Men angående magnesium så läser jag ju Döden i grytan. Där skriver dom om alla mineraler som vi lider brist på pga av våra utarmade jordar. Man misstänker att folk blir överviktiga pga näringsbrist och därför äter mer. Vi måste äta större protioner för att få i oss den näring vi behöver jämfört med för 30 år sedan. Undrar om det är skillnad på ekologiska och vanliga grönsaker?
Vavavavavad, du slutade med maca och började lukta illa igen?
Snälla Tina, berätta mer, vilka är dina upplevelser med maca?
Det var intressant med näringsbrist och mängden av mat, så jag har aldrig funderat på, men tanken låter inte
dummt alls.
Skillnaden på jorden där ekologiska grönsaker odlas är stor jämfört med vanliga. De vanliga grönsaker gödsas med NKP, alltså de tre stora viktigaste näringsämnen, men jorden utarmas av allt annat så småningom, den blir steril.
Däremot i ekologiska odlingar är tanken, att man odlar i första hand jorden. Ser till att den mår bra, att den är porös, fukthållande, innehåller massa mikroorganismer och maskar. Bara maskarnas bajs är en otorlig näring i sig.
En sådan jord innehåller mer av allt.
Jag är övertygad om att ekogrönsaker innehåller mer av allt, även om jag inte har någon fakta att hänvisa till just nu.