Japp. Hela vägen upp till gymnasiet. Det är lagad mat, inte smörgås bara. Kostnaden för skitmaten är väl inte många kronor, men föräldrarna sparar ju in dagens huvudmål.
Det är en av sossarnas gamla käpphästar och jag tycker också det i princip är jättebra. Men redan på min tid började eländet med dålig mat i skolan. När jag gick på mellanstadiet redan (slutet på 60-talet) introducerades färdigkokt potatis som hade legat i konserveringvätska. Den var blågrå och hade en halv centimeter tjockt skinn, värmdes inte ens ordenligt. Man klagade ju hemma, men jag tror inte föräldrar på den tiden fattade. Det var så otroligt att det skulle serveras undermålig mat till barnen att det togs väl som gnäll bara. Man trodde ju fortfarande på folkhemmet.
Det är klart att det är jättebra att man kampanjar för bättre mat i skolan. Jag menar bara att hade jag barn skulle prio ett vara att de fick bra mat NU, på studs. Sen kan man ju kampanja för bättre mat ändå och den medskickade maten kan ju vara en del i kampanjen. Gör matlådor och ring lokaltidningen för fasiken!
Vi är väldigt kära i våra förmåner och vi ska ha dem - till varje pris