Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 07:58:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Klimakteriet  (läst 30852 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« skrivet: 2011.10.01 - 16:27:44 »

Hittade ingen tråd om detta ämne så jag startar en. Det har väl inte med LCHF att göra men väl med vikten. Jag var hos gyn i veckan för att jag inte slutade blöda, trodde jag fått någon tumör för det står det i Vårdguiden. Smart va att skrämma upp folk sådär. Gynekologen lugnade mig med att det var helt normala klimakteriebesvär och inget att oroa sig för. Jag har ju inte fattat att jag är i där ännu. Fick gulkroppshormoner för att bli av med blödningarna och gick hem och googla. På Kif skriver någon att man går upp 1 kg om året under klimakteriet som kan vara i 5 år, tack för den. Ni som är eller har varit i den här fasen i livet, vad har ni haft för besvär? Efter att jag började ta det här hormonet vaknar jag alldeles varm och svettig varje natt. Jättejobbigt. Annars inget särkilt.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.10.01 - 16:54:35 »

Jag antar att jag har varit där eller är där. Jag slutade få mens regelbundet för rätt länge sedan, flera år före 50. Man jag kan fortfarande få, sådär 1 gång per år.  :shy:  Det är det som gör att jag är lite osäker. De som jag vet i släkten har haft sent klimakterium och man har ju hört att mensen kan upphöra av tjockisheten också. Glömmer fråga doktorn varje gång om man kan testa hormonnivåer i blodet eller så.

Hur som har jag inte känt något, inte ett skit. Men tjocka brukar visst inte få problem iom att fettet lagrar östrogen.

Jag hade ingen sådan där långvarig blödning som du. Däremot var sista regelbundna mensen läskig. Det kom ut stora klumpar. Hela tiden. Det kändes som att lägga ägg. Tampong var inget hinder. Jag kommer ihåg det för jag hade hantverkare här som skulle prata hela tiden och efter att ha ursäktat mig och gått på toaletten 3-4 gånger på kort tid började det kännas väldigt genant. Efter det dröjde det nog ett halvår innan jag fick mens igen och då var det bara lite. Därvid är det. Men sommaren för två år sedan fick jag plötsligt i stort sett normal mens 3 månader i rad. Sen försvann det igen. Så jag vete fan.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.10.01 - 17:10:24 »

Jag är i klimakteriet litet så där, och har hormonspiral så det är litet svårt att veta vad som påverkar vad. Mensen hade upphört nästan, pga hormonspiralen. men sen jag började med LCHF har den blivit knas, blöder mer, eller inte eller flera veckor. Att man kan få "kvinnobesvär" när man börjar med LCHF har jag läst hos flera. jag, alltså min personliga ide, är att fettet lagrar hormoner som frigörs när man bantar.

Hur viktigt är det för dig att äta dom där gulkroppshormonerna? Jag försöker iallafall undvika hormoner att äta, tror att biverkningarna är värre än åkommorna själv. Men hormonspiral har jag ändå, för utan den blödde jag väldigt mycket...
Loggat



Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #3 skrivet: 2011.10.02 - 00:07:46 »

Jag var en "sådan" som gick upp ett kilo per år.  :mad_roll: men med min nuvarande kost är de kilona borta.  :flirting:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.10.02 - 00:13:17 »

ja själv är jag ju något ung för klimakteriet... då jag inte fyllt 30 ännu (snart men inte ännu!!!  :lick: ) ... men jag har också fått såna där knasiga mellanblödningar och eländigheter..  :tongue_wag: .. sen den där känslan "att lägga ägg" som du beskrev så träffsäkert Hemul... den har jag varge månad.   samman med mensverken från helvetet och niagarafallet i byxan.  :tongue_wag: ... har i princip längtat efter klimakteriet sedan första mensen!!  :lulz:  ... men något jag däremot upplevt sedan kostbytet är att min mens är mer regelbunden.. ja förutom dessa knasiga mellanblödningar som börjat nu igen då!... men nu vet jag sånär som på några dagar när den tänker dyka upp... det viste jag inte förut...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.10.02 - 06:51:06 »

Jaså? Jag tänkte mig att det kanske var nån slags slemhinneavtötning när det väl bestämt sig för att nu får det vara nog. Det, ahem, såg ut lite så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.10.02 - 07:40:31 »

jo det är slämhinnan som släpper och "rymmer" då ja.. men det är den som kroppen har byggt upp innan för att ta emot ev embryo... har förstått att olika kroppar bygger olika mängd...  :redface:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.10.02 - 07:45:01 »

Jaha, min hade väl sparat allt hela livet då och släppte hela lagret på en gång.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.10.02 - 09:21:34 »

 :lulz: Det var det nog!

Nja såna "ägg" är när blodet koagulerar för fort eller vad det nu var. Jag har en gång haft ett missfall och då fortsätte jag att blöda, då lade jag strutsägg efter strutsägg. Det händer ibland men varför det blev så vet jag inte. jag fick bli skrapad för att få "såret" (där moderkakan hade lossnat tror jag det var) att sluta blöda.

Konstigt är det hursomhelst! Och läskigt!
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2011.10.02 - 18:14:09 »

Ja jag har ju haft väldigt riklig mens senaste åren, trodde liksom den skulle tona bort i stillhet men nejdå. Läkaren sa att det var precis så det blev, man blöder mer och det här kan hålla på i 5 år eller mer  :cry:
Gulkroppshormonet äter jag bara i 10 dagar så det är ok tycker jag. Det är så att då man inte har någon ägglossing längre, den slutar långt före blödningarna upphör, så blir det ingen bra avstötning av slemhinnan utan det bygger på sig med åren. Därför fick jag hormonet för att rensa så att säga. Ska bli spännande att se om blödningarna minskar efter det. Att ha en tjock slemhinna är inte så bra då det kan gynna cancertumörer. Jag fick lämna prov för hormonhalten och det ska bli spännande att höra vad resultatet blir.
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2011.10.02 - 19:14:49 »

Jaså? Jag tänkte mig att det kanske var nån slags slemhinneavtötning när det väl bestämt sig för att nu får det vara nog. Det, ahem, såg ut lite så.
Missfall, kanske? Låter lite som det på din beskrivning.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.10.02 - 19:23:21 »

 :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #12 skrivet: 2011.10.02 - 19:25:43 »

 :max-shock:  :worried:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.10.11 - 20:05:14 »

Tina, jag kom att att jag blödde mer åren innan det försvann. Inget sånt där jättextremt som idalinda  :lick:, men det var mer speciellt på nätterna. Bad t.o.m. om såna där tabletter, för jag var van att klara mig med tampong. Fast dem blev jag yr i huvudet av, så jag la av med dem kvickare än fort. Men de funkade.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #14 skrivet: 2011.10.11 - 20:56:14 »

Intressant Hemul. Jag åt Cyklo-F men så kom jag på att sluta äta fiskolja och då blev det lite bättre. Nu har mensen kommit igång efter gulkroppskuren och nu är den mer sansad, däremot väldigt brun som gammalt blod. Jag som hade förväntat mig en "förlossning" a la Idalina. Jag har inte hört av läkaren om mina hormonnivåer, funderar på om jag ska ringa och fråga men vad gör man om de är någon obalans. Mår man inte dåligt ska man väl inte äta hormoner. Det är ju liksom naturligt att de minskar.
Loggat

Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544