Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:49:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kräftpajen inne i mitt huvud  (läst 12396 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2011.08.22 - 20:44:05 »

Jag ska ut och paddla med mina paddelvänner i helgen. Och nu funderar jag på att bjuda på kräftpaj. Men har inget recept. Jag fundrar på att, om jag använder min pajbotten från Rödvinbärspajen, fast minus sötningsmedlen. Kanske mera kryddig. Med vad?
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,2626.0.html

Och så har jag en kräftsoppa som jag gillar som är gjord på en tomatgräddbas med dillfrön i...... om man gör basen på smetana och lite grädde, och ägg så det blir äggstanning. Borde inte det fungera? Passar det med soltorkade tomater till? Eller ska man ta halva körsbärstomater istället? Lagrad ost är ju gott. Västerbotten och kräftor är ju i princip gifta med varandra. Men det går tyvärr bort.... Men mycket dill, både färsk och frön brukar göra soppan gudomlig.  :lick:

Några synpunkter eller förslag? Pajen var liksom tänkt som huvudrätt med en sallad till. Och mina brödätande vänner ska få ost och bröd till. Eller ska man ha något mera till? Några hela kräftor vid sidan om kanske?  :hm-hm:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.08.22 - 21:05:55 »

ingen aning, men tar du körsbärstomater blir det vattnigt. Då blir det nog bättre med soltorkade tomater!
Loggat



/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #2 skrivet: 2011.08.22 - 22:54:05 »

Kräftpaj låter riktigt gott! Men soltorkade tomater och dill blir jag lite skeptisk till. Och jag gillar att testa nya smakkombinationer.

Kan du äta räkost? Kan du i så fall blanda i stanningen för lite ostkänsla. (finns ju kräftost, men jag har inte sett någon utan smakförstärkate )
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2011.08.22 - 23:04:42 »

Jag tänker nog mer såhär när jag läser ditt recept. En "soppa" med kraftig kräftsmak, som du sedan blandar i grädde, ägg och någon mildare ost i. (Om det nu inte är så att du har någon ostallergiker med i gänget. Eller är det migränen som spökar???) Detta för att stanningen ska bli fastare. Självklart ska det vara lite kräftor med, men jag ska villigt erkänna att skulle jag på utflykt i det fria med kompisar, så hade jag fuskat och kört med "kräftstjärtar i lag-varianten" och lagt på pajen som "dekoration".
Vet inte vad som behövs mer än paj och sallad, för det blir man ju proppmätt på. Skulle väl vara lite dryck då.  :whink:

Kan du lägga ut receptet på soppan, förresten? Låter ju jättegod, så jag tycker att det är  :nono: att sitta och tjuvhålla på såna smaskigheter!  :nod-yes:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.08.22 - 23:21:29 »

Det här hittade jag förra året. De kallar det pizza, men det beror väl mest på hur man formar bottnen. Men själva fyllningen tycker jag låter supergod! Timjan och vitlök i tomatsåsen reserverar jag mig lite för.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1980.0.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.08.23 - 10:46:26 »

vitlöken eller timjanen? vitlök framhäver iallfall tomatsmaken. behövs inte mycket. Samma som att muskot framhäver ostsmaken i t.ex ostsås eller ostfondue...

Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2011.08.23 - 10:59:20 »

 Tack för synpunkterna! :cheerleader:

Tomater kan kanske bli blött. Men i Hemuls recept var det ett alternativ. Men där var det ju inte heller äggstanning. Kanske om man tar vanliga stora tomater och gröper bort det blöta? Jag är också lite undrande inför soltorkade tomater ihop med dill..... de kanske inte gifter sig... Men ja, vitlök ska det definitivt på.

Osten är det jag som inte kan ha. Inte lagrad i alla fall. (där gick fyllningen i pizzan bort) Färskost går ju däremot bra. Fast jag undrar verkligen om man kan hitta kräftost eller räkost utan smakförstärkare.... Kanske mozzarella istället? Eller Philadelfia? Men då får jag ösa på med både kräftor och dill för att få någon smak. Men ost av något slag är inte alls en dålig tanke.  :hm-hm: Det kanske är smart att ha på lite muskot då, för att få fram ostsmaken från det lilla jag kanske har i?  :confused3:

Jag funderar faktiskt på att köpa riktiga kräftor. Svenska. De är så oslagbart mycket godare! Och lyx ska det vara ute i fält.  :flirting:

Recept på soppan ska jag lägga in. Den är så god att tillockmed barnen äter. Eller nåja. Grabbarna i alla fall.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #7 skrivet: 2011.08.23 - 13:09:07 »

Är det inte lite synd med för mycket andra smaker än dill, salt och svarpepper?
Man vill ju att kräftsmaken ska komma fram.
Om man nu inte har obegränsat med pengar  :cool: så ska väl svenska kräftor ätas naturell..
hälsn. smålänningen  :wave:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.08.23 - 13:27:33 »

Ja, jag tycker nog också det. Ost och tomat är OK, men sen får det räcka!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #9 skrivet: 2011.08.23 - 16:22:26 »

Förtydligande; kräftpaj, omelett osv räcker det väl med kräftburkarna i plast??  :redface:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.08.23 - 16:22:55 »

 :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.08.23 - 16:33:03 »

detta är ganska roligt. Jag gillar också ganska "naturella" smaker. Men min sambo verkar ibland vilja ha så mycket smaker i samma rätt som möjligt :)

JAG lagar maten. Sen får han ösa på det han vill... :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.08.23 - 16:35:12 »

Jag gillar både och.  :biggrin1:

Men det är roligt att ibland äta grejer som brukar vara hoprörda var för sig. Mitt livs godaste västkustsallad bjöd min pappa mig på på nån hotellrestaurang i Dalarna av alla ställen. Den var oblandad. Alla grejer låg i tårtbitar på en stor tallrik och de var färska, t.o.m. sparrisen. Götapetter så gott det var!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #13 skrivet: 2011.08.23 - 17:34:55 »

Ja, det här var skoj!  :clapping: Det är toppen att kunna få hjälp av er! Synd att ni inte kan hjälpa mig med själva tillagandet också.  :flirting:

Jag tänker så här. I pajen, kanske färdig pillade kräftskjärtar från burk. Men bredvid, definitivt några svenska hela fina i skalet. Vi äter ju inte så många, så jag tänkte fara förbi delikatessen och köpa några i lösvikt.  :nod-yes:

Egentligen vill jag väl inte ha såå många smaker samtidigt. Men jag vill åt den där fylliga goda smaken av kräftor i själva pajen. Men tillbehören kan gärna få ha andra smaker. På torsdag ska jag handla ingredienserna. Då får vi se vad jag hittar för mums. Jag kanske sätter mozzarellan och soltorkade tomater i salladen istället. Så får det bli dill, vitlök, salt, peppar och äggstanning med lite hjälp av Philadelfian i pajen och en MASSA kräftskjärtar i. Jag tror det blir bra.  :lick:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544