Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:49:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: D-vitamin  (läst 12333 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.04.23 - 07:22:44 »

D-vitamin kanske inte är så dumt ivf. Fick ett infall och googlade "vitamine D thyroid" och hittade massor.
http://www.google.com/search?q=vitamin%20D%20thyroid

T.ex. http://www.progressivehealth.com/vitamin-d-thyroid.asp

I WAPFs artikel står också lite, men inte mycket, om sköldkörteln men jag hade inte noterat det tidigare.
http://www.westonaprice.org/The-Miracle-of-Vitamin-D.html

Patients on vitamin-D therapy report a wide range of beneficial results including increased energy and strength, resolution of hormonal problems, weight loss, an end to sugar cravings, blood sugar normalization and improvement of nervous system disorders.

[...] vitamin D is necessary for thyroid hormone production in the pituitary gland, and possibly in the early stages of T-3 (thyronine) binding to its receptor. Vitamin E is part of the necessary supporting apparatus that enables the deiodinase enzyme to convert T-4 (inactive thyroid hormone) into T-3 (the active type).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2010.04.26 - 10:53:36 »

Intressant. Jag hade slut på mina d-vitaminer och ahr inte brytt mig att köpa nya eftersom vi går mot ljusare tider. Men genast har jag börjat känna mig tröttare.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.04.26 - 13:59:37 »

För att du läste det här eller innan?  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2010.04.27 - 14:34:38 »

Nä jag har kännt det tidigare.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.04.27 - 15:07:17 »

Jag började känna mig piggare ett tag efter att jag böt sort. Den nya är högre dos också.

Men det är svårt att veta. Jag började ju med jod och böt D-vitamin ungefär samtigt och i samma veva blev det vår också. Fan vet vad piggheten beror på. Fast det har kommit lite i etapper, så det är inte omöjligt att det var först det ena tillskottet och sen det andra. :goggle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.08.18 - 10:04:33 »

Här hittade jag ett informativt bloginlägg om D-vitamin och skölkdkörteln. Ujujuj, man har visst allt emot sig.
http://thehealthyskeptic.org/the-role-of-vitamin-d-deficiency-in-thyroid-disorders
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
svampan
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« Svara #6 skrivet: 2011.03.25 - 08:35:00 »

Jag har en ganska nyupptäckt underfunktion i sköldkörteln. Fick diagnosen för ca 1 år sedan. Det är tydligen lika för alla att det tar jättelång tid att få ordning på medicineringen. Det är väl först nu som jag har riktigt "ljusa" dagar. Det är då jag orkar ta itu med allt som har blivit liggande.
Har till och med börjat sticka lite igen  :thumbsup:

För ca en månad sedan ringde min doktor och berättade om nya rön. D-vitamin har bevisats underlätta upptaget av Levaxin. Alla har väl också hört forskarrapporter om att vi i Norden förmodligen har mer eller mindre brist av D-vitamin p g a att vi får så lite sol.

Nu har jag i alla fall blivit rekommenderad att ta ca 20 droppar D-vitamin (av de sorter som Apoteket har till barn). Apotekspersonalen har tydligen inte fått sina kunskaper uppdaterade om detta, så när jag skulle köpa mina droppar var de väldigt tveksamma.

"Man får inte överdosera, det stannar kvar i kroppen", sa de.
"Glöm det, sa min doktor", det ska mycket, mycket mer till för att man ska överdosera.

Så nu provar jag...

Hälsningar Svampan (som vet att kantareller och några andra svamparter innehåller ett ämne som omvandlas till D-vitamin i kroppen)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.03.25 - 09:07:45 »

Citat
För ca en månad sedan ringde min doktor och berättade om nya rön. D-vitamin har bevisats underlätta upptaget av Levaxin

Det var ju högst intressant och nytt för mig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #8 skrivet: 2011.03.25 - 09:50:14 »

Konstigt att de reagerade.
Jag ger mina barn 20 droppar om dagen (7 och snart 3 år), fast jag kommer inte ihåg varje dag...

Själv äter jag mellan 2000 och 4000 IE per dag. Min dimma har lättat! (även om jag inte har någon underproducerande sköldkörtel)
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544