Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 14:43:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Pasta (spagetti) för LCHF?  (läst 31982 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2011.09.30 - 14:48:08 »

Jag åt revbensspjäll med surkål och äppelmos idag (nä, ingen potät du!). Det var så jäkla gott med äppelmoset och surkålen ihop, något jag inte alls hade väntat mig faktiskt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2011.09.30 - 15:00:46 »

sursöta frukter går jättebra med surkål. Men surkål med äpple är ganska "normalt" här också. stekt äpple till t.ex..

Vi ska snart gå ut och plocka valnötter, och på hemvägen ska vi handla surkål. jag blev så JÄKLA sugen. Kanske jag steker dom två äpplen vi har, dom börjar bli litet för mjuka snart.. mm stekt sidfläsk till :dribble: och Linnea får en pizza. Hon gillar varken surkål, sidfläsk eller äpple...  men däremot pizza  :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2011.09.30 - 15:08:28 »

Här tror jag de brukade riva äpple och blanda med surkål förr, så det hade jag hört. Men äppelmos - tycker det låter skitäckligt men det var hur mumsigt som helst.

Valnötter! Växer de vilt i Holland?  :dribble:

Om du väntar några veckor kan du få köpa av MIN surkål. Men det blir dyrt.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2011.09.30 - 15:26:18 »

vilt vet jag inte för det är planterade skogar här :)
Men valnötter växer också i sverige. På gotland vet jag dom gör det. För jag har färgat med valnötsskal när jag gick folkhögskolan där... (vävlinjen)

Min kompis hade fyllt två plastkassar på nolltid, och rostade sen i ugnen och det blev sååååååååååååååååååååååååååååååååååå jävla gott!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011.09.30 - 15:47:16 »

Ja just det, det stämmer. Men det är nog undantag. Kanske finns det i Skåne också. Älskar valnötter. Skicka en hink med smöret!

Har ni allemansrätt i Holland? Ni kan bara gå ut och plocka?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tove
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« Svara #20 skrivet: 2011.09.30 - 17:56:19 »

Hej, och tack allesammans för svar!
Sorry Tove. Jag utgick från att du menade något så när riktig pasta! Vill du ha alternativ till pasta är det ju lättare! Jag tror man förväller kålen, det gör ivf jag. Blomkålsris är ju också poppis, även om inte pasta då. Idalinda odlar spagettipumpor.
No need för sorry! Jag menade faktiskt det du trodde, alltså något som liknade "riktig" pasta... eftersom jag är väldigt ny på det här med LCHF och tanken på att helt avstå från spagetti tog emot (jag äter nog pasta minst 5 ggr/v). Men efter att ha letat runt och tänkt några varv till har jag nog kommit fram till att det är lika bra att inte försöka härma pasta, det blir nog varken hackat eller malet, så att säga.

den har jag aldrig sett, vad kul! Ska hålla ett öga på om den kommer på LIDL här!

jag äter spetskålen rå, men spetskål är ju redan litet "mjukare" även i smaken än vanlig vitkål. Och så mjuknar den litet av varma såsen...

Om man inte är rädd att köpa saker på internet så har jag hittat Spiromaten på lchfbutiken.se ("Praktiska hjälpmedel"). Spännande med spetskål - köpte idag! Ska prova att bata strimla den fint, hoppas den passar till citroncyklingen vi ska ha ikväll!
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2011.09.30 - 18:08:59 »

det gör den nog. Spetskål är nästan som vitkål men litet mjukare i smaken. Jag brukar också ha den som sallad med en härlig "fet" sås: cremefaiche eller grekisk yoghurt, majonnäs, senap (fransk, osockrad) salt o peppar.
Loggat



Tove
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« Svara #22 skrivet: 2011.09.30 - 20:19:21 »

det gör den nog. Spetskål är nästan som vitkål men litet mjukare i smaken. Jag brukar också ha den som sallad med en härlig "fet" sås: cremefaiche eller grekisk yoghurt, majonnäs, senap (fransk, osockrad) salt o peppar.
Ohhh det verkar gott!! Ska se om jag har någon fransk senap hemma :lick:. Ikväll gjorde jag f.ö. en sallad på en del av spetskålen med strimlad röd paprika, olivolja, vinäger, salt&peppar. Gott! Dock inte tillräckligt fet för LCHF, tror jag. Men jag har inte riktigt börjat med LCHF än egentligen, idén är så ny för mig, samlar information...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011.10.01 - 03:08:23 »

Om man inte är rädd att köpa saker på internet så har jag hittat Spiromaten på lchfbutiken.se ("Praktiska hjälpmedel"). Spännande med spetskål - köpte idag! Ska prova att bata strimla den fint, hoppas den passar till citroncyklingen vi ska ha ikväll!

Ja titta! Och nästan samma pris som på Amazon också. Det svenska sajter jag hittade var mycket dyrare. Men har du köpt en alltså? I så fall måste du berätta om den funkar bra, är krånglig att använda o.s.v.!  :clapping:

Jag tror också att det kan vara smart att försöka glömma pastan. Den där lowcarbpastan som finns är ju bluff, sägs det. Shirataki är nog OK ur kolhydratsynpunkt, men det blir ju dyrt i längden om man ska äta det ofta.

Det finns så mycket konstiga regler inom det här. Jag tror man kommer långt bara genom att ta bort spannmål (och socker förstås), sluta köpa "produkter" (om man gjorde det innan) och börja handla råvaror istället och sen dra ner på eller ta bort de mer kolhydratrika rotsakerna och frukterna utifrån vad man har för målsättning. Och äta fet mat förstås.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #24 skrivet: 2011.10.01 - 16:09:48 »

Här är ett recept som jag är sugen på att testa, älskar carbonara nämligen http://receptlchf.blogspot.com/2011/03/lchf-pasta-carbonara.html

Annars kan man strimla squash med potatisskalaren och koka lätt.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2011.10.01 - 16:16:16 »

Ja jäklar. Det ser ivf ut som riktig pasta.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #26 skrivet: 2011.10.01 - 16:18:25 »

Ja den där carbonaran ser helt äkta ut  :dribble:
Loggat

Tove
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« Svara #27 skrivet: 2011.10.31 - 09:32:55 »

Ja titta! Och nästan samma pris som på Amazon också. Det svenska sajter jag hittade var mycket dyrare. Men har du köpt en alltså? I så fall måste du berätta om den funkar bra, är krånglig att använda o.s.v.!  :clapping:
Nej, jag har inte köpt den - än! Men gör jag det så ska jag återkomma med en recension!
Vilket spännande recept på pasta här ovan! Det ser ju som sagt ut som pasta, få se hur det smakar. Läser man kommentarerna längre ned rekommenderas tydligen Lidl's ost (tips till er som har ett Lidl nära!)
Loggat
mariano
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« Svara #28 skrivet: 2011.11.08 - 18:44:48 »

Hej. Jag har inte skrivit här tidigare men har läst OCH lärt desto mer.....Jag har gjort lchf-carabonara och ......OH MY GOD......hur gott som helst.Tydligen kan man också göra "pastan" i förväg och frysa in.Det har jag själv inte provat än men det verkar ju smart.
                                  /Mariano
Loggat
mariano
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« Svara #29 skrivet: 2011.11.08 - 18:49:02 »

 :redface:Jag försöker naturligtvis svara på #24............hmmmmmmmmm  :blush:
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544