Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:16:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Istället för välling  (läst 33453 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #15 skrivet: 2011.10.04 - 17:13:11 »

Mina hundar får bara gulan rå, vitan lagar jag till för att inte sabba något i näringsupptaget. Jag har hört att om man ger malda skal till råa ägget ska det inte vara någon fara men jag föredrar att vara på säkra sidan. Föresten får mina hundar allt annat rått förutom vitan då  :whink:
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2011.10.04 - 17:23:34 »

BARF? Det ska min hund också få. Eller kanske en blanding av BARF och kokt lowcarb.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #17 skrivet: 2011.10.05 - 21:12:29 »

Självklart BARF, mina hundar började med LCHF långt före mig.
Loggat

kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2011.10.06 - 03:08:12 »

Jag tycker det här med ersättning för välling är ytterst intressant... för jag kan inte tänka mig att välling egentligen är något nyttigt eller nödvändigt.  :nonono: snarare bekvämt då för oss vuxna  :ignore: ... men vad gav man barnen innan vällingen dök upp på marknaden tro?... var det kanske nåtot som liknar det receptet du just lade upp hemul... elelr var det något annat?.. mina egna planer för ev barn är i alla fall att undvika välling. det måste helt enkelt finnas bättre alternativ! ... barnmaten i burkarna verkar ju vara helt ok däremot... den är ju rätt hårt reglerad vad jag vet... men just vällingen...? why?  :blink:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011.10.06 - 08:32:29 »

Välling har nog funnits rätt länge, även för vuxna. Tänk på uttrycket "tunn som en vattvälling" t.ex. Men inte tror jag de födde ungarna enbart på välling. Man har ju läst i gamla romaner att äldre familjemedlemmar satt och tuggade maten åt dem.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2011.10.06 - 10:34:23 »

barnmaten i burkarna ger jag inte ett rött öre för.regleringen, jo jag tackar, den är inte så mycket annat än vid vanlig mat och där vet man inte heller alltid vad som ingår.  Det kostar knappt mer besvär att laga själv, mycket godare och man vet vad ungen får i sig.

Jag tror inte folk håll på att pyssla så mycket med bebisarna som vi gör nu. Så om dom fick välling och sånt vet jag inte. Tror inte det egentligen. fick nog ganska fort inte mer än 3 mål om dagen, varav säkert en eller två gröt.
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #21 skrivet: 2011.10.09 - 19:50:38 »

Man ammade mycket längre förr, i flera år, därför behövdes inte vällingen. Vällingen kom väl till när vi kvinnor skulle börja jobba utanför hemmet, under industrialiseringen kan jag gissa.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2011.10.09 - 19:55:31 »

Jag tycker också det är konstigt att folk köper barnmat. Nu när alla har massor med hushållsmaskiner som kan mixa till puré i ett nafs.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #23 skrivet: 2011.10.10 - 06:54:40 »

Man ammade mycket längre förr, i flera år, därför behövdes inte vällingen. Vällingen kom väl till när vi kvinnor skulle börja jobba utanför hemmet, under industrialiseringen kan jag gissa.
Jag tror välling är flytande gröt. Billigt!

Jag tror att mammor har en väldig tilltro till den färdiga maten och att de inte vågar göra egen mat för tänk om det blir fel... Och det är inte på skoj, jag har hört der flera gånger.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2011.10.10 - 14:47:02 »

Precis. Jag förstår inte riktigt detta med att välling inte finns i andra länder. Vad är då t.ex. det engelska "gruel"?

noun: gruel
A thin porridge of usually oatmeal or cornmeal
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2011.10.10 - 17:09:51 »

låter iallafall litet för läskigt likt cruel...
Loggat



Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #26 skrivet: 2011.10.11 - 00:37:34 »

Översättning på Google: gruel = välling. Men det behöver inte betyda att det är barnmat. Kanske det är den svenska betydelsen av välling som är speciell? Just det här att man ger välling till enbart barn?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2011.10.11 - 00:53:22 »

Så är det nog. Eller att spädbarn får nästan enbart välling.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.10.13 - 23:27:55 »

Ja välling som uttryck från gammla dagar står nog mera för väldigt tun och utspedd gröt!  :nod-yes: då blir det ju genast mera vettigt.... kanske därfötr man började ge det till barn också... även i gammla dagar.. måste ju ha varigt lätt för barnen att äta tunn gröt... sen när den dök upp i pulverform så blev den nog jättepoppis! speciellt då, som Tina sa, när kvinnorna började jobba utanför hemmet. då blev det ju ett smidigt sätt att få i barnen mat... för då fanns ju knappast alla dessa barnmatsburkar heller.. de kon säkerligen senare!..
som Lo skrev så tror jag nog också att många är jätterädda för att göra fel och ge barnen fel mat... tragiskt egentligen att man som förälder har större tilltro till "färdigmat" än sin egen matlagning...? borde ju som sagt var egentligen inte vara några problem att kasta ner lite av sin egen mat i en mixer och ge till barnet?... om det är bra för mig så borde det ju duga till ett barn kan tänka..  :rolleyes: kanske ska vara lite mer återhållsam med kryddorna bara  :whistle: .. chilli kan nog bli lite väl starkt... men i övrigt så borde det ju inte vara någon som helst fara tycker jag?
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #29 skrivet: 2011.10.14 - 00:58:56 »

Mixer och barnmat verkar perfekt! men med mindre kryddor.  :nod-yes:
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544