Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.09.20 - 11:47:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 17   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: experimentet gröna smoothies  (läst 113303 gånger)
0 Medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #180 skrivet: 2011.12.22 - 20:34:40 »

Jag har funderat också detta med uppvärmning / råkost .
Det var väl tomater som skulle vara bättre kokt en råform, i alla fall för herrar.
Kan det vara så med flera livsmedel? Jag har ingen susning om det.

Jag börjar insnöa mig mer och mer även på sk. " superfood" inte att jag är förtjust i att köpa pulver i påse.
Men nyfiken på att boosta nyttighter i kroppen.

Jag har läst i går rätt mycket om den finska killen Jaakko Halmetoja, kostrådgivare, träningsrådgivare??, superfoodexpert
och smoothie-kafé-ägare. Han skriver verkligen mycket om ämnet på sin blogg, men allt är tyvärr på finska.
Han delar all sin kunskap på bloggen och på många videos, men dom har jag inte hunnit titta än.
Han berättar bl, en finsk simmare ( någon som ligger på topp i Europanivå) han hade problem med inflamerad tarm, slutade med mjöl
och blev bra på 3 dagar.
Simmaren hade även många och långvariga lunginflamationer, slutade med mjölk och blev BRA.
Killen säger även att om han dricker köpemjölk får han SNUVA inom en timme , men om han dricker getmjölk ( + något annat som jag inte nu kommer ihåg) var det inga problem!

Den första människan utöver mig som får SNUVA av MJÖLK !!!!!!!!! :yay:
Bara en sådan igenkännande gör att jag läser gärna mer.

Simmaren äter eko-kött, eko-mat för övrigt också och boostar med smoothies och superfoods.
Han hade varit friskare än någonsin tidigare och förbättrat sin resultat i träningarna.
Träningen gick ut på att simma på 33sek. 50 m och sedan vila 90 sek.
Han kunde förut upprepa detta 7 gånger.
Nu kunde han göra det 24 gånger. WOW , säger jag.

Detta gör mig nyfiken på superfood också, även om jag fortfarande hoppas att jag luckas hitta superfoods nog i vår egen natur och slipper frakta dom från andra sidan jorden.
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #181 skrivet: 2011.12.22 - 22:24:54 »

Intressant intressant  :nod-yes: :nod-yes:

Jag har suttit och läst lite om vilka näringsämnen som är bra och dåliga att kombinera, alltså t.ex. att vitamin B9 (folsyra) är bra att komplettera med vitamin C (askorbinsyra) men däremot ska man undivka koppar tror jag det var för det försvårar upptaget av folsyran.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #182 skrivet: 2011.12.22 - 23:09:38 »

ska man äta koppar?   :max-shock:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #183 skrivet: 2011.12.22 - 23:23:36 »

Jupp. En del menar (så klart) att vi har brist t.o.m.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #184 skrivet: 2011.12.23 - 03:40:52 »

Idalinda: Snuva av mjölk är ändå ganska så rimliga proportioner av lidande. Igår läste jag att det tydligen var så att män som fick prostatacancer (Ja, där är iaf inte kvinnor utsatta!  :whink: ) drack mycket mjölk. Det var tydligen inte klargjort något samband annu, men ändå! Värt att tänka på, tycker jag!  :nod-yes:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #185 skrivet: 2011.12.23 - 15:01:44 »

Koppar finns i olika livsmedel, precis som mangan eller vitamin C o.s.v. Poängen var ju egentligen hur man skulle kombinera olika livsmedel för att få ut max. Hjälpa istället för att stjälpa...


Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #186 skrivet: 2011.12.23 - 21:02:12 »

Idalinda: Snuva av mjölk är ändå ganska så rimliga proportioner av lidande. Igår läste jag att det tydligen var så att män som fick prostatacancer (Ja, där är iaf inte kvinnor utsatta!  :whink: ) drack mycket mjölk. Det var tydligen inte klargjort något samband annu, men ändå! Värt att tänka på, tycker jag!  :nod-yes:

Och har dom undersökt just mjölkdricka eller mjölkprodukter som grädde?
Tja, kanske bara dom som drack mjölk då....

Inte att jag jämför med snuva och cancer... men min snuva var verkligen en katastrof, inte bara en snäll snytning då och då
utan verkligen ett ständigt rinnande, så att redan vid lunchtiden var halva ansiktet sårig efter alla snytningar, fick olja hela masken för att undvika ett monsteransikte.  Mjölk måste vara så söndermixad att jag börjar kalla den snart gift... Tacksamt att slippa den!

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #187 skrivet: 2011.12.23 - 21:11:05 »

Kanske var det lättmjölk.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #188 skrivet: 2011.12.23 - 23:05:11 »

Haha, skyll på den du  :lick:

Btw, fick en så rolig bild i huvudet ang.
ska man äta koppar?   :max-shock:
med en som sitter och tuggar på mormors gamla kopparkittel  :laugh:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #189 skrivet: 2011.12.24 - 00:23:21 »

Jag trodde du skulle skriva mormors gamla kaffekoppar!  :lmao:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #190 skrivet: 2011.12.28 - 03:53:07 »

 :laugh:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #191 skrivet: 2011.12.28 - 18:46:14 »

smoothies  = ingen migrän    :thumbsup:
inte smoothies = migrän     :cry:

SANT  :nod-yes:
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #192 skrivet: 2011.12.28 - 22:12:55 »

Skönt att du kan hålla migränen borta med smoothies!  :thumbsup:

Jag fick en ny blender av min älskling i julklapp. Han hade beställt den på nätet och den var lite försenad så den kom idag. Ska bli jättespännande att testa den imorgon!  :nod-yes: Har lite röd romansallad att experimentera med  :smile:

Har beställt kakaonibs, bockhornsklöverfrön och något som heter Lúcuma som jag väntar på med spänning. Jag har väldigt höga förhoppningar på kakaonibsen så jag hoppas de är lika goda som jag har förställt mig  :lol1: Tänkte testa lúcuma som smaksättning i smoothies. Spännande spännande  :nod-yes:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #193 skrivet: 2011.12.28 - 22:28:38 »

Roligt att höra dina erfarenheter sen!
Jag funderar på nässlor och maca.
Bockhornsklöver hade vi, jag tror att det var ok, men inte så mild som grönkålen.

Jag odlar ärtor och solrosfröer under lampan och de är i princip skördeklara nu, väntar kanske 1-2 dagar.

Denna veckan har jag gjort smoothies av  ( bär förstås) och

1) grönkål från trädgården
2) frysta rödbetablad och blandat ( våtarv, sallad,persilja) från trädgården

Det ska bli:
en gång  mangold från växthuset
en gång ärtpyttisar
en gång solrospyttesmåttingar

Sedan är det dax att börja från grönkålen från trädgården igen!

Olika sallad och asiatiska bladgrönsaker har grott under lampan, men det tar några veckor innan man kan skörda av dom
Ärtor kommer snabbt och smidigt , en vecka = skördeklart, jag tror att det går att klippa ner dom och få en ny omgång plantor nästa vecka från samma fröer! hoppas att det är likadant med solrosen, testar testar.

Jag har 20 små påsar morotsblad i frysen också, på något sett går det att trixa genom vintern hoppas jag.
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #194 skrivet: 2011.12.28 - 22:48:06 »

Kan jag säga att ni utgår efter vissa medicin-gröna-växter?
Hur tänker ni när ni ska anpassa det till er? eller är det mest att grönt är bra?  :confused3: jag är intresserad hur ni tänker.  :flirting:
Loggat
Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 17   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544